به گزارش پارس به نقل از ایسنا، محمد سالاری در نشست خبری با بیان مطلب فوق گفت: ما تاکنون نتوانسته‌ایم از جایگاه شورا به عنوان اهرم بازدارنده استفاده کنیم اما مطرح شدن موضوعاتی مانند تخلفات صورت گرفته در بوستان مادر در انتقال این موضوعات به ذی‌نفعان تاثیرگذار بوده است.

 

وی با ابراز تاسف از عدم تمکین شهرداری از شورا در برخی پروژه‌ها تاکید کرد: ما نباید دچار روزمرگی شویم. بحث نظارت و تطبیق شهرداری با الزامات شورا یکی از الزامات اصلی شوراست که در سال آینده پیگیری شود.

 

سالاری همچنین در پاسخ به سوالی درباره وضعیت بوستان مادر و اینکه آیا شورا تصمیم دارد درباره تخلف شهرداری در این بوستان از شهردار سوال بپرسد یا نه، گفت: هر زمان که موضوع تذکر و سوال پیش می‌آید، شورا به حاشیه می‌رود. هرچند پیش‌بینی می‌شد با ترکیب فعلی شورا شورای چهارم دچار سیاست‌زدگی شود و به حاشیه برود، اما با تدبیر رییس شورای شهر و تک تک اعضا، این اتفاق نیفتاد.

 

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با انتقاد از سازوکار فعلی نظارت شورا گفت: در جلسات غیرعلنی پیش از شروع شورای چهارم هم من پیشنهاد داده‌ام که در فرآیند انتخاب شهردار شرط بگذاریم و شورا بتواند علاوه بر انتخاب شهردار، حق انتخاب معاونت‌ها و شهرداری‌های مناطق را نیز داشته باشد یا دستکم حق عزل داشته باشد.

 

وی افزود: ما تنها راه فعلی برای نظارت بر شهرداری را در دادن تذکر به شهردار و طرح سوال داریم اما باید بتوانیم اگر معضلی وجود دارد، معاونت متخلف یا شهردار متخلف منطقه را عزل کنیم.

 

سالاری با بیان اینکه صدای ما را باید دوستان حاکمیتی که اعتقاد دارند شورا نباید دچار سیاست‌زدگی شود، بنشوند و قانون را اصلاح کنند، گفت: اگر شهردار منطقه تخلف کرد باید بتوانیم او را استیضاح کنیم تا لطمه به مدیریت قاطع شهرداری و یا شخص اول شورا وارد نشود و ما به سیاسی‌کاری متهم نشویم.

 

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران ادامه داد: نتیجه طرح سوال به استیضاح شهردار می‌کشد و موضوع سیاسی می‌شود. اگر هم شهردار اصلاح‌طلب بود ما ناراحت می‌شدیم و اصولگرایان را به سیاسی‌کاری متهم می‌کردیم.

 

وی همچنین با اشاره به اینکه سرمایه‌گذار خصوصی در ارتباط با پروژه بوستان مادر تقصیر ندارد، گفت: تدقیق را شورای عالی معماری و شهرسازی و مشاور طرح تفصیلی انجام داده و سرمایه‌گذار امضای این افراد را گرفته است. با این حال شهرداری به هر دلیلی حق تغییر پهنه ندارد و اگر شهردار نیز بتواند هر پهنه‌ای را جابه‌جا کند، سنگ روی سنگ بند نمی‌شود.

 

سالاری تاکید کرد: تقاضای ما از شهردار این بود که روند تکمیل پروژه بوستان مادر متوقف می‌شد و در جلسه مشترک بررسی‌های لازم صورت می‌گرفت.

 

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران خاطرنشان کرد: ریشه زمین بوستان پارک مادر، پارک نبوده بلکه در پهنه G بوده است که پیشنهاد ما این بود که شهرداری ملکی را در همان محدوده تملک کند.

