به گزارش پارس به نقل از ایرنا، ˈعلی اکبر محزونˈ روز یکشنبه در همایش روز جهانی جمعیت در تالار فخرالدین اسعد گرگانی شهر گرگان افزود: از سوی دیگر سن ازدواج بالا رفته به طوری که در آقایان به 28 سال و در خانم ها به 24 سال رسیده که در کلان شهرها این میزان هم بیش تر است.

به گفته وی، همین بالا رفتن سن ازدواج و گذشت سه سال بعد از ازدواج برای فرزندآوری، خود باعث کم شدن جمعیت می شود.

وی اظهار کرد: سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری بسیار خوب است و از نظر کمی و کیفی در رشد جمعیت تأثیرگذار خواهد بود، اما مسئولان برای اجرایی شدن باید برنامه ریزی جامعی را انجام دهند.

وی ادامه داد: بر اساس این ابلاغیه در یکی از بندها باید به تعادل جمعیت برسیم که این مسئله نیازمند افزایش نرخ باروری در جامعه است.

محزون گفت: سیاست های جمعیتی کشور که در گذشته ابلاغ می شد بر اساس تنظیم خانواده بود اما امروز این سیاست ها جامع است.

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور افزود: تأخیر در فرزندآوری و آمارهای موجود تک فرزندی، خانواده ها را در آینده با یک آسیب جدی رو به رو می کند که باید در این زمینه آگاهی و اطلاع رسانی جامع و کاملی صورت گیرد.

به گفته محزون، البته پس از فرمایشات مقام معظم رهبری و پیش از ابلاغیه معظم له، نرخ رشد باروری در سال 91 معادل 2/2 درصد، سال گذشته 3/2 درصد و در سه ماه نخست امسال 8/4 درصد افزایش داشته است.

وی درباره جایگاه ایران از منظر جهانی و آسیایی در زمینه جمعیت گفت: امروز جمعیت جهان حدود هفت میلیارد نفر و آخرین آمار جمعیت کشور تا پایان اسفند سال گذشته، حدود 77 میلیون و 500 هزار نفر (حدود یک درصد جمعیت جهان) بوده است.

وی تصریح کرد: نرخ رشد جمعیت در ایران حدود 3/1 درصد است و اکنون سالانه حدود یک میلیون نفر به جمعیت کشور افزوده می شود.

محزون با اشاره به این که جایگاه ایران در جهان رتبه هجدهم و در آسیا رتبه دهم است، خاطرنشان کرد: هم چنین در منطقه سومین کشور به لحاظ جمعیتی هستیم.

مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور در باره ترکیب جمعیت ایران گفت: 5/17 میلیون نفر جمعیت کشور یعنی معادل 4/23 درصد را کودکان و نوجوانان زیر 15 سال تشکیل می دهند، جوانان 15 تا 29 ساله در کشور، 7/23 میلیون نفر معادل 5/31 درصد و میانسالان 30 تا 64 ساله 3/39 درصد معادل 5/29 میلیون نفر هستند.

محزون افزود: هم چنین سالمندان 65 ساله و بیش تر 2/4 میلیون نفر یعنی معدل 7/5 درصد هستند.

وی یادآور شد: اما بر اساس تعریف وزارت بهداشت، سن سالمندان، 60 سال به بالاست که بر این اساس جمعیت این گروه سنی 8.2درصد معادل 2/6 میلیون نفر است.

وی در باره نرخ موالید در کشور گفت: حدود یک میلیون و 470 هزار ولادت در سال 92 به ثبت رسیده که این میزان، 1/19 ولادت به ازای هر هزار نفر جمعیت بوده است.

این مقام مسئول ادامه داد: بیش ترین میزان ثبت ولادت در استان های سیستان و بلوچستان (9/35 در هزار)، خراسان جنوبی (4/25 در هزار) و هرمزگان (6/23 در هزار) بوده است.

وی خاطرنشان کرد: هم چنین کمترین میزان ثبت ولادت در استان های گیلان (13در هزار)، مازندران (4/14در هزار) و تهران (9/14در هزار) است.