به گزارش پارس به نقل از مهر، كارگروه امور اجتماعي، آموزش و فرهنگ ايمني كميسيون ايمني راهها به منظور آگاهي شهروندان همه شهرستان ها نسبت به آمار تلفات رانندگي شهر خود در يكسال گذشته آمار تلفات رانندگي درون و برون شهري سال ۱۳۹۲ را به تفكيك استان و شهرستان منتشر كرد.بنابر اين گزارش جزئيات كامل آمار سوانح رانندگي نشان مي دهد كه از لحاظ مقايسه شهرستان ها بعد از تهران، مشهد با ۵۲۸ نفر، شيراز با ۳۹۰ نفر، اصفهان با ۳۷۹ نفر و قم با ۳۴۵ نفر كشته در رتبه هاي بعدي قرار دارند.

همچنين در شهر كرمانشاه ۲۴۱ نفر، اهواز ۲۰۵ نفر و تبريز ۱۹۹ نفر، زاهدان ۱۹ نفر و ايرانشهر ۱۴۷ نفر بر اثر سوانح رانندگي در درون و برون اين شهرها در سال ۹۲ كشته شده اند. در آمار تلفات رانندگي در سال ۱۳۹۲ از نظر آمار استاني، استان فارس با ۱۵۳۹ نفر كشته ركوردار است و استان تهران با ۱۴۳۶ نفر، استان خراسان رضوي با ۱۳۷۳ نفر، استان اصفهان با ۱۱۱۳ نفر، استان خوزستان با ۹۰۷ نفر در رتبه هاي بعدي قرار دارد.

استان كرمان با ۹۰۴ نفر كشته، استان سيستان و بلوچستان با ۸۳۵ نفر، استان مازندران ۸۶۹ نفر و استان آذربايجان شرقي ۸۰۱ نفر، استان گيلان ۶۵۳ نفر، آذربايجان غربي ۶۳۳ نفر و استان كرمانشاه با ۵۳۱ كشته در سوانح رانندگي درون و برون شهري را در سال ۱۳۹۲ داشته اند.

همچنين در بخش تلفات عابر پياده به ترتيب ابتدا مازندران با ۱۰.۴ درصد ، سپس گيلان با ۹.۳ درصد و در ادامه خراسان رضوي با ۶.۷ درصد، فارس با ۶.۶ درصد، تهران با ۵.۶ درصد، خوزستان و آذربايجان غربي هر دو با ۴.۶ درصد بيشترين تلفات را دارند. ذكر اين نكته ضروري است كه هفت استان ذكر شده در مجموع با ۴۷.۸ درصد تلفات عابر پياده را به خود اختصاص داده اند.

بررسي علت سوانح رانندگي نشان مي دهد كه ۳۰.۸ درصد تصادفات به دليل عدم توجه به جلو (عدم رعايت فاصله با اتومبيل جلويي)، ۲۵.۲ درصد انحراف به چپ، ۲۲.۶ درصد سرعت غيرمجاز، ۹ درصد عدم توانايي كنترل وسيله، ۵.۶ درصد عدم رعايت حق تقدم و ۶.۸ درصد ساير موارد است.