به گزارش پارس به نقل از ایسنا،‌ دکتر محمد فرهادی عصر امروز در مراسم امضای تفاهم نامه فیمابین جمعیت هلال احمر و ستاد کل مبارزه با مواد مخدر در راستای پیشگیری از اعتیاد گفت: جمعیت هلال احمر کمک رسانی به انسان‌ها و حمایت از نیازمندان را یکی از اهداف و برنامه‌های خود می‌داند.

وی با بیان اینکه کمک به پیشگیری از آسیب اجتماعی و اعتیاد با آموزش همگانی و ارتقای سطح آگاهی‌ها می‌تواند در پیشگیری از اعتیاد موثر باشد گفت: سازمان جوانان هلال احمر از پتانسیل حضور و فعالیت بیش از یک میلیون جوان برخوردار است که می‌تواند در امر آموزش و کاهش خطرپذیری،‌ ستاد مبارزه با مواد مخدر را همراهی کند.

وی با اعلام آمادگی ورود جمعیت هلال احمر در امر درمان معتادان گفت: جمعیت هلال احمر می‌تواند در امر درمان نیز کمک‌ حال ستاد مبارزه با مواد مخدر باشد.

رئیس جمعیت هلال احمر با بیان اینکه این جمعیت می‌تواند در قالب کانون‌های دانشجویی، طلاب، دانش آموزی و ... مثمر ثمر باشد گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌تواند در امر پیشگیری، آگاهی بخشی، آموزش و حتی درمان پتانسیل هلال احمر را در نظر بگیرد.

فرهادی با بیان اینکه سازمان جوانان جمعیت هلال احمر در هفته پیشگیری از اعتیاد به صورت خودجوش برنامه‌های مختلفی را اجرا کرده است، گفت: در 31 میدان اصلی اقدام به برپایی چادرهایی تحت عنوان «نه به اعتیاد» کرده است که در این راستا 300 هزار بروشور در راستای آگاهی بخشی مردم نیز توزیع می‌شود.

همچنین جزینی، قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه جمعیت هلال احمر ظرفیت و توان بالایی دارد و جوانان زیادی تحت پوشش این جمعیت هستند، گفت: ستاد مبارزه با مواد مخدر می‌تواند از این پتانسیل استفاده و در مسائل مهم با جمعیت هلال احمر تبادل نظر کند.

جزینی با بیان اینکه یکی از ماموریت‌های اصلی ستاد پیشگیری از اعتیاد است، گفت: در امر پیشگیری از اعتیاد استفاده از مشارکت‌های اجتماعی بسیار مهم است و این در حالی است که مشارکت از طریق اعتماد اجتماعی جلب می‌شود.

وی با بیان اینکه برای جلب حداکثری اعتماد اجتماعی باید به صورت مستمر با مردم ارتباط داشت، گفت: این در حالی است که جمعیت هلال احمر با مردم ارتباط مستمری دارد و می‌تواند ما را در راستای این مهم کمک کند.

جزینی با بیان اینکه 0.4 دانش آموزان مواد صنعتی مصرف می‌کنند، گفت: 1.1 درصد دانشجویان وزارت بهداشت نیز از مواد صنعتی استفاده می‌کنند گفت: این مساله بسیار مهم است و باید راه‌های پیشگیری را در نظر گرفت.

وی با اشاره به اهمیت برپایی کلاس‌های آموزش مهارت زندگی گفت: در برخی استانها همچون سیستان و بلوچستان، سمنان، ایلام و ... که در راستای سند جامع پیشگیری هستند برپایی این کارگاه‌های آموزشی در دستور کار قرار دارد.

وی همچنین با اشاره به اهمیت بسط گسترش روحیه نشاط در جوانان گفت: یکی از علت‌های اصلی گرایش به مصرف مواد مخدر بحث نشاط و لذت جویی است که باید در راستای تدوین الگوی نشاط چاره‌ای اندیشیده شود و هلال احمر نیز می‌تواند ما را در راستای این مهم کمک کند.

وی با بیان اینکه 4000 کانون با حضور دو میلیون جوان در هلال احمر وجود دارند که می‌توانند ما را در امر خطیر پیشگیری یاری کنند، گفت: علاوه بر پیشگیری از ظرفیت‌های هلال احمر در امر درمان نیز می‌توان بهره برد و امیدواریم موضوع درمان معتادان راهگشا باشد.

جزینی با بیان اینکه 760 هزار معتاد تحت پوشش درمان هستند گفت: با اینکه 859 سمن در امر پیشگیری و 950 سمن در امر درمان فعالیت کرده و 1851 سازمان مردم نهاد نیز با ستاد مبارزه با مواد مخدر همکاری می‌کنند اما باید از ظرفیت‌های موجود بهره برد.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در سه ماهه نخست سال جاری 120 تن مواد مخدر کشف و ضبط شد و 60 کارگاه تولید مواد نیز منهدم شد، گفت: با اینکه یکی از محورهای اصلی ستاد پیشگیری است اما رویکرد کاهش بازار و سخت کردن دسترسی نیز از اولویت‌های مهم است.