در حالی که مسئولان خبر از جدی بودن بی آبی تهران می دهند و عنوان می کنند که سدهای تهران تنها برای ۴۰ روز دیگر پایتخت نشیان آب در خود ذخیره کرده است؛ اما در همین کلانشهر در برخی از محله های جنوب شهر تهران مردم حتی از نعمت آب لوله کشی هم محروم هستند. محسن پیرهادی، عضو شورای شهر تهران در این باره می گوید: بی توجهی برخی از مسئولان به ویژه سازمان آب تهران باعث شده تا یک جرعه آب گورا از گلوی مردم محله های جنوب شهر پایین نرود. آنطور که این عضو شورای شهر تهران می گوید محله های مانند محله خلیج فارس شمالی در منطقه ۱۸ و همچنین بخشی از محله اسماعیل آباد منطقه ۱۹ (علی آباد) از نعمت داشتن آب لوله کشی محروم هستند.

مشکل کمبود آب در تهران یا بهتر بگوییم کم آبی در این کلانشهر به مشکلات بزرگ آن مانند آلودگی هوا، حمل و نقل عمومی و ترافیک افزوده شده است. شما به عنوان عضو شورای شهر تهران چقدر مشکل بی آبی را در تهران جدی می دانید؟

طبق گزارشاتی که شرکت آبفای تهران به تازگی ارائه کرده است، نشان می دهد که ذخیره آبی سدهای لار و لتیان به مهرماه نیز نمی رسد. به عبارت ساده تر باید بیان کرد که تهرانی ها تنها تا ۴۰ روز دیگر می توانند از آخرین ذخایر آب این سدها برای مصارف خود استفاده کنند. این هشدار جدی است و این بحران شهر تهران را در حالت اضطرار قرار داده است. اگر فکری به حال کم آبی تهران آن هم با جمعیت ساکن ۱۰ میلیون نفری نشود، معلوم نیست که باید شاهد چه پیش آمدی باشیم.

آیا آماری هست که نشان دهد نیاز آبی تهرانی ها در سال ۹۳ چقدر است و الان وضعیت آب ذخیره شده سدهای اطراف تهران چگونه است؟

طبق گزارشی که شرکت آبفای تهران ارائه کرده است؛ ‌نيازآبي شهر تهران درسال ۹۳،يك ميلياردو ۳۵ ميليون مترمكعب است. این در حالی است که هر سال مسئولان آبفای تهران باهمكاري آب منطقه اي ازسدلار آب رابه لتيان انتقال داده اند که البته امسال نیز با این مشکلات رو به رو هستند. ازابتداي سال تا امروز ۲۶ ميليون مترمكعب كاهش برداشت آب از سدلتيان وجود داشته است درحال حاضرحجم آب لتيان به ۵۰ ميليون مترمكعب رسيده است وآنهم به دليل برداشت كم است . این در حالی است که تا امروز ۳۷۵ ميليون مترمكعب آب در استان از ابتداي سال توليد شده است وكمترين برداشت آب ازسدلتيان بوده است. همچنين درحال حاضر سد لار ۵۰ ميليون متر مكعب وسدلتيان ۴۸ ميليون مترمكعب آب دارد.

براساس این گزارش می توان پیش بینی کرد که تهرانی ها در شهریور ماه با بحران کمبود آب روبه رو می شوند؟

دقیقا و متاسفانه باید به این مساله اشاره کنم که بحران کمبود آب می تواند در شرایط کنونی از بحران هایی مانند سیل و زلزله مدیریت به مراتب سخت تری را داشته باشد. آب مایه حیات است و تحمل کم آبی برای شهر پر جمعیتی مانند تهران واقعا سخت و طاقت فرسا خواهد بود. به عبارت ساده تر باید بیان کرد که تا امروز با کاهش فشار آب سعی شده است تا مشکل کم آبی در تهران کنترل شود اما با توجه به مصرف بالای سرانه آب در کشور و به ویژه در تهران و احتمال نبود بارش باران در فصل پاییز می توان به این مساله اشاره کرد که تهران تا شهریور ماه آب دارد و بعد از آن با بحران بزرگ بی آبی رو به رو می شود چرا که دیگر امکان برداشت آب از دو سد لار و لتیان وجود ندارد.

آیا می توان دقیقا مشخص کرد که بحران کم آبی در کدام پهنه های تهران بیشتر خواهد بود؟

به صورت دقیق نمی توان پهنه های بحران کم آبی را در تهران مشخص کرد اما به نظر می رسد که این بحران در پهنه غرب و جنوب غربی تهران بیشتر باشد. البته اگر پروژه بزرگ آبي منطقه بعثت تادو ماه آينده افتتاح شود،با اينكار،بارتصفيه خانه ۳ و ۴ جنوب شرقي تهران كمترشده وميتوان به غرب تهران انتقال داد. اما باید به این مساله نیز اشاره کرد که شمال شرق تهران نیز با مشکل بزرگ کم آبی روبه رو خواهد شد.

