به گزارش پارس به نقل از خبرآنلاین، فرا رسیدن فصل تعطیلات باعث می شود تا بسیاری از خانواده ها به فکر سفر رفتن بیافتند. اما سفر همواره با هزینه هایی نیز همراه است، هزینه هایی که گاه بودجه خانواده را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. به همین خاطر آیا باید قید سفر را زد یا اینکه می توان از شدت هزینه سفر کاست اما با این حال از لذت سفر کردن محروم نشد؟ راهکارهایی وجود دارند که می توان با استفاده از آن ها هم به سفر رفت و هم اینکه بودجه و پس انداز خانواده را ویران نکرد. راهکارهایی که توجه به آن ها برای هر خانواده ای که قصد سفر دارد، مفید است.

وسیله سفر: لازم نیست از همین حالا بلیت هواپیما را رزرو کنید. به خصوص برای سفرهای هوایی خارجی و برخی سفرهای داخلی، صبر کردن می تواند تخفیف های قابل توجهی را به همراه داشته باشد، چرا که شرکت های هواپیمایی معمولا بلیت های باقی مانده را در آخرین لحظات با بهای بسیار کمتری به فروش می رسانند. البته لازم نیست که همواره با هواپیما به سفر رفت. استفاده از وسایل حمل و نقل دیگری مانند اتوبوس و قطار نیز به لحاظ اقتصادی می توانند کاملا به صرفه باشند. البته گاهی زمان سفر با چنین وسیله هایی بسیاری طولانی می شود و در این صورت برای خانواده هایی که فرزند کوچک دارند شاید خاطره چندان خوشایندی از سفر باقی نماند. استفاده از خودروی شخصی نیز گزینه مناسبی برای کاهش هزینه های سفر است، البته خودروی شخصی باعث می شود تا محدوده ای که می توان به آن مسافرت کرد کاهش یابد اما خودروی شخصی به خصوص باعث خواهد شد تا گشت زدن در مقصد هزینه چندانی به همراه نداشته باشد.

اقامت: هزینه های مربوط به اقامت معمولا نیمی از بودجه سفر را به خود اختصاص می دهند، البته اگر قرار نباشد در خانه آشنایان اقامت کنید. هتل نخستین گزینه ای است که برای اقامت به ذهن کسی می رسد و البته گرانترین گزینه نیز هست. در برخی از شهرها که مسافران زیادی دارند می توان خانه هایی را یافت که برای چند روز اجاره داده می شوند و معمولا نسبت به هتل ها بهای بسیار کمتری نیز باید بابت اجاره آن ها پرداخت کرد. همچنین در هر شهری معمولا هتل هایی وجود دارند که کمتر شناخته شده اند و به راحتی نمی توان آن ها را یافت اما بهای مناسب تری دارند.

خوراک: معمولا نزدیک به 30 درصد هزینه های سفر بابت خرید مواد خوراکی مصرف می شود که البته در این میان بخش اصلی هزینه ها مربوط به وعده هایی است که در رستوران صرف می شوند. به همین خاطر نخستین اقدام در کاهش هزینه های مربوط به غذا، اجتناب از مراجعه بسیار به رستوران است. برای این کار می توان در حین سفر نیز آشپزی کرد، کافی است که محل اقامتی انتخاب شود که امکان آشپزی در آن وجود داشته باشد.

سرگرمی: برای بازدید از مکان های مختلف و یا استفاده از آن ها، مکان هایی را انتخاب کنید که برای کودکان تخفیفی را در نظر می گیرند. همچنین ممکن است هزینه ورودی این مکان ها در برخی از ساعات روز و یا در برخی از روزهای هفته، ارزانتر باشد. با کمی برنامه ریزی می توانید زمانی از این امکانات استفاده کنید که هزینه کمتری برای شما به همراه داشته باشد.

نکاتی که باید به یاد داشته باشید:  انعطاف پذیر باشید چرا که انعطاف پذیری باعث خواهد شد تا بتوانید کمتر هزینه کنید. برای مثال سفر کردن در مواقعی که چند روزی تعطیل است و تعداد مسافران به اوج می رسد معمولا گرانتر تمام خواهد شد در حالیکه اگر بتوانید چند روز برنامه خود را جا به جا کنید، خواهید توانست در هزینه ها صرفه جویی کنید.

- در مسافرت از خرید های غیر ضرروی اجتناب کنید. معمولا هنگام سفر انسان دچار میل بیش از حد به خرید می شود. سعی کنید این میل را کنترل کنید، در غیر اینصورت با مجموعه ای از وسایل به درد نخور به خانه باز خواهید گشت که مبلغ هنگفتی نیز برای آن ها هزینه کرده اید.

- چانه زنی را فراموش نکنید. معمولا می توانید بسیاری از خدمات و کالاها را حین سفر به قیمتی کمتر از آنچه در ابتدا گفته می شود، خریداری کنید، کافی است که کمی چانه بزنید.