به گزارش پارس به نقل از ایسنا ، محمد دیمه‌ور ، با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌کنیم حداقل صد هزار دانش‌آموز در سال تحصیلی آینده بر اساس آمار جمعیتی ثبت احوال به دوره ابتدایی افزوده شوند، گفت: طبیعتاً به کلاس‌های درس بیشتری نیاز خواهیم داشت.

وی افزود: این در حالیست که با بازنشستگی بخشی از معلمان ابتدایی که به سابقه سی سال خدمت رسیده‌اند روبروییم. عواملی از این دست موجب شده است که در سال تحصیلی آینده در مقطع ابتدایی کمبود نیروی انسانی داشته باشیم.

مهلت استان‌ها برای سازماندهی نیروی انسانی تا ۱۵ تیر

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، درباره چگونگی تأمین نیروی انسانی در دوره ابتدایی عنوان کرد: برای جبران این کمبود راهکارهای متفاوتی با توجه به شرایط و امکاناتی که هر استان دارد، اندیشیده شده است. در این راستا استان‌های کشور موظف شده‌اند تا پانزدهم تیرماه سازماندهی نیروی انسانی در دوره ابتدایی را انجام دهند تا مشخص شود در چه منطقه‌ای، چه تعداد نیرو با چه جنسیتی لازم است. نقل و انتقالات نیز باید زودتر انجام شود.

اجازه استمرار خدمت معلمان دوره ابتدایی در آستانه بازنشستگی

دیمه‌ور افزود: راهکارهای مختلف برای استان‌ها به فراخور شرایط ارسال شده است. به عنوان مثال بخشنامه‌ای با امضای وزیر آموزش و پرورش به استان‌ها ابلاغ شده که بر اساس آن اجازه استمرار خدمت معلمان دوره ابتدایی که به سی سال سابقه خدمت رسیده‌اند داده شده و این افراد می‌توانند با نظر آموزش و پرورش استان ادامه خدمت دهند.

وی با بیان اینکه معمولاً معلمان ابتدایی علاقه بیشتری برای ادامه حضور در کلاس‌های درس دارند، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم بخشی از همکاران به ما کمک کنند و کماکان در کلاس‌های درس به خدمت ادامه دهند تا ضمن استفاده از تجارب متراکم آنها در عرصه تعلیم و تربیت، بخشی از کمبود نیرو نیز برطرف شود.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: یکی دیگر از راهکارهای پیش رو استفاده از نیروهای دوره متوسطه اول است، زیرا به دلیل تغییر نظام آموزشی، دبیران مازادی در مقطع متوسطه داریم که می‌توانند در پایه‌ی پنجم و ششم ابتدایی خدمت کنند. در واقع تدابیری اندیشه شده تا دبیران تخصصی دوره‌ی متوسطه اول را در پایه‌های پنجم وششم دعوت به همکاری کنیم.

جزئیات سیاست چندمعلمی مقطع ابتدایی

وی درباره جزئیات سیاست چندمعلمی در مقطع ابتدایی اظهار کرد: بر این اساس حداقل سه معلم (معلم علوم پایه، گروه علوم انسانی و تربیت‌بدنی) بخشی از کسری نیروی مورد نیاز را جبران می‌کنند. این طرح قبلاً به صورت آزمایشی در استان‌های اصفهان و البرز اجرا شده و تجربه موفقی بوده است. در بسیاری از نقاط دنیا نیز این طرح به همین شکل اجرا می‌شود. بنا داریم این طرح را گسترش دهیم تا از ظرفیت نیروی انسانی متخصص به نحو احسن استفاده شود و هم کسری نیروی انسانی جبران شده باشد.

احتمال دوشیفته شدن مدارس در برخی مناطق کشور

دیمه‌ور در پایان از احتمال دوشیفته شدن مدارس در برخی مناطق کشور خبر داد و گفت: سیاست ما این است که مدارس در نوبت صبح به طور ثابت فعالیت کنند، اما اگر در نقاطی با بحران نیروی انسانی مواجه شویم فعالیت مدارس در نوبت دوم اجتناب ناپذیر خواهیم بود تا از نیروهای انسانی منطقه در شیفت‌های دوم مدارس نیز استفاده کنیم.