به گزارش پارس، در ادامه گزارش آنا می‌خوانید: شرکت هواپیمایی سپاهان که مدیریت هواپیماهای ایران 140 را در اختیار دارد، در گزارشی اعلام کرده که این هواپیما از به روزترین استانداردهای دنیا پیروی می‌کند، به طوری که تکنولوژی موتور آن هم اکنون در هواپیمای ایرباس A400M هم استفاده می‌شود.

 

بر اساس این گزارش، تعدادی از مسافران هوایی به علت عدم شناخت کافی نسبت به نوع موتور توربوپراپ فکر می کنند که به واسطه وجود ملخ، این نوع موتورها قدیمی هستند، اما تکنولوژی ساخت این موتورها بسیار مدرن و پیشرفته است.

 

از مصادیق مدرن بودن این نوع موتورها که هواپیمای ایران-140 هم از آن بهره می برد، سیستم کنترل اتوماتیک موتور، سیستم تغییر اتوماتیک گام پروانه (ملخ) و ارائه بهترین نیروی جلو برنده در فازهای مختلف پرواز، سیستم هوشمند مدیریت سامانه سوخت و تنظیم مصرف بهینه سوخت و همچنین سیستم اتوماتیک افزایش توان به هنگام از دست دادن یک موتور به منظور اطمینان از ایمنی پرواز هواپیماست. هواپیمای ایرباس A400M هم از این نوع موتور استفاده می کند.

 

در دوران سازندگی دولت تصمیم به ساخت هواپیمای مسافربری در ایران گرفت. تقویت ناوگان حمل و نقل هوایی کشور، انتقال تکنولوژی ساخت هواپیما، تربیت نیروهای متخصص در صنعت هوایی، ایجاد اشتغال برای افراد با تخصص بالا، جلوگیری از فرار مغزها و نیز پشتیبانی نیروهای مسلح از دلایل این اقدام بود.

 

برای رسیدن به این هدف به صورت گام به گام برنامه ریزی صورت گرفت که در مرحله اول تصمیم گرفته شد هواپیمای منطقه ای در داخل کشور ساخته شود و با توجه به زیرساخت های موجود در اصفهان، اجرای این پروژه به شرکت هسا محول شد.

 

پس از بررسی های علمی و در نظر گرفتن شرایط موجود، پروژه ساخت هواپیمای آنتونوف 140 مورد قبول همگان قرار گرفت و در سال 1374 قرارداد ساخت آن امضا شد. بعد از آموزش پرسنل، فروند اول با مشارکت کارشناسان اوکراینی مونتاژ شد و از فروند دوم کارشناسان هسا تحت نظارت کارشناسان شرکت آنتونوف به تنهایی موفق به ساخت و مونتاژ و تست این وسیله پرنده شدند.

بنا بر اعلام شرکت هواپیمایی سپاهان،‌کلیه مراحل تولید و بهره برداری هواپیمای ایران 140 تحت نظارت دقیق کارشناسان خبره سازمان هواپیمایی کشوری انجام می شود. هر نوع فعالیتی اعم از خرید قطعات هوایی، تست مجموعه ها، نصب روی هواپیما، تستهای زمینی و پروازی و پروسه های رفع عیب مطابق استانداردهای هوایی و با اخذ مجوزهای لازم انجام می شود.

 

گواهینامه تایپ، گواهینامه صدا، گواهینامه موتور و گواهینامه تولید تا کنون به این هواپیما اعطا شده است. همچنین صنعت ساخت هواپیمای مسافربری به صورت منظم از سوی نمایندگان سازمان هواپیمایی کشوری ممیزی شده و آخرین قوانین و مقررات جاری هوایی به این صنعت جهت اجرا در پروسه های تولید ابلاغ می شود.

از سوی دیگر شرکت هواپیمایی سپاهان خود در سال 1389 با هدف توسعه صنعت هوایی و فعال کردن فرودگاههای محروم کشور و افزایش حمل و نقل هوایی تشکیل شده و با موفقیت گواهینامه AOC را از سازمان هواپیمایی کشوری دریافت کرد.

 

هواپیمایی سپاهان موفق شده است از بدو تاسیس به 30 فرودگاه کشور پرواز انجام داده و بیش از یک‌صد هزار مسافر را جابجا کند.