به گزارش پارس، حمید صفاتیان در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به مصرف بسیار بالای ترامادول در کشور و با هشدار نسبت به مصرف این دارو در میان زنان، دانشجویان و خصوصاً زنان باردار اظهار داشت:‌ مشاهدات بالینی ما از افزایش مصرف ترامادول و میزان بالای مصرف این دارو در میان دانشجویان، زنان و زنان باردار دارد که این موضوع یک زنگ خطر جدی برای کشور ما محسوب می‌شود.

وی بالا بودن میزان مصرف ترامادول در کشور را نشانه‌ای از ضعف سیستم درمان اعتیاد در کشور دانست و افزود:‌ به هر اندازه که سیستم درمان اعتیاد در کشور ما ضعیف‌تر عمل کند و ما در ورود معتادان به چرخه درمان ناتوان‌تر باشیم، میزان مصرف داروی ترامادول بالاتر می‌رود.

این کارشناس درمان اعتیاد ادامه داد:‌ علاوه بر تاثیر سیستم درمانی بر مصرف داروی ترامادول، از نقش قیمت مواد مخدر در افزایش مصرف این دارو نیز نمی‌توان چشم‌پوشی کرد چراکه به هر اندازه قمیت مواد مخدر بالاتر رود، میزان روی آوری معتادان به مصرف ترامادول نیز افزایش می‌یابد.

صفاتیان تغییر الگوی مصرف مواد مخدر در سال‌های اخیر را نیز یکی از علل افزایش گرایش به استفاده از ترامادول عنوان کرد و گفت: تغییر الگوی مصرف از مواد مخدر به سمت مواد روان‌گردان باعث شده است در سال‌های اخیر میزان گرایش به ترامادول در میان معتادان افزایش یابد. چراکه عموماً کسانی که مواد روان گردان مصرف می‌کنند، نسبت به مصرف مواد مخدر در کنار روان گردان مصرفی خود، تمایل دارند و در دسترس‌ترین ماده مخدر برای این افراد داروی ترامادول است.

وی مصرف ترامادول در ایران را با دیگر کشورهای دنیا قابل قیاس نمی‌داند و معتقد است: متاسفانه در این میان میزان خروج این دارو از مسیر قانونی و داروخانه‌ها و توزیع در بازار آزاد بسیار زیاد است و در بسیاری از موارد شاهد هستیم که معتادان مصرف کننده این دارو در تهیه آن هیچ مشکلی ندارند و حتی گاهاً روزانه تا ۱۰ عدد قرص ترامادول نیز مصرف می‌کنند.

مدیرکل پیشین درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری، قرار دادن ترامادول در سیستم درمان اعتیاد در کشور را یکی از راه‌های کاهش سوءمصرف این دارو عنوان کرد و افزود: متاسفانه وقتی توزیع ترامادول به صورت قانونی در کشور برای معتادان انجام نمی‌شود، فرد معتاد به صورت خودسرانه اقدام به مصرف این دارو در دُزهای بالا می‌کند و این مصرف بیش‌ از اندازه علاوه بر بروز مسمویت، باعث عادت فرد معتاد به دُزهای بسیار بالای این دارو می‌شود و درمان و ترک این دارو را بسیار سخت می‌کند

صفاتیان با بیان اینکه ترک اعتیاد به ترامادول بسیار سخت‌تر از ترک تریاک است،‌ گفت: علاوه بر این موضوع تفییر الگوی مصرف در معتادان به ترامادول باعث می‌شود که این افراد به مواد مخدر قویتر از تریاک روی بیاورند و این موضوع سبب می‌شود تا مصرف کنندگان ترامادول در معرض مخاطرات بیشتری قرار گیرند.

وی با اشاره به گرایش بیشتر جوانان به مصرف ترامادول نسبت به بزرگسالان اظهار داشت: با توجه به اثرات منفی مصرف ترامادول و همچنین افزایش میزان مصرف این داروی مخدر در میان جوانان، به نظر می‌رسد که ستاد مبارزه با مواد مخدر باید به عنوان یک اولویت به این موضوع نگاه کند.

این کارشناس درمان اعتیاد در پایان با تاکید بر ضرورت نظارت بر ورود قرص ترامادول به داخل کشور نسبت به ورود این دارو از خارج از کشور هشدار داد.