به گزارش پارس به نقل از تسنیم، علی مروی در جمع مدیران شرکت آب و فاضلاب روستایی خراسان رضوی اظهار کرد: مباحث مربوط به آب مورد توجه ویژه این کمیسیون در مجلس قرار داشته و تا جایی که امکان پذیر بوده بودجه شرکت‌های آب و فاضلاب و به‌ویژه بحث آب روستایی در تبصره‌های مختلف به آن پرداخته شده است.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان "در بحث آب واقعاً با بحران مواجه هستیم" گفت: شاید بتوان از مهم‌ترین دلایل مواجهه با این وضعیت را به‌نوعی مصرف بی‌رویه آب عنوان کرد و از این رو باید برای مقابله با این بحران، به مباحث فرهنگ سازی و آموزش مصرف درست و بهینه به مردم بیش از پیش توجه کرد.

وی با اشاره به اینکه صرفه‌جویی به‌معنای کم مصرف کردن نیست گفت: صرفه‌جویی در حقیقت به‌معنی مصرف درست و مدیریت شده است.

نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در اکثر کشورهای دنیا از آب‌های زیرزمینی برای کشاورزی استفاده نمی‌شود، گفت: از آبهای سطحی، زیرزمینی و سیلاب‌ها باید برای کشاورزی استفاده کرد اما متأسفانه در ایران بیش از 50 درصد و در خراسان بیش از 75 درصد مصرف آب کشاورزی از آبهای زیرزمینی است.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس با یادآوری اینکه سرانه مصرف آب در ایران از بسیاری کشورهای دنیا بیشتر است، افزود: در خراسان 15 سال و در کشور 7 تا 8 سال است که با خشکسالی و کاهش بارندگی و سیلاب‌ها و به‌تبع آن با کمبود آب مواجه هستیم.

مروی تصریح کرد: مسئولان و تصمیم گیرندگان نیز باید برخی روش‌ها را اصلاح کنند که از آن جمله می‌توان به خودداری از ارائه بیش از حد مجوزهای حفر چاه و همچنین برخورد با چاه‌های غیرمجاز اشاره کرد.