به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران، در هنگام مطالعه برای همه ما پیش می‌اید که ذهنمان به موضوعات و محیط اطراف که برخی از آنها برایمان مهم است پراکنده شده و از تمرکز بر روی موضوع مورد مطالعه غافل شویم.

آیا تا به حال به راهکارهایی در این مورد اندیشیده‌اید که ذهن خود را چگونه بر روی موضوع مورد مطالعه و درستان تمرکز دهید؟

بهتر است در این مورد به پیشنهاد یک روانشناس توجه کنید.

امیر خجسته کاشانی روانشناس در گفتگو با  خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، اظهار داشت: اول باید سعی کنیم که در محیط‌های آرام، بدون سر و صدا، به دور از ازدحام و نیز در محیط‌هایی که عادت به مطالعه داشته و برایمان مناسب و راحت است مطالعه داشته و درس بخوانیم.

وی خاطر نشان کرد: باید مواردی که ذهن ما را به خود مشغول می‌کند جزء کارهای روزمره بوده یا جزء  کارهایی می‌باشد که قصد انجام آن را پس از مطالعه داریم بر روی یک برگه سفید یادداشت کرده و پس از این کار دیگر به این موضوعات به هنگام مطالعه نیندیشیم.

این روانشناس گفت: محیط مورد مطالعه و درس خواندن ما از لحاظ مورد مطالعه و درس‌ خواندن ما از لحاظ نور و دما باید مناسب باشد.

خجسته کاشانی خاطرنشان کرد: سعی کنیم زمان مناسبی را متناسب با مطلب مورد مطالعه خود انتخاب کنیم به عنوان مثال ما باید دروس خواندنی و حفظ کردنی را در اواخر شب، پس از شام و قبل از خواب شامگاهی انتخاب کرده و دروس فرمولی و ریاضیات را در اوایل صبح انتخاب کرده و آنها را مطالعه کنیم و در ضمن نیم ساعت پس از صرف غذا به مطالعه بپردازیم.

وی در انتها تاکید کرد: نکته بردای به هنگام درس خواندن و مرور آنها تاثیر بسزایی در افزایش تمرکز بر روی مطالعه دارد و همچنین برجسته‌ سازی و نشانه‌گذاری هم برروی مطالب مهم درسی سبب به یاد ماندن آن مطالب مهم می‌شود.

گفتنی است استرس، اضطراببر روی موارد ذکر شده تاثیر منفی باقی می‌گذارید که باید به هنگام درس خواندن اجتناب کرده و در صورت استرس شدید و اضطراب‌های منفی به مراکز مشاوره مراجعه کنیم.