به گزارش پارس به نقل از مهر، حمید چیت چیان صبح یکشنبه در آئین آغاز عملیات اجرایی چند طرح برقی و آبی در شهرستان گرمسار ضمن بیان اینکه باید مصرف آب در کشور مدیریت شود، اظهار داشت: 92 درصد آب کشور در بخش کشاورزی، 6 درصد در شرب و دو درصد در بخش صنعت مصرف می شود.

وی با اشاره به این مطلب که سد نمرود با هدف تنظیم آب رودخانه حبله رود احداث شده است و یکی از پروژه هایی است که وزارت نیرو برای مدیریت خشکسالی اجرایی کرده گفت: وزارت نیرو مانع از برداشت های غیر مجاز از رودخانه حبله رود و سد نمرود می شود.

آب برای توسعه و آبادانی کشور مهم است

وزیر نیرو از مراحل پایانی ساخت سد نمرود خبر داد و افزود: بهره برداری از این سد مخزنی گشایشی در وضعیت معیشت مردم منطقه است.

چیت چیان با تاکید بر اینکه آب برای توسعه و آبادانی کشور بسیار مهم است گفت: استان سمنان از مناطقی است که امسال در صدر استانهای خشک قرار گرفته و بارندگی کمتری نسبت به سایر بخش ها داشته است و از حساسیت بیشتری نیز برخوردار است.

سد نمرود 94 درصد پیشرفت فیزیکی دارد

نماینده مردم شهرستان های گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم انتقال آب از سد نمرود به گرمسار را خواست 35 ساله مردم این شهرستان دانست و گفت: احداث این سد 94 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و برای اجرای مابقی پروژه به عزم ملی و مدیرت جهادی نیازمندیم.

غلامرضا کاتب با تاکید بر اینکه حجم حق آبه این سد 110 میلیون متر مکعب است اظهار داشت: از این رقم 10 میلیون مترمکعب به منطقه فیروزکوه، 20 میلیون مترمکعب حق آبه شرب و صنعت گرمسار و 80 میلیون مترمکعب برای کشاورزی شهرستان گرمسار است.

حیات شهرستان گرمسار وابسته به حبله رود است

امام جمعه گرمسار نیز در این آئین، حیات شهرستان گرمسار را به حبله رود وابسته دانست و خواستار جلوگیری از استفاده غیراصولی در شهرستان های فیروزکوه و دماوند از آب این رودخانه شد.

حجت الاسلام سید علی مهدی نژاد گفت: برداشت های غیر مجاز و توسعه باغات در این مناطق را مورد اشاره قرار داد و گفت: این امر سبب شده تا آب کمتری به شهرستان گرمسار از طریق حبله رود انتقال یابد.

آرادان و ایوانکی 3 میلیون مترمکعب در سال آب شرب نیاز دارند

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای سمنان نیز در ادامه گفت: انتقال آب از بند انحرافی سیمین دشت تا تصفیه خانه گرمسار به طول 40 کیلومتر و هزینه یک میلیارد و 300 میلیون ریال و نیز آبرسانی از تصفیه خانه گرمسار تا شهرهای آرادان و ایوانکی به طول قریب 37 کیلومتر و اعتبار قریب 300 میلیارد ریال از پروژه هایی است که کلنگ احداثی آنها توسط وزیر نیرو به زمین زده شد.

اتابک جعفری با بیان اینکه شهرهای گرمسار، آرادان و ایوانکی به بیش از 21 میلیون مترمکعب آب در سال نیاز دارند افزود: اجرای طرح انتقال سیمین دشت به گرمسار آب مطمئن تا افق 1410 را برای 139 هزار نفر جمعیت این شهرها و بخشی از شهرک های صنعتی محدوده این طرح را تامین می کند.

وی آب شرب مورد نیاز شهرهای آرادان و ایوانکی را سه میلیون مترمکعب در سال عنوان کرد و گفت: احداث خط انتقال از تصفیه خانه تا ایوانکی و آرادان آب مطمئن در افق 1410 این شهرها را تامین می کند.

کلنگ احداث دو پست برق در گرمسار زده شد

رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت برق منطقه ای سمنان نیز در حاشیه این مراسم، از کلنگ زنی و احداث دو پست برق شامل پست 400 به 63 کیلوولت ایوانکی (مسلمی) خبر داد و اظهار داشت: تامین برق مطمئن و ایجاد ظرفیت و پایداری شبکه از اهداف احداث این دو پست است.

سید علی اکبر صباغ همچنین در گفتگو با خبرنگار مهر، از آغاز عملیات اجرایی احداث پست 63/20 کیلو ولت شهرک صنعتی گرمسار خبر داد و گفت: مهمترین اهداف اجرای این پروژه ایجاد ظرفیت جدید برق رسانی و تامین برق مطمئن به متقاضیان و مشترکین صنعتی شهرک صنعتی گرمسار و شهرک فجر، افزایش قابلیت اطمینان شبکه در راستای تامین برق مطمئن و پایدار به مشترکان صنعتی، و همچنین بهبود پارامترهای کیفی برق، کاهش تلفات و افزایش قابلیت مانور در شبکه است.

وی اعتبار پیش بینی شده برای اجرای این پروژه را 120 میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: احداث سه پست 63/20 کیلولت دیگر در شهرکهای صنعتی دامغان، شاهرود و سمنان در دستور کار این شرکت قرار دارد.

مدیر عامل شرکت برق منطقه ای سمنان همچنین خاطرنشان کرد: در حال حاضر انجام مطالعات، طراحی، تملک زمین و دیوار کشی آنها انجام و عملیات اجرایی احداث خطوط ارتباطی آنها در آینده نزدیک آغاز خواهد شد.

صباغ گفت: امیدواریم با همکاری شرکت شهرک های صنعتی استان در خصوص تامین منابع  مالی لازم، عملیات اجرایی احداث این سه پست نیز هرچه سریع تر آغاز شود.

افتتاح مرحله اول پروژه انتقال آب آلوئک به شهر ایوانکی

در ادامه مدیر عامل آبفای شهری استان سمنان نیز در گفتگو با مهر اشاره به افتتاح مرحله اول پروژه انتقال آب آلوئک به شهر ایوانکی گفت: در این مرحله این خط به طول 26 کیلومتر و ظرفیت انتقال 30 لیتر آب در ثانیه به بهره برداری رسید.

عباس تجلی تصریح کرد: این پروژه در دو مرحله به طول قریب 36 کیلومتر و ظرفیت انتقال 75 لیتر در ثانیه احداث و افتتاح می شود و تاکنون برای اجرای این پروژه 44 میلیارد ریال هزینه شده است.

عملیات اجرایی چهار پروژه انتقال آب و ساخت پست برق در شهرستان گرمسار با حضور وزیر نیرو، استاندار، نمایندگان استان سمنان در مجلس شورای اسلامی، جمعی از مسئولان  وزارت نیرو و مقامات محلی آغاز شد.