پايگاه خبري تحليلي «پارس»-شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی در آستانه 31خرداد، سالگرد شهید مصطفی چمران با صدور اطلاعیه‌ای ضمن گرامیداشت نام،‌یاد و خاطره دلاورمردی‌های این شهید مجاهد و عارف، از عموم مردم همیشه در صحنه و شهیدپرور ایران اسلامی دعوت کرد تا با حضور گسترده در مراسم‌های بزرگداشت آن شهید بزرگوار ضمن تجلیل از مقام شامخ علمی- فرهنگی و جهادی ایشان با آرمان‌های شهدا تجدید میثاق کنند.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، در این اطلاعیه آمده است:

مراسم مختلفی برای یادبود و بزرگداشت این شهید والامقام انقلاب اسلامی تدارک دیده شده است، از جمله می‌توان به قرائت دعای کمیل در محل شهادت آن شهید بزرگوار، در دهلاویه توسط مداح و ذاکر اهل بیت «حاج صادق آهنگران» شب جمعه 29 خرداد،‌مراسمی در نماز جمعه تهران و سراسر کشور در روز جمعه 30 خرداد و اختصاص قسمت‌هایی از خطبه‌های نماز توسط ائمه محترم جمعه و سخنرانان پیش از خطبه‌های نماز به شخصیت، سیر وسلوک و جایگاه شهید چمران پرداخته می‌شود و همچنین سالروز شهادت ایشان یعنی شنبه، 31 خرداد که به نام «روز بسیج اساتید» نامگذاری شده است برنامه‌ها و همایش‌های مختلفی توسط دانشگاه‌ها، مراکز آموزش عالی و جامعه بسیج اساتید و بسیج دانشجویی اجرا خواهد شد، اما برنامه اصلی تجلیل از مقام و گرامیداشت یاد و خاطره ایشان روز یک‌شنبه اول تیر ماه 1393 از ساعت 18 الی 20 در تالار اندیشه حوزه هنری واقع در خیابان حافظ تقاطع خیابان سمیه و با حضور همرزمان، شیفتگان و دوست‌داران ایشان به ویژه مردم شریف و قدرشناس تهران برگزار می‌شود.

در بخش دیگر این اطلاعیه آمده است:

امسال سی و سومین سالگرد شهادت شهید بزرگوار، شهید دانشمند و مجاهد و عارفی است که اسطوره ایمان و صلات و الگوی شهدای انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس بود. شهید مصطفی چمران یکی از شهدای محوری جهان اسلام است. بزرگ مجاهد جنگ‌های چریکی و پارتیزانی مرد مردستان صحنه رویارویی جبهه حق با باطل، بزرگ رزمنده سوسنگرد و دهلاویه، پایه گذار مقاومت اسلامی در لبنان، سوریه و فلسطین و جنبش اسلامی برای مقابله با رژیم صهیونیستی است.

او تلاقی علم و عمل،‌ مجاهده و عرفان، دین و اخلاق بود و حماسه‌سازی که با حضور خود در صحنه نبرد و رزم، ضمن بر هم زدن آرایش و آرامش دشمن، صحنه جنگ را به نفع جبهه حق و ایمان عوض می‌کرد.

مصطفی چمران به عنوان دانشمند بزرگ در عرصه علم و فناوری روز و دریافت دارنده دکترای تخصصی فیزیک هسته‌ و پلاسما با ممتازترین درجه از برترین دانشگاه‌های جهان و پژوهشگری برتر در پژوهشکده‌های بزرگ ناسا بود، اما خود را مدیون اسلام،‌امام و ملت و خادم و رهروی نستوه راه امام و نهضت و انقلاب اسلامی می‌دانست و حتی لحظه‌ای در این موضوع کوتاهی نکرد.

شهید چمران نمونه بارز و عینی ولایت‌پذیری و ولایت‌مداری بود.

وی پایه‌گذار انجمن‌های اسلامی دانشجویان در آمریکا و نیز پایه‌گذار و مهندس و طراح جنگ‌های نامنظم برای مقابله با گروه‌های تروریستی معاند نظام بود.

