به گزارش پارس به نقل از فارس ، حمید قبادی دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس در خصوص تعطیلی دو روزه یکی از فروشگاه‌های معتبر عرضه لباس‌های مناسب و برخوردهای قهرآمیز توسط نهادهای نظارتی گفت: خوشبختانه هم‌اکنون اتفاق خوبی در زمینه مد و لباس رخ داده است و آن تلفیق مد و لباس اسلامی با عفاف و حجاب است و خوشبختانه فعالیت‌های اخیر نشان می‌دهد که اگر بخواهیم جامعه باحجابی داشته باشیم باید به حجاب و عفاف بیشتر بپردازیم.

وی ادامه داد:‌ به اعتقاد من سطح دسترسی مردم به لباس‌ها و مدل‌های مناسب باید ارتقا پیدا کند و فروشگاه مذکور یکی از مراکز و نمونه‌های موفق در زمینه عرضه پوشاک ایرانی اسلامی است که بیش از 750 مدل مورد تأیید را عرضه می‌کند و یکی از نمونه‌هایی است که به عنوان الگو می‌تواند به سایر فروشگاه‌ها معرفی شود.

دبیر کار گروه ساماندهی مد و لباس گفت: کاری که این فروشگاه انجام داد این است که توانست تنوع و تکثر را فراهم کند و ارائه 750 مدل در یک فضای محدود اتفاق بسیار پسندیده‌ای است.

دلیل بخشی از بدپوششی مردم دست اندرکاران حوزه مد و لباس هستند

قبادی با بیان اینکه کارهای تقلیدی و بدون ابتکار دیگر پاسخگوی نیاز مردم نیست، افزود: دلیل بخشی از بد پوششی مردم مسئولان و دست‌اندرکاران این حوزه هستند و اگر تعدادی از مردم مقداری تعلقات و اهتمام دینی کمتری داشته باشند به راحتی به پوشش‌های نامناسب عرضه شده روی می آورند.

وی افزود: در بررسی‌هایی که از فروشگاه مذکور انجام شد تعداد کارهایی که مغایر با چارچوب‌ها مشخص شد تنها 15 تا 20 مورد بود که در میان 750 مدل تعداد قابل توجهی نیست و اگر سابقه تخلفی نیز در گذشته داشته است تخلفات اداری بوده و نباید آن را به همه کارهای این مجموعه تعمیم داد.

دبیر کار گروه ساماندهی مد و لباس در خصوص اینکه چه تضمینی وجود دارد که این اقدامات قهرآمیز ادامه پیدا نکند، گفت: کمک به معرفی مراکز مناسب عرضه لباس اسلامی می‌تواند مسیر را هموار کند و وقتی که نمونه‌های متعددی وجود داشته باشد و دسترسی مردم تسهیل شود بهترین پاسخ و تضمین است و من خوشبین هستم که با کارهای ایجابی می‌توانیم بهترین پاسخ و تضمین را ارائه کنیم.

اتحادیه سراسری پوشاک مسئول نظارت بر فروشگاه های عرضه لباس است

قبادی در خصوص حضور گروه‌های زیرزمینی و مافیایی تولید لباس‌های نامناسب گفت: بنده نیز با این موضوع موافقم که گروه‌های زیرزمینی تولید لباس مخرب هستند و بر اساس قانون نظامات صنفی مرکز اصناف و وزارت ارشاد به عنوان ناظر باید بر عملکرد آنها نظارت داشته باشند و اتحادیه سراسری پوشاک نیز مسئولیت اصلی نظارت را بر عهده دارد اما این موضوع نیاز به جریان‌شناسی دقیق دارد و با شناسایی یک و دو فروشگاه حل نمی‌شود بلکه ما باید به جریان اصلی این موضوع برسیم.

وی خاطرنشان کرد: سوال بنده این است که چرا مراکز متخلف تولید لباس، لباس‌‌های اسلامی و ایرانی را که تاکنون بیش از 1500 مدل از آنها در اختیار اتحادیه سراسری پوشاک قرار گرفته است، تولید نمی‌کنند چراکه اگر دلیل آنها هزینه‌بردار بودن این طرح‌‌هاست تولید لباس‌های مناسب نیز هزینه‌بردار است.

