به گزارش پارس به نقل از تسنیم، سال‌های سال است که برخی شرکت‌های خصوصی با نصب و انتشار آگهی‌هایی، از دختران جوان دعوت به همکاری می‌کنند. هرچند رفته‌رفته، با افزایش آگاهی دختران جوان، این شرکت‌ها نتوانستند به اهداف غیر شغلی خود برسند اما همچنان این تبلیغات در حد وسیع ادامه دارد و برخی دختران به دام آنها می‌افتند.

"به یک منشی خانم با روابط عمومی بالا و ظاهر آراسته نیازمندیم!" با مشاهده این پیام تبلیغاتی وارد مجتمع می‌شوم. به طبقه پنجم می‌روم. بعد از چند بار فشردن دکمه زنگ، بالاخره یک آقای ۲۵ تا ۳۰ ساله که یک زنجیر به گردن دارد و دکمه‌ بالای پیراهنش باز است، در را باز می‌کند. با دیدن ریش و سبیل‌های من، پایش را مقابل ورودی واحد می‌گذارد و می‌پرسد: "امری دارید؟"

ـ درباره آگهی استخدام مزاحمتان می‌شوم.
+ ما که نوشتیم منشی خانم می‌خواهیم.
- بله! من هم برای دخترخاله‌ام می‌خواهم. مدرک تخصصی در رشته روابط عمومی دارد. ۴ سال هم با شرکت‌های معتبر همکاری داشته است.
+ باید خودش حضور داشته باشد.
- دخترخاله‌ام تا چند روز کرج نیست. می‌خواهم فرم استخدامش را تکمیل و رزرو کنم. مطمئن باشید که تحصیلات و تجربه او به کارتان می‌آید.
+ نه! اصلا! خودش باید بیاید. ضمن اینکه تحصیلات روابط عمومی به درد ما نمی‌خورد. باید روابط عمومی بالا داشته باشد! سن متقاضی باید کمتر از ۲۵ سال باشد و متاهل نباشد.
- چرا باید حتما مجرد باشد؟
+ من حوصله ندارم داداش. یک چیزی می‌گویم که ناراحت می‌شوی. برو به سلامت!

ساختمان‌های تجاری و اداری در برخی مناطق کرج محل نصب آگهی‌هایی برای استخدام منشی خانم است. در بیشتر این آگهی‌ها تاکید شده است که منشی باید خانم، مجرد، خوش‌پوش، خوش‌چهره و دارای روابط عمومی بالا باشد.
اینکه "روابط عمومی بالا" دقیقا به چه معناست، پاسخی نیست که بتوانیم در فرهنگ‌های لغت به آن دست یابیم و مستلزم شنیدن پاسخ آگهی‌دهنده است.

شما با این ریش و سبیل نمی‌توانی!

از یک مشاور املاک در میدان هفت تیر کرج می‌پرسم "منظور شما از روابط عمومی بالا چیست". او می‌گوید:‌ "بتواند خوب صحبت کند و این توانایی را داشته باشد که با حرکت و اشاره دست‌ها، چشم و سر و صورت متناسب با گفتار، مشتری را جذب کند و به این نتیجه برساند که حتما املاک ما را بخرد یا اجاره کند!".

می‌گویم: "چرا حتما باید خانم باشد؟ مگر من نمی‌توانم انجام دهم." می‌گوید: "قدرت تعامل و ارتباط‌گیری بعضی از خانم‌ها بالاتر است. شما با این قیافه و ریش و سبیل نمی‌توانی!" می‌پرسم: "چرا اصرار دارید مجرد باشد؟" پاسخ می‌دهد: "خانم‌های مجرد محدودیت کمتری دارند و بهتر و بیشتر می‌توانند برای ما وقت بگذارند. حتی اگر لازم باشد می‌توانند همراه با مشاور املاک به ماموریت‌های اطراف شهر بروند!"

یک آگهی استخدام که روی یخچالی در سوپرمارکتی واقع در خیابان ۴۵ متری گلشهر نصب شده است، توجه خبرنگار تسنیم را جلب می‌کند. روی برگه نوشته شده: "به خانم مجرد با روابط عمومی بسیار بالا با حقوق مکفی برای منشی‌گری نیازمندیم." به آدرس کنار آگهی مراجعه می‌کنم. یک مرد جوان می‌گوید: "یک هفته قبل استخدام کردیم تمام شد! دیگر نیازی نداریم." به اطرافم نگاه می‌کنم تا ببینم آن خانم مجرد که روابط عمومی بالا دارد، کیست؟ چشمم به یک دختر تقریبا ۲۰ ساله می‌افتد که احتمالا پوشش خود را به خاطر رقابت با چند دختر جوان دیگر بر سر استخدام، اینگونه انتخاب کرده است. او بدون انجام دادن کار خاصی، مشغول بازی با گوشی تلفن همراه خود است."

