به گزارش پارس، سیدمحسن حسینی ارسنجانی، پنجم مردادماه جاری به ایرنا گفت: در راستای راهنمایی هرچه بهتر دانش آموزان و خانواده های آنان برای انتخاب رشته مناسب به تازگی پایگاه اینترنتی به نشانی www.entekhabreshte93.ir راه اندازی شده است.

وی افزود: این پایگاه با تایید آموزش و پرورش به عنوان سامانه جامع انتخاب رشته کنکور سراسری راه اندازی شده و دانش آموزان می توانند پس از اعلام نتایج کنکور از راهنمایی و مشاوره این پایگاه برای انتخاب رشته کمک بگیرند.

وی با بیان اینکه این پایگاه اکنون نیز فعال است و دانش آموزان می توانند از خدمات آن استفاده کنند، توضیح داد: هزینه مشاوره در این پایگاه بسیار پایین تر از دیگر موسسات است و آموزش و پرورش سعی کرده به مناطق کمتر برخوردار بیشتر توجه کند.

مشاور معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش به خبرنگار آموزش ایرنا گفت: وزارت آموزش و پرورش در راستای کمک و راهنمایی به دانش آموزان برای انتخاب رشته از سال های گذشته به صورت جامع اقدام به ایجاد مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی در تمامی استان های کشور کرده است.

حسینی ارسنجانی با بیان اینکه این مراکز با نظارت معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش فعالیت دارند، افزود: این وزارتخانه اکنون به دنبال آن است تا هسته های مشاوره را افزایش داده و پایگاه های بیشتری در ارتباط با انتخاب رشته دایر کند تا دانش آموزان از سردرگمی رهایی یابند.

وی تصریح کرد: این پایگاه ها می تواند دانش آموزان و خانواده ها را برای انتخاب رشته درست راهنمایی کرده و از مراجعه آنان به برخی مراکزی که احتمال می دهیم به خوبی آنها را در این موضوع مهم راهنمایی نکنند و بیشتر جنبه سود و منفعت خود را دنبال کنند، بی نیاز سازد.

مدیر روابط عمومی معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش توضیح داد: اکنون در مرکز هر استان یک پایگاه انتخاب رشته با عنوان مرکز خدمات روانشناختی فعال است اما با توجه به نیاز و ضرورت در برخی مناطق که از جمعیت بیشتری برخوردار هستند تعداد این پایگاه ها بیشتر است.

حسینی ارسنجانی یادآورشد: پایگاه های انتخاب رشته سعی دارند فعالیت خود را متناسب با رشته های مورد نیاز هر منطقه به دانش آموزان معرفی کنند.

رسول پاپایی معاون رسانه وزارت آموزش و پرورش امروز با تاکید بر اینکه وزارت آموزش و پرورش به داوطلبان توصیه ای مبنی بر مراجعه به هیچ پایگاهی از جمله پایگاه www.entekhabreshte93.ir نداشته است، اظهار داشت: هرگونه ارتباط این وزارتخانه با پایگاه مذکور به شدت تکذیب می شود.

وی گفت: 2500 پایگاه و مرکز مشاوره آموزش و پرورش به داوطلبان ورود به مراکز آموزش عالی برای انتخاب رشته مشاوره می دهد.

پاپایی اظهار داشت: با توجه به اهمیت موضوع انتخاب رشته دانش آموزان در کنکور 93 و ورود به مراکز آموزش عالی و به منظور دسترسی همه داوطلبان و دانش آموزان از خدمات مشاوره ای، بیش از 2500 پایگاه و مرکز خدمات مشاوره مستقر در دبیرستان ها و مراکز پیش دانشگاهی سراسر کشور آماده ارایه خدمات به صورت حرفه ای به دانش آموزان و داوطلبان است.

وی در خصوص ساعت کار این مراکز گفت: مراکز و پایگاه های مشاوره انتخاب رشته وابسته به وزارت آموزش و پرورش با برخورداری از مشاورینی که دوره های خاص و مرتبط با این رشته را دیدند، هر روز از ساعت 7 صبح تا 20 آماده ارایه خدمات به داوطلبان است.

پاپایی در خصوص هزینه انتخاب رشته در پایگاه ها و مراکز مشاوره وابسته به آموزش و پرورش بیان داشت: هزینه این پایگاه ها از 5 هزار تا 50 هزار تومان است که با توجه به مقتضیات استان ها و بر اساس تایید شورای معاونان هر استان متغیر است.

وی به خانواده داوطلبان ورود به مراکز آموزش عالی توصیه کرد مراقب تبلیغات وسوسه انگیز مراکز غیرمجاز و پایگاه های اینترنتی سودجو باشند و انتخاب رشته را از طریق مراکز رسمی آموزش و پرورش انجام دهند.

با وجود تکذیب خبر مشاورمعاون آموزش متوسطه اما هم اکنون برخی مدارس در سطح شهر تهران با ارسال پیامک به خانواده ها اعلام کرده اند که آنها با پرداخت 70 هزار تومان می توانند از امکانات انتخاب رشته آموزش و پرورش بهره مند شوند.

شنیده ها نیز حاکی از آن است که در برخی از این مراکز و پایگاه های مشاوره مبلغی تا یک میلیون ریال نیز از دانش آموزان برای هر گونه راهنمایی و انتخاب رشته اخذ می شود.

هم اکنون سایت سازمان سنجش و آموزش کشور برای استفاده داوطلبان کنکور از نرم افزار انتخاب رشته کنکور سراسری سال 93 فقط 15هزار تومان دریافت می کند .