به گزارش پارس به نقل از وطن امروز ؛ در سمپوزیوم عفونت تنفسیMERS-CORONA  آخرین وضعیت بیماری کرونا تشریح شد، در این سمپوزیوم معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت به  ابتلای 5 نفر به ویروس کرونا اشاره کرد و شهروندان مشهدی و پرسنل درمانی را به عنوان گروه‌های در معرض خطر این بیماری معرفی کرد.   محمود نبوی، معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره شیوع بیماری کرونا در کشورهای جهان،  اظهار داشت: کرونا ویروس‌ها یکی از 15 ویروسی هستند که ایجاد سندروم‌های تنفسی و به قولی سرماخوردگی در انسان می‌کنند. به گفته نبوی، تا پیش از اپیدمی سارس که بیش از 800 نفر را به کام مرگ فرو برده بود و تصور می‌شد این ویروس‌ها بیماری‌های خفیفی همچون آنفلوآنزا ایجاد می‌کنند اما اپیدمی سارس نشان داد اگر این ویروس‌ها چرخه حیوانی را شکسته و وارد جامعه انسان‌ها شوند تلفات بسیار سنگینی را به انسان‌ها وارد خواهند کرد، برای مثال آنفلوآنزای پرندگان که برای انسان‌ها بسیار خطرناک است.
قدمت یکساله کرونا
معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیردار وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: این بیماری سال گذشته کشف شد یعنی زمانی که یک بیمار بخش دیالیز نشانه‌های عفونت تنفسی را از خود نشان داد و به دنبال آن سایر بیماران نیز این علائم را از خود بروز دادند که کادر پزشکی بیمارستان متوجه شدند و این بیماران حدود 30 درصد تلفات دادند. وی درباره نامگذاری این ویروس یادآور شد: نمونه‌های این بیماری به هلند انتقال یافت و آنها با توجه به ارسال این نمونه‌ها از خاورمیانه نام آن را   MERS- CORONA     نامیدند.
عربستان کانون انتشار
معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در این باره به فارس گفته است: بیماری کرونا به تعداد قابل‌توجهی ابتدا در شرق عربستان و سپس تمام این کشور دیده شد. بررسی‌ها نشان داد منشأ این ویروس‌ها خفاش‌هایی در آفریقا هستند اما سوالی که پیش آمد این بود که انسان‌ها با خفاش‌ها ارتباطی ندارند و تحقیقات بیشتر نشان داد این خفاش‌ها ویروس را به شتر به عنوان ناقل واسط منتقل می‌کنند و انسان این بیماری را از شترها می‌گیرد.
مرگ 298 نفر در عربستان
«عربستان در ابتدا شمار زیادی از ابتلا به ویروس کرونا را مخفی کرد اما با توجه به مشکلات ایجاد شده در نهایت با تغییر مقامات وزارت بهداشت این کشور به وجود 100 مورد ابتلا به این ویروس اذعان کرد.» نبوی با بیان این مطلب درباره تعداد مبتلایان به این ویروس در عربستان، خاطرنشان کرد: در عربستان تاکنون 721 مورد ابتلا به ویروس کرونا دیده شده است که 298 نفر فوت کرده‌اند که بیشتر فوتی‌ها مسن بوده و بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت و نارسایی کلیوی داشته‌اند.
پیشگیری ساده از بیماری کرونا
 همچنین معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره نحوه پیشگیری یا تلاش برای پیشگیری از ابتلا به کرونا، تصریح کرد: استفاده از ماسک و شست وشوی مرتب دست‌ها بویژه هنگامی که احساس ابتلا به سرماخوردگی در فرد یا اطرافیان وجود دارد بسیار مفید است؛ ضمن اینکه بسیاری از حجاج به علت اطلاع‌رسانی‌های مناسب در هنگام حج کمتر در افطاری‌ها شرکت می‌کردند یا از ماسک استفاده می‌کردند و کمتر در بازارهای عربستان حضور داشتند تا امکان انتقال از شهروندان عربستانی کاهش یابد.
ابتلای 5 ایرانی به کرونا
 اما موضوع دیگری که از سوی این مقام مسؤول مورد اشاره قرار گرفت، ابتلای چند شهروند کرمانی به این بیماری بود. وی یادآور شد: خوشه‌ای نیز در ایران دیده شد به این نحو که 2 خواهر که با یکدیگر زندگی می‌کردند به سندروم تنفسی شدید مبتلا شدند و یکی از آنها که به بیماری‌های زمینه‌ای بیماری قلبی و فشار خون مبتلا بود نارسایی کلیه نیز پیدا و در نهایت فوت کرد و خواهر دیگر بهبود پیدا کرد. معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: پرستاری که از این 2 خواهر نگهداری می‌کرد و از ابتلای این دو به بیماری کرونا بی‌اطلاع بود به این بیماری مبتلا شد اما بیماری سبکی گرفت. وی افزود: در مورد دیگر نیز پزشک بیهوشی یک بیمارستان که یک فرد مبتلا را که از سفر حج بازگشته بود برای عمل آماده می‌کرد به این بیماری مبتلا شد زیرا ماسک نزده بود و به علت پاشیده شدن ترشح‌های دهانی به سندروم تنفسی پیش رونده‌ای مبتلا شد و آزمایش نشان داد که به این بیماری مبتلا شده است و بهبود پیدا کرد. به گفته نبوی، به احتمال قوی نمونه‌های دیگری بوده‌اند که سبک بوده‌ و خوب شده‌اند و موارد دیگری که منجر به فوت بیمار شده است به عنوان کرونا ویروس شناخته نشده است.
شیوع بالای کرونا در میان حجاج
معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت درباره علت شیوع ویروس کرونا در بین حجاج، خاطرنشان کرد: این بیماری در بین کسانی که به حج می‌روند شیوع زیادی دارد زیرا به صورت تراکمی از افراد از مناطق گوناگون شامل گرمسیر و سردسیر در کنار یکدیگر هستند که فضای تنفسی مشترکی دارند و بیماری دهان به دهان منتقل می‌شود.
سرعت بالای سرایت در کادر درمانی
نبوی از سرعت زیاد سرایت و شیوع این بیماری در بین پرستاران و پزشکان ابراز نگرانی کرد و اظهار داشت: نمونه‌های متعددی از ابتلای پرستاران و پزشکان به بیماری‌های بیماران وجود دارد، برای مثال در یکی از بیمارستان‌ها 14 نفر از 19 پرستاری که با یک مبتلا به آنفلوآنزا در ارتباط بودند به این بیماری مبتلا شدند که این موضوع دقت و احتیاط بیشتر پرستاران و پزشکان را می‌طلبد.
مشهدی‌ها در  معرض خطر بیماری
معاون مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت همچنین درباره خطر ابتلا به بیماری کرونا بویژه در مشهد ابراز نگرانی کرد و یادآور شد: هر روز 300 شهروند شیعه عربستانی از شرق این کشور با هدف زیارت به مشهد پرواز می‌کنند که این می‌تواند ریسک بالقوه بالایی را به ایران و بویژه مردم مشهد تحمیل کند که البته ابتلا به ویروس کرونا در مشهد از طریق نمونه‌گیری در حال انجام است که تاکنون مورد مثبتی گزارش نشده است.