مراجعه به بسیاری از شرکت‌هایی که مدیریت آنها را مردان ۲۵ تا ۳۵ ساله برعهده دارند نشان می‌دهد که برخی از آنها هیچ نیاز تخصصی و حتی عمومی به منشی ندارند. آنها منشی را فقط برای حضور داشتن می‌خواهند. همچنین تعداد زیادی از این منشی‌ها تحصیلات کمتر از مقطع کارشناسی دارند و از روی ناآگاهی و برای رقابت با دختران دیگر در راه استخدام شدن، سعی می‌کنند خود را به هر نحو ممکن از دیگر رقیبان برتر نشان دهند. این دختران مجبور هستند در چنین رقابتی نوع پوشش و صحبت خود را متمایز کنند تا نظر آگهی‌دهنده را جلب کنند.

خانم‌های با حجاب، متاهل و متخصص را نمی‌خواهند

خانم ۲۲ ساله‌ای که متاهل و دانشجوی دانشگاه خوارزمی (پردیس کرج) است در این باره به خبرنگار تسنیم می‌گوید: "من به نرم‌افزارهای مرتبط با حسابداری و امور دفتری آشنا هستم. خرداد سال گذشته هنگام تعطیلات دانشگاهی به دنبال کار بودم تا بخشی از هزینه‌های تحصیل و زندگی‌ام جبران شود. اما به هر کجا مراجعه می‌کردم وقتی به چهره عادی و پوشش من نگاه می‌کردند، جواب منفی می‌دادند و البته متاهل بودن من را بهانه می‌کردند. من نتوانستم هیچ کاری از طریق این آگهی‌ها پیدا کنم. کم‌کم به این نتیجه رسیدم که منشی‌ها و حتی کارکنان این گونه شرکت‌ها اصلا نیاز به داشتن مدرک آموزشی، تحصیلات دانشگاهی و اطلاعات حرفه‌ای و تخصصی ندارند. آنها باید عروسک باشند. چرا که اینگونه کارفرمایان نه‌تنها معمولا تحصیلات بسیار ابتدایی دارند بلکه از ظاهرشان پیداست که به دنبال کار و تلاش نیستند و می‌خواهند با پولی که شاید متعلق به پدرشان باشد فقط وقت بگذرانند. بنابراین آنقدر تلاش کردم تا یک کارفرمای تحصیل‌کرده، متعهد و حرفه‌ای پیدا کردم که نه تنها در طول سال تحصیلی، خودش را با شرایط دانشجویی من وفق می‌دهد بلکه متاهل بودن من را مانعی برای فعالیتم نمی‌داند چراکه به کار و توان تخصصی من ایمان دارد."

وی می‌افزاید: "به نظر من دختران و خانم‌های جوان باید مطالعات خود را افزایش دهند. مطالعه ذهن انسان‌ها را باز می‌کند. این مطالعه می‌تواند در فضای دانشگاهی یا حتی فضای خانه باشد. انسانی که آگاهی‌اش ارتقا یابد تسلیم هر شرایطی نمی‌شود و شرایطی را می‌پذیرد که مطابق با افکار، عقیده و دانش او باشد. یعنی دیگران موظف هستند به عنوان متقاضی کارمند، خود را با شرایط ما وفق دهند نه اینکه ما مجبور به پذیرش شرایطی باشیم که آنها تعیین می‌کنند."

به گزارش خبرگزاری تسنیم، با این حال بسیاری از خانم‌های جوان در طول سا‌ل‌های اخیر کمتر گرایشی برای فعالیت در این گونه شرکت‌ها دارند زیرا می‌دانند ارزش و توان آنها بالاتر از این است که به خاطر چندصدهزار تومان درآمد ماهانه، مجبور باشند چهره، کلام و حرکات خود را با میل مدیران این شرکت‌ها هماهنگ کنند. به همین علت بسیاری از آگهی‌های استخدام منشی خانم با روابط عمومی بالا و ظاهر آراسته، از سوی خانم‌های کرجی نادیده گرفته می‌شود و اهمیتی به آن نمی‌دهند. برای نمونه می‌توان به آگهی‌هایی که در فضای مجازی برای استخدام منشی خانم درج می‌شود رجوع کرد. برخی از این آگهی‌ها ماه‌ها قبل منتشر شده است و همچنان تمدید می‌شود چراکه بسیاری از خانم‌های جوان شهر کرج پاسخ منفی به اینگونه تبلیغات داده‌اند.

از سوی دیگر زمینه‌سازی برای ایجاد شرایطی که در آن شهروندان (خانم یا آقا) مجبور به زیر پا گذاشتن عقاید خود و تغییر پوشش و لحن کلامشان باشند، برخلاف حقوق شناخته شده افراد در عرف و قانون و دین است و جای امیدواری دارد که بسیاری از شهروندان به این مهم پی برده‌اند.