به گزارش پارس به نقل از تسنیم، دکتر «محمدحسین گذشتی» در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان این مطلب اظهار کرد: اگر دیابت به این راحتی درمانپذیر بود، در کشورهای پیشرفته که سال‌های سال در خصوص درمان این بیماری و راه‌های کنترل و کاهش عوارض آن تحقیقات بسیاری را انجام داده‌اند، اجرا می‌شد.

وی ادامه داد: در خصوص تاریخچه‌ی این جراحی‌ها باید بگویم، در سال‌های پیش متوجه شدند افراد چاق مبتلا به دیابت که برای درمان چاقی خود نسبت به جراحی اقدام می‌کردند، قند خون این افراد نیز با عمل جراحی کاهش یافت و به این دلیل فکر کردند که این درمان یکی از درمان‌هایی است که می‌تواند در درمان دیابت موثر باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان گفت: این روش جراحی که انجام می‌شود(جراحی متابولیک) درمانی برای بیماری دیابت نیست، چون افراد چاق مبتلا به دیابت که نسبت به این روش جراحی اقدام کرده‌اند بیماری دیابت آنها پس از مدتی برگشته است.

گذشتی اظهار کرد: در دنیا توصیه‌ای برای انجام درمان دیابت با روش جراحی نمی‌شود، چون عوارض طولانی مدت این روش هم‌چنین پایداری درمان این بیماری نیز مشخص نیست.

وی خاطرنشان کرد: در تبلیغات درمان دیابت با جراحی حتی این‌گونه آورده شده که فردی که براثر دیابت چشم خود را از دست داده پس از انجام جراحی بهبود یافته است، چنین امری امکانپذیر نیست، چون اگر فردی بعلت دیابت چشم خود را از دست داده باشد با کنترل قند خون و جراحی متابولیک هرگز بینایی او برنمی‌گردد و توجه به چنین تبلیغاتی هزینه‌ی بسیاری را به فرد تحمیل می‌کند و نتیجه‌ای هم برایش بوجود نمی‌آورد.