به گزارش پارس به نقل از مهر، ناصر خدرنژاد در همايش آموزشي توجيهي زائران حج تمتع استان تهران گفت: در اينجا جمع شديم تا خود را براي سفر به سرزمين وحي آماده كنيم و براي بهره مندي بيشتر از اين سفر لازم است كه آمادگي روحي و جسمي پيدا كنيم.

دو ميليون زائر از جهان اسلام در كنگره حج شركت مي‌كنند

وي با بيان اينكه دو ميليون نفر از مسلمانان سراسر جهان در كنگره عظيم حج شركت مي‌كنند، افزود: امسال نيز همانند سال گذشته ۶۴ هزار ايراني به حج تمتع اعزام خواهند شد.

معاون سازمان حج و زيارت ادامه داد: طرح توسعه حرمين دو سالي است كه در حال اجراست كه اين طرح مشكلاتي را براي برنامه ريزي عمليات حج براي عربستان و زائران بوجود آورده و حجاج گرامي بدليل اينكه مسير بيشتري را تا حرم‌ها بايد پياده طي كنند، بايد سعه صدر و شكيبايي بيشتري داشته باشند.

خدرنژاد بيان كرد: برنامه ريزي براي حج امسال از موسم حج سال گذشته آغاز شده و در حج سال قبل با تشكيل كارگروه‌هاي تخصصي متعدد، در حين مديريت عمليات حج جاري، آسيب شناسي، چاره انديشي لازم براي حج امسال انجام شده و تمهيدات لازم در خصوص حج ۹۳ انديشيده شده است.

انتخاب بهترين هتل‌ها براي اسكان زائران ايراني در حج

وي به تلاش جدي در خصوص ارتقاي سطح كيفي خدمات اسكان زائران حج تمتع اشاره كرد و اظهار داشت: در تأمين مسكن زائران حج تمتع نمي‌توانيم همه زائران را در هتل‌هاي هم سطح كه بهترين درجه نيز باشد، اسكان دهيم و از طرفي ما تنها كشوري نيستيم كه در حج حضور داريم، اما با برنامه‌ريزي صورت گرفته و حضور بموقع در بازار عربستان، سعي شده تا بهترين هتل‌ها براي اسكان زائران ايراني در حج در نظر گرفته شود.

مشاور رئيس سازمان حج و زيارت با اشاره به اينكه فضاي حج بدليل كثرت حضور زائران از سراسر جهان در زمان مشخص با عمره متفاوت است، بيان كرد: بر اساس تمهيدات جديد دولت عربستان بسياري از نيروهاي خدماتي خارجي از اين كشور خارج شده اند و در نتيجه تعداد نيروي كار كاهش يافته و دستمزد نيروي خدماتي بومي حاضر در عربستان افزايش يافته كه اين مسأله تأثير نامطلوبي بر خدماتي كه از سوي كشور ميزبان به ما ارائه مي‌شود، داشته است.

آقاي خدرنژاد به اجراي طرح توسعه حرمين اشاره كرد و گفت: در مدينه منوره بسياري از مالكان هتل‌هاي اطراف حرم شريف نبوي (ص) نمي‌دانند كه هتل آنان تا ۶ ماه يا يك سال ديگر تخريب مي‌شود يا خير و اين مسئله باعث شده زائران در مدينه بعضاً در هتل‌هاي دور از حرم اسكان داده شوند و بدين ترتيب بايد مسيري را تا حرم بصورت پياده طي كنند.

تفاوتي در برنامه غذايي هيچ يك از هتل‌ها وجود ندارد

مشاور رئيس سازمان حج در خصوص تغذيه و تداركات در حج گفت: بر اساس قوانين و مقررات كشور عربستان از ده سال گذشته تاكنون غذاي زائران ايراني در آشپزخانه‌هاي متمركز مكه و مدينه طبخ مي‌شود و تفاوتي در برنامه غذايي هيچ يك از هتل‌ها وجود ندارد البته درصدي غذاي رژيمي نيز طبخ شده و در هتل‌ها توزيع مي‌شود.

وي تأكيد كرد: در تهيه غذاي زائران ايراني مرغوب‌ترين و بهترين اقلام و مواد بكار برده مي‌شود و براي تهيه و پخت غذاي زائران بهترين و مجرب‌ترين آشپزها و نيروها بكار گرفته مي‌شوند.

زائران بطور متوسط ۳۰ روز در عربستان حضور دارند

معاون سازمان حج و زيارت با بيان اينكه زائران بطور متوسط ۳۰ روز در عربستان حضور دارند، گفت: در برنامه غذايي زائران در ايام حج گوشت قرمز و مرغ حرف اول را مي‌زند اما سعي شده در اين برنامه غذايي ذائقه همه افراد از سراسر كشور مورد توجه قرار گيرد و در اين ميان از نظرات اساتيد فن بهره جويي شده است.

خدرنژاد از زائران حج خواست نقطه نظرات خود در خصوص بهبود و ارتقاي خدمات را به سازمان حج و زيارت اعلام نمايند.

وي به خدمات حمل و نقل هوايي در ايام حج اشاره كرد و بيان كرد: در اين خصوص برنامه ريزي‌هاي لازم در خصوص پروازها از ۶ ماه گذشته انجام شده است و مسائل و مشكلات بررسي و چاره انديشي شده است.

وي در خصوص حمل و نقل زميني زائران در مسيرهاي درون شهري و بين شهري گفت: بر اساس سيستمي كه در كشور عربستان حاكم است بايد با شركت‌هاي متعدد قرارداد ببنديم و امكان اينكه همه اتوبوس‌ها از يك مدل باشند، ميسر نيست و اين موضوع از اختيار ما خارج است البته در اين خصوص نيز سعي شده خدمات شركت‌ها مورد ارزيابي قرار گيرد و بهترين‌ها انتخاب شوند.

مشاور رئيس سازمان حج و زيارت با اعلام اينكه ۱۴ خط اتوبوسراني در شهر مكه براي حمل و نقل درون‌شهري زائران در مسير هتل‌ها تا حرم و بالعكس در نظر گرفته شده، گفت: اين برنامه اي است كه سالها اجرا مي‌شود و هرساله براي ارتقاء و بهبود آن تمهيدات لازم در نظر گرفته مي‌شود.

خدمات حمل و نقل بين شهري در ايام ششم تا سيزدهم ماه ذيحجه متوقف مي‌شود

وي در پايان يادآور شد: بدليل اينكه در ايام تشريق همه زائران سراسر كشورهاي اسلامي در مكه جمع مي‌شوند و اين ازدحام جمعيت، آمد و شد وسايل نقليه را مختل مي‌كند، خدمات تمامي اتوبوس‌هاي حمل و نقل بين شهري در ايام ششم تا سيزدهم ماه ذيحجه متوقف مي‌شود و در اين ايام لازم است زائران براي رفتن به حرم‌ها با اطلاع مديران محترم كاروان در قالب گروه‌هاي چند نفره به صورت پياده به حرم بروند و همچنين بانوان زائر با همراهي آقايان براي زيارت به حرم بروند.

در عمليات حج تمتع سالجاري ۶۴ هزار ايراني در قالب ۴۵۳ كاروان به حج اعزام مي‌شوند.

اولين گروه از زائران ايراني ۱۴ شهريور ماه عازم سرزمين وحي مي‌شوند.