به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری حوزه، حجت الاسلام والمسلمین رمضانی امام جمعه هامبورگ در خطبه های این هفته نماز جمعه درباره جایگاه و اهمیت ماه مبارک رمضان و روزه داری سخن گفته است. خلاصه سخنان وی درباره حکمت روزه داری را در ادامه می خوانید.

* در کلام نورانی پیامبر اکرم (ص) آمده است که نوع نگرش شما به این ماه نباید همچون ماه های دیگر سال باشد؛ زیرا ماه رمضان با برکت و رحمت خاص خود به انسان روی می آورد و می فرماید: «به راستى اين ماه شما همچون ماه هاى ديگر نيست، چون به شما رو كند با بركت و رحمت آيد و چون از نزد شما برود با آمرزش گناهان برود، اين ماهى است كه حسنات در آن دو چندان است، و اعمال خير در آن قبول است.»

*کسی که این ماه را درک می کند و شرائط لازم را دارد باید روزه بگیرد و باید تا شب این روزه را ادامه دهد تا از تقوی الهی بهره بیشتری ببرد و خود را به فلاح و رستگاری برساند و در حقیقت از شکر گزاران نعمت های بیکران الهی شود.

* روزه گرفتن برای رسیدن به تقوای الهی، فلاح و رستگاری و رسیدن به مقام شکر است. در روایات آمده است: «صوموا تصِحّوا» یعنی روزه برای سلامت تن و روح است.

* در بیان امام صادق(ع) در پاسخ به جناب هشام بن حکم که درباره چرایی روزه از ایشان سوال پرسیده بودند، آمده است: «روزه به اين دليل واجب شده است كه ميان فقير و غني مساوات برقرار گردد، و اين به خاطر آن است كه غني طعم گرسنگي را بچشد و نسبت به فقير اداي حق كند، چرا كه اغنياء معمولا هرچه بخواهند برايشان فراهم است؛ خدا مي‏ خواهد ميان بندگان خود مساوات باشد، و طعم گرسنگي و درد و رنج را به اغنيا بچشاند تا به ضعيفان و گرسنگان رحم كنند.»

* این بیان نورانی به اثر مهم روزه در جامعه انسانی اشاره می کند؛ زیرا به هر حال جامعه بشری دارای دو طبقه غنی و فقیر است. فقر هم مشکلات و بلکه مصائب فراوانی را در جامعه بر جای می گذارد و باید چاره ای اندیشه شود که فقر از جامعه برچیده شود اسلام اگر چه احکام واجبی مانند خمس و نیز زکات (چه واجب و چه مستحب) را قرار داده است که تا حدی مشکل فقرا برطرف گردد ولی اینها کافی نیست.

*آنچه امام صادق (ع) فرمودند، اشاره به این مهم دارد که آنان که غنی و ثروتمند هستند، شاید در حالت عادی و طبیعی کمتر به فکر فقراء باشند اما روزه این شرائط را برای آنان ایجاد می کند که درد گرسنگی را بیشتر احساس کنند و چه بسا تلاش کنند به واسطه ترحمی که در ایشان پدید می آید به فقراء کمک بیشتری داشته باشند.

* در نامه امام رضا(ع) برای ابن سنان به حکمت های دیگری از روزه اشاره شده که بیشتر جنبه عرفانی پیدا می کند؛ حضرت در این نامه درباره حکمت روزه این چنین مرقوم فرمودند: «انسان با روزه گرفتن فرمان الهی را اطاعت می کند و تشنگی و گرسنگی دنیا را تحمل می کند و به یاد گرسنگی و تشنگی در آخرت می افتد و در حقیقت به نوعی از تمایلات دنیائی آزاد می شود و هم پند و موعظه برای او خواهد بود که بیشتر به یاد سعادت و آخرت باشد.»

* این ماه، ماه خداست و حساب هر کاری برای سالکِ روزه دار با خدای متعال است؛ از این رو از همه ماه ها افضل است و روزها و شب هایش از همه روزها و شب ها افضل و برتر است و بلکه تمام ساعات و لحظه هایش بهترین و برترین لحظه ها است. حال که همه ما به میهمانی خدا دعوت شده و در سفره کریمانه اش راه یافته ایم، باید از این فرصت به بهترین وجه بهره برد.

* این ماه بهترین ماه محاسبه و مراقبه است و انسان مومن بیشترین ارتباط را می تواند با خدای محبوب برقرار سازد و زیباترین حالات معنوی را می تواند کسب نماید. لذا پیامبر اکرم(ص) فرمودند: در این ماه زیاد تهلیل و تکبیر و تحمید و تمجید الهی را داشته باشید، زیرا این ماه بهار فقرای الی الله است. و نیز از پیامبر اکرم(ص) نقل شده که فرمود:«براستی، بهشت مشتاق چهار نفر است: کسی که گرسنه ای را سیر کند و آنکه زبان خویش را حفظ کند و تلاوت کننده قرآن و روزه دار ماه مبارک رمضان.»

* این ماه شروع ماه سالکان الی الله است. همان کسانی که در صددند رابطه خود را با خدای متعال تقویت کنند و انس با حضرت حق را بهترین لحظه های زندگی خود می دانند. بدون شک هرکس که بهره بیشتری از باطن و سر این ماه ببرد، به همان اندازه از مسابقه معنوی و پاداش عظیم الهی در روز عید فطر بیشتر بهره مند خواهد شد.