پايگاه خبري تحليلي «پارس»- جواد نوائيان رودسري- دکتر حسن روحاني، رئيس جمهور، دوشنبه گذشته در ديدار مسئولان نظام با رهبر معظم انقلاب، از اجراي نقشه مهندسي فرهنگي درسال جاري خبر داد و آن را بزرگترين کار دولت در حوزه فرهنگ اعلام کرد. ديدگاه رئيس جمهور در اين سخنان، بيانگر تأکيد ايشان بر ضرورت دخالت و نظارت حاکميت در عرصه فرهنگ و مديريت فرهنگي کشور است. 

مهندسي فرهنگي عبارت است از نقشه اي برنامه ريزي شده، براي چگونگي ورود حاکميت به عرصه فرهنگ و هدايت افراد جامعه به سوي تعالي و سعادت حقيقي. با توجه به اين که تنظيم سند مهندسي فرهنگي کشور، در واقع تدوين دستورالعمل حاکميتي براي هدايت و جهت دهي به مقوله فرهنگ در جامعه محسوب مي شود، تصميم رئيس جمهور براي اجراي اين سند مهم و راهبردي، دليلي جز توجه جدي دولت به ضرورت حضور فعال حاکميت در عرصه فرهنگ و مديريت کلان فرهنگي جامعه نمي تواند داشته باشد. 

از اعلام رسمي رئيس جمهور مبني بر عزم دولت براي اجراي اين سند راهبردي، مي توان اين گونه برداشت کرد که برخلاف برخي برداشت هاکه از اظهار نظرهاي قبلي ايشان قابل استنتاج بود، دولت در مقام عمل، عزم خود را براي برنامه ريزي و حضور در عرصه فرهنگ، جزم کرده است. تاکيد رئيس جمهور به اجراي اين نقشه مهم و راهبردي، که تعيين کننده خطوط اصلي جريان فرهنگ و مديريت فرهنگي در کشور محسوب مي شود، نشان دهنده توجه وي نسبت به ضرورت ها و بايسته هاي حضور حاکميت در عرصه مديريت فرهنگي کشور است. 

بديهي است که فرهنگ به عنوان عنصر زيربناييِ اصليِ تشکيل دهنده جامعه و شکل دهنده رفتار فردي، سياسي، اجتماعي و اقتصادي مردم، به مديريتي کلان و قدرتمند نياز دارد. اميرمؤمنان، امام علي(ع) در خطبه 34 نهج البلاغه، تربيت جامعه و هدايت آن در جميع جهات را، از وظايف مهم حاکم اسلامي معرفي کرده اند. حقيقت اين است که حکومت اسلامي تنها در پي سامان دادن به امور دنيوي و رفاه مادي جامعه نيست. اسلام دين دنيا و آخرت است و رسيدن انسان به سعادت حقيقي و نعمت هاي جاودانه و اُخروي را حق تمام انسان ها مي داند. حقي که آن ها بايد با تلاش خويش و مديريتي مناسب و کارآمد حاکميت، به آن دست پيدا کنند. به همين دليل حکومت اسلامي وظيفه دارد افزون بر فراهم آوردن زمينه هاي رشد اقتصادي و رفاه اجتماعي، با پرداختن به مقوله فرهنگ و اشاعه اخلاق و تربيت اسلامي در جامعه، مقدمات تعالي و رشد انسان و رسيدن او به کمال حقيقي را فراهم کند.

واضح است که براي تحقق اين مهم نمي توان به فعاليت هاي محدود، غير متراکم و ناهماهنگ تکيه کرد. نمي توان فعاليت در حوزه هاي مختلف هنري را در دست افراد گوناگون و با سلايق مختلف، متنوع و گاه متضاد رها کرد. براي رسيدن به اين مهم، نياز به برنامه ريزي و مديريت کلان در جامعه است. مديريتي که بتواند اهداف والاي اسلام عزيز براي تربيت انسان ها و اصلاح فرهنگ در جامعه را مهيا کند. همين دليل مهم و اساسي، سبب توجه جدي به مقوله فرهنگ در انقلاب اسلامي نيز شده است. 

ضرورت حضور و نقش پررنگ حاکميت در عرصه فرهنگ و هدايت فرهنگي جامعه، از نخستين روزهاي انقلاب بزرگ اسلامي مورد توجه معمار کبير انقلاب بود و پس از رحلت ايشان، تا امروز، از سوي مقام معظم رهبري بارها مورد تأکيد و توجه قرار گرفته است. نگاه رئيس جمهور محترم در سخنان اخيرشان، تأکيد بر چنين ضرورتي است. تأکيد بر اين حقيقت غير قابل انکار که حکومت اسلامي وظيفه دارد براي ورود فرد فرد افراد جامعه به بهشت، تلاش کند، هرچند براي افراد اجباري براي رفتن به بهشت وجود ندارد به عبارت ديگر، اجراي مهندسي فرهنگي، به اين معني است که بايد مردم را به بهشت برد، ولي نه به زور! اميدواريم با اجراي کامل، دقيق و هوشمندانه سند مهندسي فرهنگي در کشور، شاهد پيشرفت سريع و اميدوارکننده در مسير تحقق نقش برنامه ريزي شده حاکميت در مديريت فرهنگي کشور باشيم.