به گزارش پارس به نقل از پايگاه اطلاع رساني استانداري تهران؛ محمد هادي حيدر زاده فاضلاب را عامل اصلی آلودگی محصولات کشاورزی اراضی جنوب تهران دانست و گفت: در حال حاضر حداقل 30 درصد اراضی كشاورزی جنوب تهران با "آب فاضلاب" آبیاری می شود لذا برای جلوگیری از ورود آلودگی به "اراضی كشاورزی جنوب تهران" كارگروهی با مسئولیت وزارت جهاد كشاورزی تشكیل شده كه وظیفه محیط زیست پلمپ واحدهای آلاینده بوده و تا كنون 11 واحد قالیشویی پلمپ شده و چند واحد دیگر نیز در دست اقدام است.

وی درباره اینكه چرا محصولات كشاورزی آلوده جنوب تهران وارد بازار مصرف می شود، گفت: كشاورزی در آن منطقه قدمت بالایی دارد ضمن اینكه متولی بحث امنیت غذایی وزارت بهداشت است كه باید ورود پیدا كرده و این محصولات را تائید نكرده ویا اقدام به جمع آوری كند.

حیدرزاده گفت: محیط زیست متولی جلوگیری از ایجاد آلایندگی و ورود آن به اراضی كشاورزی است كه تا كنون اقدامات لازم را انجام داده و از آلایندگی صنایع جلوگیری بعمل آورده است.

حل مشکل آلودگی اراضی کشاورزی جنوب تهران؛5 سال دیگر

وی همچنین به كانال های سرخه حصار و آلاینده های بالادستی كه وارد كشاورزی جنوب تهران می شوند اشاره كرد و افزود: مشكل اصلی این است كه شبكه فاضلاب وصل نیست و كانال های شهر تهران هنوز انشعاب نگرفته اند.

مدیر كل محیط زیست استان تهران آلاینده های بالادستی را یكی از مشكلات عمده اراضی كشاورزی جنوب تهران برشمرد و گفت: تا زمانی كه شبكه فاضلاب تكمیل نشود مشكل آلودگی محصولات كشاورزی جنوب تهران به قوت خود باقی است. شبكه فاضلاب شهر تهران پیشرفت خوبی داشته اما انشعابات حداقل 4 تا 5 سال طول می كشد تا وصل شود.

كاهش 173 ميليون مترمكعبي آب سدهاي تهران

حجم آب موجود در مخازن سدهاي تامين كننده آب استان تهران با كاهش 173 ميليون مترمكعبي در مقايسه با زمان مشابه سال گذشته به حدود 596 ميليون مترمكعب رسيد.

آبفاي تهران اعلام كرد: حجم آب موجود در مخزن سدهاي پنج گانه استان تهران تاروز چهارشنبه (11 تيرماه93) با كاهش 173 ميليون مترمكعبي در مقايسه با زمان مشابه سال گذشته، به حدود 596 ميليون مترمكعب رسيد.

همچنين حجم آب ورودي به مخزن سدهاي تهران از ابتداي سال آبي جاري (مهرماه 92) تا زمان مورد بررسي نيز با 20 درصد كاهش در مقايسه با زمان مشابه سال آبي گذشته، حدود 913 ميليون مترمكعب ثبت شده است.

اين گزارش حاكي است كه حجم آب ورودي به مخزن سدهاي تهران در دوره زمانی مشابه سال آبي گذشته بيش از یک میلیارد و 147 ميليون مترمكعب بوده است.

در حال حاضر، حجم ذخيره آب در مخزن سدهاي اميركبير، لتيان، لار، طالقان و ماملو به ترتيب 140، 68.5، 75، 209 و 104.5 میلیون مترمکعب ثبت شده است.

لذا با توجه به كاهش منابع آبي در پشت سدهاي پنجگانه تهران، ادامه روند خشكسالي و افزايش دما، شهروندان تهراني بايد نسبت به رعايت الگوي مصرف آب دقت لازم را داشته باشند.