به گزارش پارس به نقل از ایسنا، بابک دین پرست در همایش بزرگ صیانت از رهایافتگان اعتیاد، گفت: در سال ۶۷ قانون مبارزه با مواد مخدر به تصویب رسید و کاملا مشخص بود که موضوع ساماندهی و درمان اعتیاد در دستور کار جدی قرار دارد.

وی با بیان اینکه در آن زمان به مقامات قضایی اجازه داده شد تا معتادانی که اقدام به درمان نمی‌کنند را تا ۱۲ سال روانه زندان کنند، اظهار کرد: تا سال ۸۹ تقریبا تمام راهکارهایی که تصور می‌شد در این حوزه تاثیرگذار باشد را از جمله ایجاد راه‌اندازی اردوگاه کاردرمانی، حرفه‌ آموزی، توسعه مراکز بازپروری، جمع آوری و انتقال معتادان به جزایر متروکه و غیره به اجرا گذاشتیم، اما هیچ یک اثر بخش نبود.

دین پرست عدم شناخت جنبه‌های پنهان اعتیاد و نادیده گرفتن برخی الزامات و ضرورت‌های لازم برای تکمیل چرخه اعتیاد را علت موثر نبود این راهکارها عنوان کرد و گفت: در پایان سال ۹۲ تعداد مراکز درمان و کاهش آسیب به ۶۳۴۱ مورد رسید و در مجموع ۷۶۴ هزار نفر در این مراکز پذیرش شدند که ۹۲ درصد این مراکزغیردولتی بوده است.

معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های اجتماعی ستاد مبارزه با مواد مخدر در مورد راه‌اندازی مراکز ماده ۱۶ نیز اظهارکرد: شیوع شناسی سال ۹۰ در استان تهران نرخ شیوع اعتیاد در تهران را ۲.۹۳ نشان دادند.

وی با اشاره به اینکه از سال ۹۰ تا ۹۲، ۵۱ هزارو ۸۰۰ نفر معتاد بی خانمان در مراکز ماده ۱۶ پذیرفته شدند، گفت: از این تعداد ۲۵ هزار و ۲۰۰ نفر مربوط به استان تهران بوده است.

وی با بیان اینکه شاید این سوال مطرح شود که چگونه برآورد بر وجود پنج تا هفت هزار معتاد بی خانمان در تهران وجود داشت، اما در طول این مدت حدود پنج برابر در مراکز ماده ۱۶ پذیرفته شدند، افزود:‌ در سال ۹۳، ۱۵۰۰ معتاد بی خانمان به رقم ۲۵ هزار و ۶۰۰ نفر افزوده شد که این رقم حدود ۲۸ هزار نفر را شامل می‌شود.

دین پرست با اعلام اینکه مبلغ ۳۰ میلیارد تومان از سوی وزیر کشور به سازمان بیمه سلامت برای خدمات بیمه پایه و نیز بهبود معتادان اختصاص داده شدهاست، گفت: همچنین پنج درصد از بودجه اشتغال کشور نیز به اشتغال بهبود یافتگان اختصاص پیدا کرده است.

وی در پایان افزود: افرادی که امروز در این جشن حضور دارند ۳۸ درصد متاهل و ۴۴ درصد تحصیلات دانشگاهی داشتند که امروز به جمع بهبود یافتگان پیوستند.