به گزارش پارس به نقل از تسنیم، پس از گذشت یک و ماه نیم از اجرایی شدن طرحی با عنوان«تحول سلامت» در کشور، این روزها بسیاری از نمایندگان، مدیران دست‌اندرکار، کادر پزشکی بیمارستان‌ها و مراکز آموزشی و همچنین کارشناسان این حوزه و افکار عمومی جامعه یک نگرانی مهم دارند و آن  به سرانجام نرسیدن این طرح با توجه به چالش‌ها و مشکلات پیش رو است. برخی از نمایندگان مجلس معتقدند که اگر از امروز تدابیر لازم برای پر کردن این چاله‌ها و مشکلات اندیشیده نشود، طرح تحول سلامت هم مانند طرح پزشک خانواده به‌تدریج در حاشیه قرار می‌گیرد و در نهایت با آثار منفی فراوان بر پیکره حوزه سلامت از جریان اجرا حذف می‌شود. به تازگی یکی از اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نسبت به عواقب اجرای نادرست طرح تحول سلامت هشدار داده است. این در حالی است که مدتی پیش هم حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با «وطن امروز» از خطر تامین نشدن منابع مالی به عنوان پاشنه آشیل دولت برای اجرای موفق این طرح خبر داده بود.

***نگران سرنوشت طرح تحول هستیم

از مهم‌ترین نگرانی‌هایی که برای اجرای طرح تحول سلامت مطرح است، این است که شاید این طرح مانند پزشک خانواده به فرجام مناسبی دست پیدا نکند و سرانجام به جایی برسد که هیچ‌کس به قول معروف سر در نیاورد که از کجا شروع شد و به کجا ختم شد. این موضوعی است که از سوی اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم به آن اشاره شده است. عابد فتاحی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اعتقاد به اینکه طرح تحول نظام سلامت نباید به سرنوشت پزشک خانواده و سیستم ارجاع منجر شود، به ایسنا گفته است: اگر این طرح نتواند موفقیتی به دست آورد ساختار بخش دولتی و نیز ساختار بخش خصوصی از هم می‌پاشد.

فتاحی درباره ارزیابی خود از اجرای مرحله سوم طرح تحول نظام سلامت گفت: در جلسه‌ای که هفته گذشته با مدیر بیمه سلامت ایران داشتیم این موضوع مطرح بود که اقدامی صورت نگیرد تا این طرح شکست خورده و به سرنوشت پزشک خانواده و سیستم ارجاع منجر شود. موضوع دیگری که از سوی این عضو کمیسیون بهداشت به آن اشاره شده موضوع هزینه‌های انجام گرفته برای این طرح ملی است. به گفته وی، اگر این طرح هم شکست بخورد چه جوابی به مردم خواهیم داد و چطور هزینه‌ای که می‌شود را جبران خواهیم کرد؟

***چاره‌ای جز پیروزی نداریم

این درحالی است که فتاحی معتقد است در اجرای این طرح چاره‌ای جز پیروزی نداریم زیرا اگر طرح تحول نظام سلامت شکست بخورد دیگر امکان کنترل کردن نخواهد بود. این عضو کمیسیون بهداشت که هم بخش دولتی و هم بخش خصوصی را متاثر از این تغییرات می‌داند، تاکید کرده است: در این شرایط هم ساختار بخش دولتی و هم ساختار بخش خصوصی از هم می‌پاشد بنابراین تمام مدیریت حوزه سلامت باید در این جهت گام بردارد که این طرح با موفقیت به سرانجام برسد.

***نگرانی از تأمین منابع مالی

جالب اینجاست که حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز درباره ارزیابی خود از اجرای این طرح به «وطن امروز» می‌گوید: هر چند زمان زیادی از اجرای این طرح سپری نشده است اما هم نقاط ضعف و هم نقاط قوتی از این برنامه قابل مشاهده است. به گفته شهریاری، مهم‌ترین نگرانی درباره این موضوع بحث منابع مالی و تامین اعتبارات اجرای این طرح به دست دولت است چرا که دولت در موضوع هدفمندی یارانه‌ها مانور زیادی روی بهبود اوضاع سلامت و تحول نظام سلامت داد که اگر نتواند منابع مالی آن را تامین کند خسارت‌های جبران‌ناپذیری ایجاد خواهد شد. وی یادآور می‌شود: اگر طرح تحول سلامت که هم مورد توجه دولت و هم مورد انتظار مردم است با مشکل در اجرا مواجه شود باعث سرخوردگی مردم خواهد شد چرا که هم اکنون لبخند رضایت نسبی را می‌توان بر لب بیماران دید.

***فراموشی پرستاران در طرح تحول سلامت

اما شاید بتوان نارضایتی پرستاران را جزو اولین انتقادها و نگرانی‌ها از به سرانجام رسیدن طرح تحول سلامت دانست. به این دلیل که از زمان آغاز طرح تحول این گروه از نظام سلامت کشور هم آغاز طرح را عجولانه معرفی کردند و هم با پیشرفت طرح از ایجاد تبعیض‌های به وجود آمده بین جامعه پرستاری  و پزشکان یا نادیده گرفتن نقش کلیدی پرستاران در اجرای این طرح گلایه کردند.

کورش نادری، عضو شورایعالی نظام پرستاری درباره ارزیابی این طرح اظهار داشت: در کنار نقاط قوت این طرح یکسری اشکالاتی نیز در طرح دیده می‌شود که مهم‌ترین آن دیده شدن یک گروه خاص در این طرح است به‌گونه‌ای که در بحث تعرفه‌ها و ماندگاری در مراکز درمانی و مناطق محروم فقط یک گروه خاص در تیم سلامت لحاظ شده‌اند و دیگر گروه‌ها از جمله پرستاران در آن نادیده گرفته شده‌اند.

وی نبود عدالت در برخورد با گروه‌های گوناگون تیم سلامت را مهم‌ترین نقیصه طرح تحول نظام سلامت دانسته و به مهر گفته است: باید پذیرفت که اجرای این طرح، بار مضاعفی را به بخش درمان بویژه حیطه کاری پرستاری وارد کرده است و برای اجرای عادلانه این طرح باید حقوق  این گروه زحمتکش نیز در این طرح دیده شود.