به گزارش پارس ؛ مهدی لبیبی، جامعه‌شناس در گفت‌و‌گو با تسنیم در خصوص افزایش طلاق در کشور، اظهارداشت: طلاق به عنوان یک پدیده چند وجهی در جامعه در حال افزایش است که باید دلایل آن شناسایی شود و برای کاهش آن گام برداشت.

وی با بیان اینکه موضوع اقتصادی و فرهنگی از عوامل اصلی طلاق است، ادامه داد: امروزه موضوعاتی از قبیل گرانی مسکن، هزینه ازدواج و عدم شغل در بحث ازدواج مشکلی اساسی است که باید در زمینه‌ ازدواج تسهیل صورت گیرد تا شاهد افزایش روزافزون طلاق نباشیم.

**شتاب در رشد تغییرات فرهنگی در جامعه

این جامعه‌شناس با اشاره به اینکه رشد تغییرات فرهنگی شتاب پیدا کرده است، افزود: توقع جوانان و انتظاراتشان افزایش یافته است همچنین باید گفت در زمینه صبر و گذشت بیت جوانان کوتاهی صورت می‌گیرد که این مشکلات عدیده‌ای را پدید می‌آورد درحقیقت باید با آموزش‌های مناسب توانست صبر و گذشت که در نسل‌های گذشته بسیار بود به جوانان منتقل شود.

لبیبی بیان کرد: امروزه جوانان خود را دیگران مقایسه می‌کنند که این خود خسارت جبران‌ناپذیری به زندگی مشترک وارد می‌کند چراکه چشم‌و هم چشمی پیش آمده و در فاصله کوتاه بعد از نزاع، کار زن و مرد به دادگاه برای جدایی می‌کشد که باید راهکار درنظر گرفت و به دنبال آموزش مهارت زندگی بود.

**طلاق توافقی برگرفته از فرهنگ غربی است

وی ادامه داد: هدف اصلی زن و شوهر نسل گذشته تداوم زندگی بود ولی در جامعه مدرن اصل زندگی زناشویی فراموش شده است؛ درواقع ورود فرهنگ غربی از طریق ماهواره اصل زندگی مشترک را تحت شعاع قرار داده است که باید هرچه سریعتر جلوی آن گرفته شود.

این جامعه‌شناس عنوان کرد: طلاق توافقی که در دادگاه خانواده بسیار به چشم می خورد برگرفته از فرهنگ غربی است و زن و مرد برای اینکه نزاع و درگیری بینشان رخ ندهد این راه را انتخاب می‌کنند که باید گفت این امر راه را برای طلاق راحت کرده است و این موضوع باعث افزایش جدایی شده است.

**تحول در نگاه زن و مرد نسبت به زندگی مشترک

لبیبی با بیان اینکه نگاه زن و مرد نسبت به زندگی مشترک متحول شده است که این امر با تغییر متفاوت است، گفت: تعهد و پایندی به زندگی مشترک کمرنگ شده است و همچنین باید گفت که زندگی مشترک برای بسیاری از افراد محلی برای لجبازی شده است.

وی با بیان اینکه به نظر بنده باید گروه میانسال به عنوان حلقه واسط بین نسل قدیم و جدید راهنمای زن و مرد در زندگی مشترک باشند و نگذارند کار جوانان به پله‌های دادگاه کشد، اظهارداشت: باید به جوانان اعتماد داشت و با حفظ ارزش‌ها، در زندگی جوانان راهکار برای تحکیم زندگی مشترک داد.

**تاثیر مسائل سیاسی و اجتماعی بر افزایش طلاق

این جامعه‌شناس با اشاره به اینکه در موضوع طلاق ما یک طرفه قضاوت می‌کنیم که این خود مشکل اساسی است، افزود: مسائل سیاسی و اجتماعی بر افزایش طلاق تاثیر مستقیم دارد بنابراین باید به دنبال راهکاری برای تحکیم خانواده و انتخاب درست همسر اندیشید.

لبیبی عنوان کرد: با وجود افزایش طلاق باید روانشاسان و متخصصان دلایل طلاق را مشخص کرده و راهکار برای کاهش آن ارزیابی کنند.