به گزارش پارس به نقل از فارس،پروانه ساکت متخصص پوست و مو جوشهاى سرسیاه را یکى از تظاهرات اکنه یا همان جوش غرور جوانى برشمرد که اصطلاح پزشکى آن کومدون است.

وی افزود: جوش سر سیاه یا کومدون باز مجراى خروج چربى است که دهانه گشادترى داشته و با چربى مترشحه از غدد چربى و سلولهاى مجرا پر شده است و سیاهى قسمت انتهایی چربى داخل مجرا به علت واکنش شیمیایی با رنگدانه یا ملانین پوست و اکسیده شدن آن است.

این متخصص پوست و مو گفت: علت ایجاد جوش‌های سرسیاه تولید سلول‌هاى بیشتر در دهانه مجرا و ترکیب با چربى است که باعث گشادشدن دهانه آن مى‌شود و یکى از عوامل مهم این واکنش تاثیر هورمون‌هاى مردانه در پوست جوانان اعم از زن و مرد است که پایه ژنتیکى دارد.

ساکت تصریح کرد: این جوشها مى‌توانند در گذر زمان به جوش‌هاى چرکى تبدیل شوند.

وی درباره سن شیوع بروز جوش‌های سرسیاه نیز گفت: سن شیوع بروز جوش‌های سرسیاه همان سن شیوع آکنه یعنى نوجوانى و جوانى است.

این متخصص پوست و مو درباره نقش بهداشت فردی در بروز جوش‌های سرسیاه تأکید کرد: شروع آکنه ربطى به رعایت بهداشت فردى ندارد ولى در زمانى که فرد تحت درمان قرار مى‌گیرد شست و شو و حمام کردن مرتب کمک زیادى در پاسخ به درمان مى‌کند.

ساکت درباره درمان عارضه بروز جوش‌های سرسیاه نیز گفت: بهترین درمان جوش‌هاى سرسیاه استفاده از مواد لایه بردار خصوصاً ترکیبات (Retin A) است.

وی افزود: در صورتى‌که ضایعات سرسیاه کوچک باشند با درمان‌هاى موضعى کاهش مى‌یابند ولى در صورت بزرگ بودن و وسیع بودن مانع نفوذ داروها شده و خوب به درمان پاسخ نمى‌دهند و بهتر است توسط متخصص پوست تخلیه شوند.

این متخصص پوست گفت: بهتر است تخلیه توسط بیمار انجام نشود زیرا ممکن است جاى آن باقى بماند یا با تخلیه ناقص و تحریک پوست منجر به ایجاد جوش چرکى شود.

ساکت تأکید کرد: یکى از عوامل ایجاد کننده جوش سرسیاه استفاده از لوازم آرایش زیاد و به طور مداوم است که این مواد در دهانه مجرا نفوذ کرده و مانع خروچ چربى و سرسیاه مى شوند.

وی خاطرنشان کرد: در افرادى هم که مدام از کرم هاى مختلف استفاده کرده و پوست را شست و شو نمى‌دهند نیز ممکن است این نوع ضایعات ایجاد شوند.

این متخصص پوست و مو توصیه کرد: افراد مبتلا به آکنه در طول دوره درمان پوست را تمیز نگه داشته و در صورت استفاده از کرم هاى غیر درمانى یا لوازم آرایش زود به زود پوست را با صابون‌ها یا سایر مواد شوینده‌اى که متخصصین توصیه مى‌کنند بشویند.