برای اینکه تهران با مشکل بی آبی روبه رو نشود باید هر تهرانی چقدر در مصرف آب صرفه جویی کند؟
به هر حال یکی ازمشکلات امسال درشهرتهران،کم‌آبی است که اگرصرفه‌ جویی ۲۵ درصدی نداشته باشیم دچار جیره‌بندی آب ومشکلات خواهیم شد وهمه باید دست به دست هم بدهیم تا از این بحران خارج شویم.

آیا آماری دارید که نشان دهد بیشتر آب تهران توسط چه تعداد مشترک مصرف می شود؟

۳ ميليون و ۸۰۰ هزار مشترك درتهران است،گفت:‌ ازاين تعداد ۴۰۰ هزارمشترك غيرمسكوني و ۳ميليون و ۴۰۰ هزارمشترك مسكوني هستند. ازميان مشتركان مسكوني دوميليون و ۷۰۰ هزارنفر زير ۲۰ ميليون مترمكعب یا همان حداستاندارد مصرف دارند این در حالی است که ۷۰۰ هزار نفربيش ازحد استاندارد و تا ۴۲ درصد آب تهران رامصرف ميكنند.
اما با توجه به این بحران جدی‌ای که پایتخت با آن رو به روست شنیده می شود که شهروند ساکن در برخی از محله های جنوب غربی تهران مانند محله خلیج فارس شمالی واقع در منطقه ۱۸ تهران و یا محله اسماعیل آباد منطقه ۱۹ با مشکل آب مواجه هستند.

متاسفانه کم توجهی سازمان های مسئول در قبال تامین آب در برخی از مناطق و محله های شهر تهران باعث شده تا شهروندان ساکن در این محله ها که عموما از اقشار کم درامد و ضعیف در خصوص آب با مشکل مواجه باشند. نمونه ان نیز محله خلیج فارس شمالی در منطقه ۱۸ تهران است که با مشکل قطع مکرر آب و برق دست به گریبان هستند.

اما سال ها پیش قرار بود که مشکل آب لوله کشی این محله ها رفع شود و حتی شورای شهر تهران و شهرداری نیز همکاری‌هایی را با شرکت آبفای منطقه و شهر تهران انجام دادند. هنوز این همکاری ها نتیجه نداده است؟

واقعیت این است که با پیگیری هایی که شورایاری محله خلیج فارس شمالی انجام داد در سال ۸۸ وزارت راه و شهرسازی ۱۲۵۰۰ متر مربع زمین به سازمان آب و فاضلاب تهران در جنوب غرب تهران واگذار کرد. هرچند کاربری این زمین فضای سبز بود اما برای رفع مشکلات این محله به کاربری تاسیسات تغییر داده شد. در سال ۸۹ زمان نیز شهردار وقت آقای مداحی کلنگ این پروژه را به زمین زد. در طراحی اولیه مخزن آبی که قرار بود برای این محله ساخته شود ۲۰۰۰۰ متر مکعب در نظر گرفته شد این در حالی است که تا الان که نزدیک به ۵ سال می گذرد تنها ۱۰۰۰۰ متر مکعب از این مخزن ساخته شده است و برای مابقی آن باید تامین بودجه شود.

با وجود گذشته نزدیک به ۵ سال آیا هنوز این مخزن آب اماده بهره برداری نشده است؟

متاسفانه خیر. دلیل این عدم بهره برداری نیز عدم نصب تأسیسات پمپاژ مورد نیاز در این مخزن بوده است. برای نصب تاسیسات دستگاه پمپاژ نیاز به ۸.۵ میلیارد بودجه است که تا کنون تامین اعتبار نشده است. البته اکنون با یک پیمانکار قراردادی در حدود ۲ تا ۳ میلیارد تومان منعقد شده است تا تنها پمپاژ آب را از این مخزن انجام دهد که متاسفانه این قرارداد در شرایطی منعقد شده است که با توجه به مشکل قطعی برق در این محله باز هم مشکل حل نشده و آب قطع خواهد شد.

الان مردم این محله چگونه آب مصرفی خود را تامین می کنند؟

در حال حاضر آب این محله از طریق ۸ تا ۹ حلقه چاه به صورت مستقیم تامین می شود با راه اندازی مخزن آب ۵-۴ حلقه چاه نیاز شهروندان را برآورده خواهد نمود.

این مشکل در محله اسماعیل آباد منطقه ۱۹ نیز وجود دارد؟

متاسفانه در بخش علی آباد محله اسماعیل آباد منطقه ۱۹ نیز حدود ۳۰ خانوار و ۳۰۰ واحد تولیدی وجود دارد که بدون آب شرب هستند. البته خود اهالی چند حلقه چاه برای تامین آب محله خود ایجاد کرده اند اما همچنان کم آبی در این محله نیز بیداد می کند. از طرفی وضعیت بهداشتی آب چاه های مورد استفاده با توجه وجود چاه های فاضلاب نگران کننده می باشد.