پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- مشاور عالی سازمان سنجش و آموزش کشور گفت: افرادی که مجاز به انتخاب رشته شده اند از فردا چهارشنبه، 15 مرداد به مدت یک هفته می توانند به انتخاب رشته بپردازند.

حسین توکلی مشاور عالی سازمان سنجش و آموزش کشور در گفتگو با پایگاه خبری تحلیلی «پارس»، توصیه هایی را در مورد انتخاب رشته به داوطلبین عنوان کرد. وی گفت: اول از هر چیزی با توجه به احتمال قبولی همه شرکت‌کننده‌ها، کسی ناامید نشود و همه نسبت به پر کردن فرم انتخاب رشته اقدام کنند. 

وی افزود: دوم اینکه همه داوطلبان به دقت دفترچه و راهنمای استفاده از آن را مطالعه کنند حتی کسانی که سال‌های گذشته در آزمون شرکت کرده‌اند هم دفترچه را با دقت و موشکافی بررسی کنند چون امکان دارد در مواردی تغییراتی وجود داشته باشد. 

توکلی اضافه کرد: در مورد سامانه کمک به انتخاب رشته هم باید بگویم که این نرم‌افزار یک پیشنهاد‌دهنده است. به این صورت که با بررسی نمره و رتبه شرکت‌کننده 250 کدرشته که در آنها احتمال قبولی وجود دارد به او پیشنهاد می‌دهد و فرد باید از میان آنها 150 رشته را انتخاب کند. 

وی با اشاره به برخی سودجویی ها از انتخاب رشته داوطلبین کنکور خاطرنشان ساخت: از آنجایی که خیلی از داوطلبان به مشاور خوب برای انتخاب رشته دسترسی ندارند و از طرفی سودجویان از بی‌اطلاعی داوطلبان و خانواده‌ها سوءاستفاده کرده و برای این کار مبالغ بالایی از آنها دریافت می‌کنند تصمیم گرفتیم که با در اختیار گذاشتن این نرم‌افزار هم شرکت‌کننده‌ها را از سردرگمی دربیاوریم و هم تا حد ممکن دست سودجوها را کوتاه کنیم اما تاکید می‌کنم که بهترین فرد برای انتخاب رشته خود داوطلب است که می‌تواند براساس توانایی‌ها و علایقی که دارد برای آینده‌اش تصمیم بگیرد.

مشاور عالی سازمان سنجش و آموزش کشور در مورد ظرفیت پذیرش دانشجو و ظرفیت های خالی اظهار داشت: صندلی‌های خالی در دانشگاه‌ها و رشته‌های مختلف بسیار متفاوت است مثلا در دوره روزانه با رقمی نزدیک به صفر روبه‌رو هستیم در حالی که نزدیک به 50 درصد صندلی‌های دانشگاه پیام‌نور خالی می‌مانند به‌ویژه در واحد‌های شهرستان‌های دورافتاده این موضوع بیشتر مشهود است.
  
توکلی افزود: برخی اشتباه برداشت دارند؛ هیچ مسوولی نگفته است که همه می‌توانند به دانشگاه‌های دولتی راه پیدا کنند بلکه گفته می‌شود که همه می‌توانند وارد دانشگاه شوند. در این جمله تمام دانشگاه‌ها اعم از تماما دولتی، آزاد، ‌غیرانتفاعی، پیام‌نور و غیره مدنظر است. در عین حال که به هر حال منظور خیلی‌ها از دانشگاه دولتی دانشگاه‌هایی است که زیر نظر وزارت علوم فعالیت می‌کنند.