 

وی با بیان اینکه تغییر پهنه در اختیار شورا نیست، گفت: هرگاه می‌خواهیم این موضوع را متوقف کنیم، بحث سیاسی می‌شود.

 

سالاری با اشاره به مباحث مطرح شده درباره جابه‌جایی فرودگاه مهرآباد از محل فعلی به محل فرودگاه امام خمینی (ره) گفت: این موضوع در اولویت کار تخصصی کمیسیون معماری و شهرسازی قرار دارد تا با تعامل با شورای عالی شهرسازی و معماری و معاون وزیر راه و شهرسازی بررسی‌های لازم صورت گیرد.

 

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در پاسخ به اینکه چقدر این موضوع در اختیار شورا است، تاکید کرد: شورا در این زمینه اختیار اجرایی ندارد و موضوع انتقال فرودگاه در سطح مقام معظم رهبری و مقامات عالی پیگیری می‌شود و ما هم آن را پیگیری می‌کنیم.

 

وی درباره آخرین وضعیت گودبرداری ملک متعلق به بابک زنجانی در ایران‌زمین گفت: شهرداری باید از محل ماده 55 قانون شهرداری‌ها و با توجه به اینکه در حساب بانکی بابک زنجانی مبلغی نیست که بتوان از آن استفاده کرد، 15 متر از گود را به صورت خاکریز پر کند و بقیه گود نیز تا سطح خیابان مقاوم‌سازی شود.

 

سالاری با اشاره به برگزاری جلسه‌ای در حدود یک ماه و نیم پیش گفت: دستگاه نظارت در این جلسه از روند کوبش گود انتقاد داشت و این سوال پرسیده شد که آیا نظارت فنی توسط سازمان مهندسی انجام می‌شود یا به صورت فله‌ای خاک در گود ریخته می‌شود.

 

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران افزود: شورای عالی شهرسازی و معماری مصوبه کمیسیون ماده 5 برای اجازه ساخت و ساز در ایران زمین را لغو کرده و گفته است که مالک و شهرداری باید پیشنهاد جدیدی بیاورند که مطابق با طرح تفصیلی باشد.

 

وی با بیان اینکه بخشی از پرداخت‌های شهرداری به بابک زنجانی در همانجا صورت می‌گیرد، گفت: بخشی دیگر نیز از طریق حق انتقال توسعه و تراکم سیار پرداخته می‌شود.

 

سالاری ادامه داد: شهرداری در اصل به نظام و حقوق قضایی و وزارت نفت بدهکار است زیرا بابک زنجانی اموال بسیاری دارد که احصا نکرده است. در نتیجه اول باید تکلیف بابک زنجانی مشخص شود و سپس شهرداری با قوه قضاییه و وزارت نفت مذاکره کند.

 

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران درباره تبعات منفی بازنگری در طرح تفصیلی گفت: بارها گفته شده است که تهران دارای طرح تفصیلی است اما طرح تفصیلی باید مستمر پایش شود. بحث پایش و بازنگری در ذات طرح جامع و تفصیلی وجود دارد.

 

وی با بیان اینکه زمانی که طرح تفصیلی نوشته شد، مشکلات فعلی در تهران وجود نداشت، گفت: در آن زمان کمبود آب اینقدر مطرح نشده بود و فوت حدود 3 هزار نفر سال به خاطر آلودگی‌های زیستی وجود نداشت، در نتیجه پایش امر نکوهیده‌ای نیست اما در مجموع نباید تصمیمات آنقدر شتابزده باشد که دود آن به چشم مردم برود.

 

سالاری با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری و نظارت شورا برای عدم ساخت و ساز در ارتفاع بالای 1800 متر گفت: در دوره‌های قبل این ساخت و سازها صورت گرفته و حقوق مکتسبه‌ای ایجاد شده است. متاسفانه برخی نهادهای کشور که دارای قدرت لابی‌گری بوده‌اند، این اقدامات را انجام داده‌اند.