دبیر کار گروه ساماندهی مد و لباس با بیان اینکه باید نمونه‌ها و کارهای خوب را در زمینه عرضه پوشاک ایرانی اسلامی ترویج کنیم، ادامه داد: برخی از تولیدی‌های زیرزمینی محصولات خود را به صورت غیرقانونی در فروشگاه‌ها عرضه می‌کنند اما ما باید به فروشندگان کمک کنیم تا آثار بهتری را در فروشگاه‌های خود عرضه کنند و اگر مسیرهای عرضه غیرقانونی اینگونه لباس‌ها شناسایی شده است باید با آنها برخورد شود.

قبادی در خصوص انتقاد به عملکرد کار گروه ساماندهی مد و لباس گفت: برای بی‌نماز در مسجد را نمی‌بندند و ما در خصوص برخورد با دو موسسه نمایش غیرمجاز لباس که به صورت غیرقانونی کار خود را انجام می‌دادند قبل از اینکه رسانه‌ها متوجه شوند با آنها برخورد کردیم و من اعلام کردم این دو موسسه،موسسه مجوز دار هستند اما عملکرد آنها غیرقانونی است و نحوه ارائه آنها را غیرمجاز تشخیص دادیم.

فعالیت 100 مؤسسه مجوز دارد در حوزه مد و لباس ایرانی اسلامی

وی افزود: هم‌اکنون 100 موسسه مجوز دار فعالیت خود را در زمینه تولید و طراحی لباس‌های ایرانی اسلامی کار خود را آغاز کردند که از این موسسات، سه موسسه برگزار کننده نمایش زنده لباس هستند و 45 موسسه دیگر کار طراحی را انجام می‌‌دهند و کار گروه مد و لباس نیز همکاری خوبی را با این موسسات و سایر نهادها مانند نیروی انتظامی داشته است.

وی افزود: اگر امکانات عرضه برای بسیاری از فروشگاه‌ها ایجاد شود ما می‌توانیم فروشگاه‌های خوب دیگری را نیز داشته باشیم.

مردم طرفدار لباس‌های ارزان قیمت نباشند

دبیر کار گروه ساماندهی مد و لباس با بیان اینکه ارزان خریدن مساوی لباس بد خریدن است، گفت: مردم نباید طرفدار خرید لباس‌های ارزان و جنس‌های سخیف باشند چرا که می‌توان گفت بخشی از بد پوششی مردم به دلیل استفاده از لباس‌ها ارزان‌قیمت است.

قبادی در ادامه یکی دیگر از فروشگاه‌ها موفق در زمینه عرضه پوشاک ایرانی اسلامی را معرفی کرد و گفت:‌ همچنان اصرار من بر توسعه و افزایش تنوع بر مبنای مد و لباس اسلامی ایرانی است و نهادهای نظارتی در صورت مراجعه به این فروشگاه‌ها باید اصل را بر کلیت بگذارند و به دلیل عرضه یک یا دو محصول نامناسب کل مجموعه را زیر سوال نبرند.

راه اندازی مرکز خرید لباس‌های ایرانی اسلامی در پایتخت

وی افزود: تا پایان سال جاری 250 فروشگاه عرضه لباس‌های اسلامی در مرکز شهر تهران در خیابان ولی عصر(عج) تقاطع خیابان طالقانی افتتاح می‌شود.

وی ادامه داد: اگر تخلف سه هزار میلیارد تومانی در کشور رخ می‌دهد فردی نیز هزار میلیارد تومان برای راه‌اندازی این فروشگاه سرمایه‌گذاری می‌کند تا ساختمان نوساز و شیکی را برای عرضه لباس‌های مناسب آماده کند.

قبادی در خصوص راه‌اندازی اینچنین مراکز در سایر استان‌ها، گفت: جلساتی را با برخی از نمایندگان استان‌ها داشتیم که طرح‌های خود را برای راه‌اندازی مراکز جدید ارائه دهند و طراحانی نیز که مایل هستند با رعایت اصول اسلامی و ایرانی طرح‌های خود را برای ارائه در این فروشگاه‌ها عرضه کنند ما آمادگی خود را برای همکاری با آنها اعلام می‌کنیم.