به گزارش پارس به نقل از خبرآنلاین، کازومی ماتسویی، شهردار هیروشیما، در پیامی به مناسبت بیست و هفتمین سالروز بمباران شیمیایی سردشت، مراتب همدردی خود را با قربانیان این جنایت جنگی ابراز و اعلام کرد: می دانم که ۲۷ سال پیش در روز هفتم تیر، بمب های شیمیایی به شهر سردشت اصابت کردند و جان با ارزش بسیاری از مردم را گرفتند و حتی هم اکنون هم هنوز بسیاری از مردم از عوارض آن رنج می برند. همیشه این گونه بوده که مردم عادی قربانیان جنگ ها می شوند.

او با یادآوری اتفاق مشابه در هیروشیمای ژاپن، افزود: صبح روز ششم اوت سال ۱۹۴۵ یک بمب اتمی بر فراز آسمان این شهر منفجر شد و موجب مرگ بیش از ۱۴۰ هزار نفر تا پایان آن سال شد. آنان که توانستند به سختی جان سالم به در ببرند، بعدها از عوارضی همچون انواع سرطان و سایر پیامدهایی رنج می برند که تا کنون یعنی ۶۹ سال بعد هم سلامت آنان را تهدید می کند.

در پیام ماتسویی همچنین آمده است: آن دسته از مردم شهر شما که در معرض گازهای شیمیایی قرار گرفتند هم به همین ترتیب از بیماری ها و عوارضی رنج می برند که برخی از آن ها ۱۵ تا ۲۵ سال پس از مواجهه با سلاح های شیمیایی بروز می کند. مطمئن هستم درد و رنج مصدومان شیمیایی شهر شما که می توان آن را «هیروشیمای دوم» نامید، زندگی آنان را به کلی دگرگون و با اشک و درد عجین کرده است.

شهردار هیروشیما در ادامه نقش سازمان های بین المللی و مردم نهاد را در ممانعت از گسترش سلاح های شیمیایی و هسته ای موثر دانست و افزود: سلاح های شیمیایی و هسته ای، غیرانسانی ترین سلاح ها هستند که جان هزاران نفر از مردم بی گناه را می گیرند، زندگی بازمانده ها را برای همیشه تغییر می دهند و جسم و جان آنان را تا واپسین روز حیاتشان با رنج همراه می کنند. برای اینکه بتوانیم از تکرار چنین فجایعی جلوگیری کنیم، نه تنها کشورها و سازمان های بین المللی بلکه مردم و سازمان های مردم نهاد نیز باید فعالیت هایی را در مقیاس وسیع انجام دهند و با یکدیگر در این راه همکاری کنند.

در این پیام همچنین آمده است: در حال حاضر، سازمان شهرداران صلح، شهرداران بیش از ۶ هزار شهر از ۱۵۸ کشور دنیا را در عضویت دارد و این تعداد رو به افزایش است. مردم این شهرها جمعیتی بالغ بر یک میلیارد نفر یعنی یک هفتم مردم دنیا هستند و همه آنان از هدف ما که از بین بردن سلاح های هسته ای و شیمیایی است، حمایت می کنند.

شهردار هیروشیما در پایان با آرزوی تحقق صلح پایدار در سراسر جهان و شادی واقعی برای مردم دلیر و دوستدار صلح شهر سردشت، برای آرامش ابدی قربانیان جنگ ها دعا کرده است.