 

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران افزود: با توجه به مکاتباتی که از دفتر مقام معظم رهبری وجود داشته و به ما تاکید شده است، طرحی در ارتباط با نحوه مواجهه با این ساخت و سازها باید در نظر گرفته شود تا ببینیم چطور می‌توانیم با این ساخت‌وسازها مقابله کنیم.

 

وی افزود: یکی از پیشنهادها این است که ساخت‌وسازهای فعلی را تخریب کنیم و به جای آن به مالکان زمین معوض داده شود.

 

سالاری ادامه داد: معضل به وجود آمده ناشی از تصمیمات غلط وزارت جهاد کشاورزی در گذشته است که به موجب قانون غلط در بسیاری از دامنه‌های کوه‌ها و زمین‌های طبیعی به نهادهای زیرمجموعه خود زمین داده است و اکنون در مناطقی مانند سوهانک، زیتون، فشم و لواسانات وضعیت نگران‌کننده در این موضوع وجود دارد.

 

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با بیان اینکه مجموعه 5 هکتاری در تپه‌های سوهانک را بررسی کرده‌ایم، گفت: این تعاونی از قبل از انقلاب در آنجا حقوق مکتسبه داشته و داخل محدوده بوده است، طرح تفصیلی یک هکتار داخل منطقه بوده است که تلاش کردیم آن را در طرح تفصیلی حذف کنیم.

 

وی با اشاره به نگرانی مقام معظم رهبری از ساخت و سازها در بالای 1800 متر گفت: در دیداری که با ایشان داشتیم ایشان گفتند که پس از سال‌ها به مسیر همیشگی کوهنوردی می‌رفتم و دیدم باغی که مدت‌ها در آنجا بود دیگر وجود ندارد.

سالاری اعلام کرد: با جانمایی برخی از مجتمع‌هایی که امکان جابه‌جایی برای آنها وجود دارد، به شرطی که ابتدا اراضی معوض و ساختمان‌ها

برای مالکان متصور شود، سپس تعویض صورت بگیرد.

 

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران با انتقاد از اینکه احکام صادرشده در کمیسیون‌های 10 گانه کمیسیون ماده 100 اکثرا اجرایی نمی‌شود، گفت: این احکام فقط به عنوان اهرمی استفاده می‌شود تا مناطق مانع ساخت و ساز افراد شوند تا پول بگیرند.

 

وی با بیان اینکه کمیسیون ماده 100 نباید جنبه نمادین داشته باشد، تاکید کرد: هزینه‌های شهر باید وصول شود و باید به مردم و مخالفان توضیح دهیم که زندگی در شهر تهران گران است و باید هم گران باشد زیرا اگر این اتفاق نیفتد، همه روستایی‌ها به تهران می‌آیند.

 

سالاری ابراز امیدواری کرد: با ایجاد تعامل سهم درآمد پایدار زیاد شود و سازوکارهای اجاره‌ای در شهر تهران راه بیفتد.

 

رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران در این زمینه خاطرنشان کرد: بارها گفته‌ایم که شهرداری‌ها نباید املاک خود را بفروشند. بلکه اگر سهم شهرداری نگه داشته شود و اجاره داده شود، اجاره ملک می‌تواند درآمد یک منطقه را تامین کند.

 

وی همچنین درباره پروژه بابک زنجانی در خیابان خدامی گفت: تاکنون جلساتی با شهردار منطقه و جلساتی هم در کمیسیون داشته‌ایم که در جلسه اول مقرر شد همانطور که برای گود ایران زمین از محل اعتبارات ماده 55 استفاده شده است، در اینجا نیز شهرداری با استفاده از این اعتبارات، مشکل این گود را برطرف کند.

 

سالاری با تاکید بر اینکه در پروژه خدامی تمام ضوابط شهرسازی رعایت شده و طبق پهنه کار صورت گرفته است، گفت: در اینجا برخلاف پروژه ایران زمین، موضوعیت لغو نداریم.