به گزارش پارس به نقل از مهر، علی اکبر سیاری عصر سه شنبه در نشستی خبری که در سالن کنفرانس معاونت بهداشتی علوم پزشکی گیلان برگزار شد، افزود: افزایش امید به زندگی، کاهش مرگ و میر و کنترل بیماری های عفونی از مهمترین دستاوردهای نظام در طول سه دهه گذشته است.

وی با بیان اینکه طی سال گذشته بیماری وبا در 15 استان کشور شیوع پیدا کرده بود، اظهار داشت: با توجه به توانمندی های بهداشتی در سطح کشور هیچ گونه نگرانی در این باره به وجود نیامد و امسال نیز میزان ابتلا به وبا به صفر رسیده است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: به دلیل تغییر سیما و علت بیماری ها سیستم کنونی این وزارت خانه پاسخگوی نیاز و تقاضای مردم در جامعه نیست.

وی با اشاره به اینکه با فعالیت سازمان های بیمه گر از سال 73 به دلیل تورم زیاد که در طول 20 سال 30 برابر شده است، گفت: بر این اساس هزینه درمان و دارو به ترتیب 71 و 107 برابر رشد داشته است.

سیاری میزان پرداخت هزینه به طور مستقیم از سوی مردم را 60 درصد دانست و افزود: به دلیل میزان پرداخت هزینه درمان از سوی مردم طرح تحول در وزارت بهداشت اجرا می شود.

وی با بیان اینکه پیشگیری اولویت اصلی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است، اظهار داشت:  هم اکنون 18 میلیون نفر در کشور کم تحرک هستند که سالانه 19 هزار نفر به دلیل کم تحرکی جان می سپارند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: رسانه های ارتباط جمعی به ویژه صدا و سیما برای ترویج فعالیت بیشتر در زندگی مردم جامعه باید نقش آفرین باشند.

وی با تاکید بر اینکه تغذیه ناسالم در زندگی مردم نقش مهمی ایفا می کند، گفت: مصرف روغن، نمک و قند به میزان بالا از سوی مردم از عوامل مهم بروز بیماری در سطح کشور است.

سیاری میزان مصرف نمک در کشور را دو برابر میانگین جهانی عنوان کرد و افزود: هم اکنون 19 میلیون نفر در کشور به بیماری فشار خون مبتلا هستند علاوه بر این سالانه 84 هزار نفر نیز به علت بیماری پرفشاری خون  جان خود را از دست می دهند.

وی اظهار داشت: در حال حاضر هفت میلیون نفر در کشور به دیابت و 15 میلیون نفر نیز به چربی خون مبتلا هستند که 34 هزار نفر در سال به علت چربی خون بالا جان می سپارند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تاکید بر اینکه پنج میلیون نفر در کشور سیگار مصرف می کنند که این میزان با افزودن قلیانی ها به 11 میلیون نفر می رسد، ادامه داد: فرهنگسازی برای توسعه خود مراقبتی رویکرد مهم این وزارت خانه است.

مردم ساکن در حاشیه شهرها بیشترین مشکل را در تامین هزینه درمانی خود دارند

وی با بیان اینکه هم اکنون صدور کارت سلامت در دستور کار قرار دارد، گفت: برای اجرای این برنامه باید بسترهای موردنیاز سیستم وزارت خانه فرهم شود.

سیاری با اشاره به اینکه هم اکنون 22 درصد مردم کشور از اختلالات و مشکلات روانی رنج می برند، افزود: اضطراب و افسردگی شایع ترین این مشکلات را تشکیل می دهد که باید به آن توجه ویژه ای داشت.

وی اظهار داشت: معتادان تزریقی شامل 30 هزار نفر در سطح کشور می شود که این مسئله آسیب های اجتماعی زیادی را با خود به همراه دارد.

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه مردم ساکن در حاشیه شهرها بیشترین مشکل را در تامین هزینه درمانی خود دارند، ادامه داد: در حال حاضر 9 میلیون نفر در حاشیه شهرهای کشور زندگی می کنند.

وی توجه به سلامت مردم حاشیه شهرها را مهم دانست و گفت: قشر حاشیه نشین جامعه که از سطح سواد، درآمد وبهداشت پایین تری برخوردار هستند توان تامین هزینه های درمانی کمتری نسبت به مردم داخل شهرها دارند و این مسئله سلامت آنها را بیشتر تهدید می کند.

سیاری بازسازی ونوسازی سیستم وزارت بهداشت را به همراه تامین نیازها به عنوان هدف مهم این وزرات خانه دانست و افزود: پس از انجام نوسازی و تجهیز طرح پزشک خانواده که در مازندران و فارس اجرایی شده به تدریج در تمامی کشور اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینکه 27 هزار فرد مبتلا به ایدز در کشور شناسنامه دار شده اند، اظهار داشت در واقع تعداد مبتلایان به ایدز در کشور چهار برابر این میزان است که باید بیش از پیش کنترل شود.

معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یادآور شد: سالانه یک میلیون نفر به جمعیت کشور اضافه می شود و نرخ باروری نیز 1.8 درصد است که باید 2.1 درصد باشد تا جمعیت کشور در اینده با کاهش روبرو نباشد.