به گزارش پارس به نقل از مهر، دکتر ناهید خداکرمی در گفتگو با خبرنگار مهر به تشریح وضعیت سزارین در کشور پرداخت و گفت: تولد یک پدیده فیزیولوژیک است که اگر بدون دلیل در آن مداخله شود، می تواند عوارضی را برای نوزاد و مادر ایجاد کند.


وی با اشاره به تحقیقاتی که نشان داده است عمل سزارین با عوارض همراه است، افزود: تحقیقات علمی نشان می دهد که میل به باروری مجدد در مادرانی که سزارین انتخابی داشته اند، به خصوص آن دسته از سزارین های زودتر از موعد و بدون علائم زایمان، از بین می رود.

خداکرمی ادامه داد: زایمان سزارین علاوه بر اینکه عوارض جراحی به همراه دارد، نازایی ثانویه را ایجاد می کند.

به گفته رئیس انجمن علمی مامایی ایران، چسبندگی جفت یکی از عوارض سزارین های تکراری است.

وی با عنوان این مطلب که خطر چسبندگی در سزارین باعث خونریزی و از دست دادن رحم می شود، تاکید کرد: بروز این عارضه در زایمان های دوم و سوم با مشکلاتی برای مادر همراه است و حتی منجر به مرگ مادر نیز می شود.

خداکرمی با اعلام اینکه چنین مرگهایی در لوکس ترین بیمارستانهای خصوصی تهران نیز اتفاق می افتد، افزود: نمی توانیم بگوییم که سزارین عامل کاهش جمعیت است اما افزایش سزارین به طور غیرمستقیم منجر به تک فرزندی می شود.

وی با تاکید بر اینکه می بایست با این پدیده غیرمعمول و غیرعلمی به هر شیوه ممکن مقابله شود، تصریح کرد: برای مقابله با افزایش آمار سزارین، می بایست یک فرهنگ سازی در جامعه انجام شود.

خداکرمی با اعلام اینکه سزارین تنها برای ۱۵ درصد زنان مفید است، افزود: ۸۵ درصد زنان می توانند زایمان طبیعی داشته باشند. اما اینکه فقط توصیه به زایمان طبیعی شود و انجام رایگان این زایمان را فراهم کنیم، برای افزایش نرخ باروری در کشور کافی نیست.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران با تاکید بر اصلاح نظام سلامت از طریق پزشک خانواده روستایی، اظهارداشت: متاسفانه، سلامت باروری در برنامه پزشک خانواده روستایی مورد توجه و اهمیت قرار نگرفته و این اشتباهی بوده است که انجام داده ایم.

خداکرمی پیشنهاد داد برای اصلاح نظام سلامت و توجه به خدمات سلامت باروری در برنامه پزشک خانواده روستایی و شهری، با ماماها به صورت مستقل قرارداد ببندند. زیرا، تا زمانی که ماماها حقوق بگیر پزشک خانواده باشند، مشکلات همچنان باقی خواهد ماند.

وی همچنین با انتقاد از بیمه ها برای پوشش ندادن خدمات مامایی، اظهارداشت: در تمام برنامه های پزشک خانواده که در دنیا اجرا می شود، ماماها به صورت مستقل کار می کنند. در حالی که در طرح تحول نظام سلامت کشورمان، ماماها همچنان از پزشک خانواده حقوق می گیرند که این مسئله باعث بی انگیزه شدن ماماها در ارائه خدمات سلامت باروری به مادران می شود.

خداکرمی گفت: ارتباط کارگر و کارفرمایی بین ماما و پزشک درست نیست و دودش به چشم مردم می رود.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران با گلایه از سازمانهای بیمه گر که از خرید خدمت مامایی امتناع می کنند، افزود: متاسفانه هنوز کارشناسان بیمه ها، تفکر سنتی را دارند و در جلساتی که به منظور بررسی خدمات مامایی برگزار می شود، زیر بار بیمه خدمات مامایی نمی روند. در حالی که ما هیچ مشکلی با مدیران و وزرای بهداشت و رفاه برای پوشش بیمه ای خدمات مامایی نداریم و آنها، همه حرفهای ما را قبول دارند.

وی با اعلام این مطلب که اگر باور داریم سیاستهای ابلاغی در حوزه سلامت باید عملیاتی شود، چاره ای نداریم جز اینکه حرفه مامایی را تقویت کنیم، اظهارداشت: سال گذشته از یک میلیون و ۴۰۰ هزار تولد زنده که در کشور ثبت شد، ۵۲ درصد به روش سزارین بوده که در ۸۰ درصد زایمانهای سزارین، ماماها نیز حضور داشته و خدمات ارائه داده اند. همچنین، ۷۶ درصد زایمان های طبیعی در سال گذشته را ماماها انجام داده اند.

خداکرمی ادامه داد: این آمارها نشان می دهد که نقش ماما در خدمات سلامت باروری، غیرقابل انکار است و این مسئله را همه دست اندرکاران و مسئولان و مدیران نظام سلامت و بیمه ها نیز باور دارند اما متاسفانه نمی خواهند خدمات مامایی را خریداری کنند.

رئیس انجمن علمی مامایی ایران در پایان با عنوان این مطلب که برخی سازمانهای بیمه گر با عدم پوشش خدمات بیمه ای در مسیر اجرای طرح تحول نظام سلامت و افزایش نرخ باروری سنگ اندازی می کنند، گفت: متاسفانه یکی از کارشناسان سازمانهای بیمه گر اخیرا عنوان داشته که سیاست ما خرید خدمت از ماما نیست.