امروز سالروز رحلت حاج آخوند ملا عباس تربتی است. همان کسی که وقتی شیخ عباس قمی در مسجد گوهرشاد منبر رفته بود و دیده بود که ایشان پای منبر نشسته اند فرموده بود: ای مردم! آقای حاج آخوند تشريف دارند، از ايشان استفاده كنيد. سپس از منبر پايين مي‌آيد و از آخوند مي‌خواهد تا آخر ماه رمضان به جای ايشان در حضور آن جمعيت منبر برود و در آن ماه، ديگر خود منبر نرفت.

کتاب فضیلت های فراموش شده که با استقبال زیاد مواجه شده و نزدیک به سی بار تجدید چاپ شده نوشته فرزند ایشان واعظ مشهور آقای حسینعلی راشد است. در بخشی از این کتاب آمده:

«... ممکن است کسانی که این سرگذشت را بخوانند متحیر گردند که چطور یک نفر این همه نیرو دارد که بی سحری روزه بگیرد، صبحگاهان در شهر تربت به مسجد برود، نماز جماعت را ادا کند و به منبر برود و پس از آن سه یا چهار درس بگوید و جواب اشخاص بسیاری را که یا سوال دینی داشته یا پول می خواسته اند بدهد و پس از ادای نماز ظهر و عصر پانزده کیلومتر  را بپیمایدکه از ان مسافت در حدود سه کیلومترش سوار بر پالان درشت و ناهموار الاغ بوده و در آن مدت یکسره همسفر خود را که صاحب آن الاغها باشد موعظه کند و برایش مسائل دینی را بگوید و قرائت حمد و سوره اش را تصحیح کند  و چون به کاریزک رسیده بی آنکه افطار کند یک راست به مسجد برود، یا نماز بخواند، یا در منبر موعظه کند و مساله بگوید یا سر پا پرسشهای مردم را را جواب دهد، آنگاه در حدود چهار ساعت از شب گذشته به ده دیگر برود و مدتی همین منبر طولانی و پرسش و پاسخها و نمازهای بسیار در فاصله منبرها ادامه یافته تا آنکه نیمه شب یا از نیمه شب گذشته با نان و ماست افطار کند.

این حیرتی است که خود ما در همان زمان که شاهد و ناظر این اعمال بودبم داشتیم و متحیر بودیم که این همه نیرو در وجود این مرد از کجاست؟!»


مطالعه این کتاب را به شما دوستان عزیز توصیه می کنم.
پی دی اف کتاب رو می تونید از اینجا دانلود کنید:
http://bayanbox.ir/id/364672728477714021?info