در پایان این اطلاعیه، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی ضمن گرامیداشت یاد و نام او، اعلام می‌دارد: امروز ایران اسلامی‌،جهان اسلام و به ویژه کشورهای مورد تعدی و تجاوز گروهک‌های تکفیری و تروریستی و سایر کشورهای تحت ظلم و ستم حاکمان جبار و دست نشانده غرب، به جد نیازمند شناخت همه جانبه ابعاد شخصیتی، رفتاری، گفتاری و منش شهید چمران و الگوگیری از ایشان به منظور مبارزه با موانع رشد و تعالی جامعه اسلامی و گروهک‌های معاند، منافق و تکفیری- تروریستی هستند.


حسن نصرالله از شهید چمران حکم فرمانده نظامی گرفت 

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، مهدی چمران رئیس شورای عالی استانها در سی و سومین سالگرد شهادت دکتر مصطفی چمران و شهدای جنگهای نامنظم که پنج شنبه شب در یادمان شهید چمران در دهلاویه برگزار شد، با اشاره به شعار سال ۹۳ اظهار داشت: یکی از نمونه‌های ارزنده و زیبایی که به خوبی می‌توانیم از مدیریت جهادی نشان دهیم، شهید دکتر چمران بود.

وی با بیان اینکه مدیریت جهادی شهید چمران نه فقط در جبهه و جنگ، بلکه در همه زندگی او استوار بود و اصولاً معنای جهاد را در مدیریت خودش به خوبی پیاده کرده بود، افزود: او در هر جای دنیا که پا گذاشت، تلاش کرد با مدیریت صحیح و توانای خود سازمانی را شکل بدهد. مدیریت جهادی اولین مبنای و اعتقاد و ایمان شهید چمران بود.

برادر شهید چمران با اشاره به به کار گرفتن نیروهای مردمی توسط شهید چمران، بیان کرد: دکتر چمران و رهبر معظم انقلاب ستاد جنگهای نامنظم را تشکیل دادند و در آن روزهای جنگ که عراق تا ۶ کیلومتری اهواز پیش آمده بود، با مدیریت جهادی توانست از داوطلبان مردمی که از اقصی نقاط کشور به اهواز آمدند و می‌جنگیدند، و یک نیروی منسجم متمرکز، شجاع و ایثارگر به وجود آورد که اسم ستاد و شهید چمران لرزه به اندام دشمنان می‌انداخت و هر جایی که حمله می‌کردند موفق و پیروز از میدان نبرد بیرون می‌آمدند.

چمران با تاکید بر اینکه شجاعت‌ها و رشادت‌های این دوستان و شهدای بزرگوار ارتش، سپاه و بسیج داستانی بسیار شورانگیز و فراموش ناشدنی است، اظهار داشت: شهید چمران در هر نقطه ای از دنیا که رفت، سازمان و تشکیلاتی به وجود آورد. در دانشگاه تهران درس می‌خواند و انجمن اسلامی دانشجویان را شکل داد. از دانشگاه تهران به عنوان شاگرد ممتاز برای ادامه تحصیل به آمریکا رفت و انجمن دانشجویان ایرانی که در اختیار ساواک بود را از دست آنان خارج کرد و خود مدیریتش را بر عهده گرفت. انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی مقیم آمریکا و انجمن اسلامی دانشجویان مسلمان همه کشورهای اسلامی را نیز تشکیل داد.

وی با بیان اینکه شهید چمران تا زمانی که در آمریکا بود تمام این سازمانها را رهبری و هدایت می‌کرد، تصریح کرد: وقتی هم که تصمیم گرفت علیه رژیم شاهنشاهی بجنگد و نبرد مسلحانه کند، برای اینکه بتواند بجنگد به الجزایر رفت و با ملاقات با عبدالناصر به مصر رفت و در آنجا دو سال دوره سخت کماندویی را دید و علاوه بر اینکه دوره می دید، خودش هم به ایرانیان معدودی که آنجا بودند، آموزش نظامی می‌داد و باز هم به عنوان یک دانش آموخته برتر و برجسته آنجا شناخته شد. «در همان مصر یک سازمان مخفی را برای جنگیدن تشکیل داد. البته بعد از فوت جمال عبدالناصر و با آمدن سادات نتوانست در مصر بماند. به دعوت امام موسی صدر به جنوب لبنان رفت و در مرز اسرائیل مستقر شد و مدت ۸ سال با اسرائیل جنگ مردانه کرد».

