به گزارش پارس به نقل از فارس، برخی محصولات خانگی، صابون، دستمال مرطوب بچه و برخی وسایل مراقبت‌های پوستی اغلب دارای مواد ضد باکتری هستند و می‌توان روی بسته بندی آنها کلمه ضد باکتری را مشاهده کرد؛ این نیازمند‌ی‌ها به بازار عرضه شده و حاوی موادی هستند که به اصطلاح با باکتری مبارزه می‌کنند.

محققان دانشگاه ایالتی آریزونا شواهدی از خطرات بالقوه این محصولات ضد باکتری دارند که استفاده از آنها خطرناک است؛ خطراتی که مخصوصاً سلامت زنان باردار و نوزادان را تهدید می‌کند.

محققان آزمایش‌هایی روی زنان باردار انجام دادند و این آزمایش‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت؛ در این تحقیقات مشاهده شد تریکلوزان و تریکلوکربان دو ماده شیمیایی است و معمولاً در صابون‌های ضد باکتری وجود دارند؛ حضور این ترکیبات در یافته‌های علمی نشان می‌دهد برخی فاکتورهای ضد میکروبی خطراتی برای سلامتی انسان به همراه دارد.‌

محققان در آزمایش‌هایی که انجام دادند مشاهده کردند این دو ماده شیمیایی در نمونه ادرار زنان باردار و نیمی از نمونه خون بند ناف وجود دارد.

دکتر «بنی پیک» نویسنده این پروژه تحقیقاتی گفت: این مطالعات بیشتر و دقیق‌تر نشان می‌دهد، این ترکیبات با توسعه عملکرد تولید مثلی در حیوانات تداخل داشته است.

تریکلوزان یک ماده شیمیایی است که معمولاً در صابون، شامپو و خمیر دندان استفاده می‌شود.

مطالعه دیگری در دانشگاه ایالتی نیویورک نیز نشان داده است که زنان در معرض سطوح بالایی از میکروب در بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی هستند که بدن قادر به از بین بردن این ترکیبات نیست و اثرات آن در دراز مدت نشان داده می‌شود.

بیش از ۲۰۰۰ محصول مصرفی حاوی این ترکیبات هستند، مانند صابون، شوینده فرش، لوازم مدرسه، اسباب بازی و ....

این مطالعه شواهد بیشتری از اثرات مضر این ماده را نشان می‌دهد و فرآورده‌های ضد باکتری به عنوان منبع عمده‌ای از نگرانی‌های بهداشتی عمومی محسوب می‌شوند.