به گزارش پارس، دکتر مجید شفیع پور در گفتگو با مهر افزود: هفدهمین اجلاس مجمع نمایندگان مجالس آسیا و اقیانوسیه با موضوع اصلی محیط زیست و توسعه پایدار از اول تا سوم شهریور ماه با حضور جمع کثیری از اعضای مجالس اسیا و اقیانوسیه در تهران برگزار می شود.

به گفته وی، اعضای کلی این مجمع 46 کشور عمدتا از آسیا و اقیانوسیه و چند کشور خارج از این دو قاره هستند و دبیرخانه دائم این مجمع در شهر سئول کره جنوبی واقع شده است.

دستیار ویژه رئیس سازمان محیط زیست اظهار داشت: این اجلاس سالانه با مداخله مستقیم نمایندگان مردم و پیرامون مسائل محیط زیست و توسعه پایدار طرح ریزی در یکی از کشورهای عضو برگزار می شود و با توجه به ارائه گزارش از تلاش های ایران برای این منظور در اجلاس شانزدهم با جمیع آرا قرار شد هفدهمین اجلاس در ایران برگزار شود.

شفیع پور با اشاره به شعار این اجلاس تصریح کرد: همکاری منطقه ای برای پایداری جهانی محور و شعار اجلاس هفدهم است تا با تکیه بر آن نمایندگان این کشور ها بتوانند با بحث و تبادل نظر قوانینی در جهت حرکت به سوی توسعه پایدار  طرح ریزی کنند.

رئیس مرکز امور بین الملل و کنوانسیون های سازمان محیط زیست افزود: نمایندگان مجالس کشورها در این اجلاس فارغ از مسائل اجرایی ، ملاحظات زیست محیطی را در مقیاس های خرد، جمع آوری و دسته بندی کرده و برای تدوین قوانین، مقررات و ضوابط در دستور کار قرار می دهند تا بتوان در آینده آنها را به دستگاههای متولی منعکس کرد.

وی افزود: اجلاس هفدهم تهران در آستانه شصت و نه امین مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک بر گزار می شود و انتظار می رود نتایج این اجلاس به صورت یک بیانیه و به عنوان یک سند برون برد مباحثی را که باعث ارتقا وضعیت زیست محیطی کشور های آسیا و اقیانوسیه می شود در یکی از نشستهای اصلی مجمع عمومی سازمان ملل به دبیر کل سازمان ملل منعکس شود.

شفیع پور با اشاره به معضلات زیست محیطی که در حال حاضر گریبانگیر کشورهای منطقه است یادآور شد: این اجلاس فرصت بی نظیری برای جلب حداکثری همکاریهای منطقه ای و جهانی برای مقابله با چالش های زیست محیطی است.

دستیار ویژه معاون رئیس جمهور اظهار داشت: گرمایش جهانی، رخدادهای وخیم اقلیمی، گرد و غبار و خشکسالی از مهمترین مباحثی است که در این اجلاس به آنها پرداخته می شود.

به گفته وی، تغییر نگاه به مبانی اقتصادی و اجرای اصول اقتصاد سبز که همان اقتصاد مقاومتی است نیز از دیگر مسائلی است که در اجلاس تهران مورد بحث و تبادل نظر قرار می گیرد.

شفیع پور گفت: بر اساس برنامه ریزی انجام شده هریک از کشورهای عضو در این اجلاس گزارشی که ترسیم کننده وضعیت محیط زیست کشور شان از نظر تنوع زیستی، تراکم صنعتی، آب و هوا، خاک تخرب های ناشی از توسعه ناپایدار، چالشهای نو ظهور مانددد ریزگردها ف تالاب های مرزی و تنشهای آبی و خشکسالی ها باشد اقدام خواهند کرد.

رئیس مرکز امور بین الملل و کنوانسیون های سازمان محیط زیست تصریح کرد: چالشهای فرامنطقه ای از جمله نظارت بر حقابه ها و گرمایش جهانی که اثرات سو آن در کشور ما منجر به افزایش 1.5 افزایش گرمای جهانی شده از مهمترین مباحثی است که از سوی ایران در این اجلاس مطرح می شود.