برادر شهید چمران با تاکید بر اینکه متاسفانه آن موقع فلسطینی‌هایی همچون عرفات و ابوجهاد و ...بودند و می‌خواستد علیه اسرائیل بجنگند ولی هیچ کدام نجنگیدند و آخر سر هم عرفات در کمپ دیوید با خانم بگین به جای جنگ، رقصید، گفت: ولی همین شیعیانی که با شهید چمران و گرد امام موسی صدر جمع شده بودند، اول حرکت المحرومین و بعد امل را تشکیل دادند و شهید چمران آنها را مسلح کرد و آموزش داد و در روستاهای جنوب لبنان برای هر روستا فرماندهی گذاشت. «به جهت شکست اسرائیل در ارتفاعات نزدیک بنت الجبیل، این رژیم تانکهای خودشان را در آن زمان که کسی جرات جنگیدن با اسرائیل را نداشت، مستقر کرد ولی شهید چمران با همین شیعیان، یک نقشه بسیار زیبا و طراحی نظامی که از مغز یک ریاضی دان بزرگ و یک فیزیکدان برجسته که در دنیا وقتی تز خودش را ارائه داد به تعداد انگشتان دست انسانها و دانشمندانی نبودند که سخن او را درک کنند و بفهمند، تهیه کرد و با آنان جنگید.»

وی شهید چمران را یکی از برجسته ترین دانشمندان فیزیک هسته ای و پلاسما که برای نخستین بار در تاریخ تانک‌های اسرائیل را به آتش کشید، خواند و اظهار داشت: شهید چمران اسرائیلی‌ها را از ارتفاعات نزدیک بنت الجبیل بیرون راند. البته اینها مکتوم ماند و کسی هم نگفت زیرا نه اسرائیلی‌ها، نه لبنانی‌ها و نه سوری‌ها به نفعشان نمی‌دانستند که بگویند، ولی در همین موزه دهلاویه عکسهایی که سید احمد خمینی بعد از آمدن به لبنان در کنار همین تانک‌های سوخته اسرائیلی همراه دکتر چمران به یادگار گذاشتند، گواه مطلب است.

چمران با اشاره به جنگ ۸ سال شهید چمران با رژیم صهیونیستی، افزود: او گروهی را تشکیل داد که امروز می‌بینیم چگونه به نتیجه رسیده است. آن روز آن دانه‌هایی را که در جنوب لبنان غرس کردند به درختی تناور و تنومند به نام حزب الله تبدیل شده که آبروی اسلام و مسلمین و شیعیان است.

وی به ذکر خاطره ای از شهید چمران و سید حسن نصرالله پرداخت و گفت: روستایی در جنوب لبنان است به نام بازوریه که محل ولادت سیدحسن نصرالله است. او در سن ۱۸ سالگی از شهید چمران حکم فرمانده نظامی روستا را می‌گیرد. خودش می‌گفت من به چمران گفتم که خیلی جوانم و چرا شما مرا به عنوان فرمانده انتخاب کردی و او دستش را پشت من زد و گفت: من از جوانان شجاع خوشم می‌آید.

برادر شهید چمران با بیان اینکه شهید چمران در سیمای نصرالله شجاعت را دیده بود، افزود: ان شا الله خداوند او را برای ما و همه شیعیان و مسلمین از توطئه‌های دشمنان و آمریکا و صهیونیست‌ها حفظ فرماید.

چمران در پایان سخنان خود آخرین دستوشته شهید چمران که در مسیر سوسنگرد به سمت دهلاویه نگاشته شده را برای حضار قرائت کرد.