به گزارش پارس به نقل از تسنیم، طاهر درودی در شصت و یکمین نشست ماهانه علمی با موضوع «آشنایی با کرونا ویروس و راه‌های پیشگیری از آن» با اشاره به تاریخچه کشف بیماری کرونا ویروس جدید در سال 2012 که از خانواده ویروس‌های آنفلوانزا است، اظهار داشت: این بیماری از طریق ارتباط مستقیم با بیماران آلوده، قطرات ترشحی عطسه و سرفه بیماران، تماس با وسایل بیماران و تماس دست‌های آلوده با چشم، بینی و دهان منتقل می‌شود.

 
درودی درباره منشاء این بیماری با بیان اینکه کرونا ویروس مخزن حیوانی دارد،‌ افزود: با کشف این ویروس در خفاش‌ها مشخص شده است که ویروس کرونا منشاء حیوانی دارد اما از آنجا که خفاش‌ها معمولاً تماس نزدیک با انسان ندارند، باید به دنبال منشاء ثانویه بیماری بود.
 
وی ادامه داد: نمونه خون 349 حیوان از کشورهای عمان، هلند، اسپانیا، شیلی و … مشخص کرد تمام 50 نمونه خون شترهای یک کوهانه عربی کشور عمان از نظر ویروس کرونا مثبت بودند.
 
درودی همچنین، با اشاره به انتقال انسان به انسان این ویروس گفت: بعد از طغیان‌های بزرگ بیمارستانی در عربستان و اردن مشخص شد که این ویروس می‌تواند به صورت فرد به فرد منتقل شود.
 
کرونا هیچ واکسنی ندارد
 
مشاور رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با بیان اینکه از ابتدای سال 92 تا کنون تعداد بیماران مبتلا به این ویروس پنج برابر شده است، افزود: بر خلاف ویروس سارس که فقط اندام‌های تنفسی را مورد حمله قرار می‌داد، این ویروس در سلول‌های مختلف بدن تکثیر می شود.
 
درودی با اشاره به اینکه در حال حاضر این ویروس هیچ واکسن مناسبی ندارد، مهمترین توصیه بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا را میان زائران، شست و شوی مداوم دستها، استفاده از ماسک‌های مخصوص یک بار مصرف،‌ استفاده از ظروف یکبار مصرف عدم برخورد و مواجه شدن با فرد مشکوک دارای علائم سرما خوردگی، تنگی نفس، ضعف و بی‌حالی عنوان کرد.
 
معاون آموزش و پژوهش مرکز تحقیقات شفاء بیمارستان خاتم الانبیا (ع) به حاضران در نشست توصیه کرد: در صورت ضعف و بی‌حالی و داشتن علائم سرماخوردگی که تا 24 ساعت بهبودی حاصل نشد حتماً به پزشک مراجعه کنید.
 
علائم ابتلا به ویروس
 
مشاور رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر علائم ابتلا به این ویروس را شامل تب بالای 38 درجه،‌ سرفه و تنگی نفس شدید عنوان کرد و ادامه داد: در واقع علائم بیماری سرماخوردگی به همراه تنگی نفس شدید می‌تواند از علائم ابتلا به این ویروس باشد.
 
تعریف موارد مشکوک
 
معاون آموزش و پژوهش مرکز تحقیقات شفاء بیمارستان خاتم الانبیا(ع) در تعریف موارد مشکوک به بیماری کرونا گفت: فردی که دچار عفونت تنفسی حاد (عفونت ریه پنومونی کلینیکی یا رادیولوژیکی) یا سندروم دشواری تنفسی حاد (ARDS) شده و نیاز به بستری شدن در بیمارستان داشته باشد، مشکوک به ابتلا به شمار می‌رود به اضافه اینکه شامل یکی از موارد زیر باشد: بیماری جزو یک ابتلای خوشه ای بوده که در عرض 14 روز رخ داده باشد بدون توجه به سابقه مسافرت و یا اقامت بیمار مگر اینکه عامل دیگری برای بیماری شناخته شده باشد، بیماری در یکی از پرسنل بهداشتی درمانی رخ داده باشد که در محیطی کار می‌کنند که از بیمار مبتلا به عفونت حاد تنفسی مراقبت شده باشد، فردی با بیماری تنفسی حاد (با هر درجه ای از شدت) که 14 روز قبل از شروع علائم بیماری سابقه تماس نزدیک با یک مورد علامت دار (قطعی یا محتمل) مبتلا به عفونت ویروس کرونا داشته باشد.
درودی ادامه داد: البته پزشکان باید در نظر داشته باشند که ممکن است تظاهرات نامعمول غیر تنفسی (مخصوصا در بیماران مبتلا به نقص ایمنی به طور مثال در بیماران مبتلا به ایدز) نیز مشاهده شود و ممکن است این بیماری در مبتلایان به نقص ایمنی به صورت اسهال تظاهر یابد.
 
ضرورت ایزوله نگه داشتن بیمار تا 24 ساعت بعد از پایان علائم
 
مشاور رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با بیان اینکه روش تشخیص قطعی فعلی بیماری، PCR است، گفت: لازم است از اطرافیانتان، هر فردی را که در 14 روز گذشته در مناطق آلوده حضور داشته و علامت دار شده، به مراکز پزشکی معرفی کنید.
 
درودی همچنین با اشاره به اینکه ضروری است ایزوله نگه داشتن بیمار تا 24 ساعت بعد از پایان علائم بیماری ادامه یابد، افزود: اگر شخص در عرض 14 روز بعد از تماس با فرد آلوده، علامت دار نشد نام وی در لیست خطی تماس یافتگان ثبت می شود.
 
شناسایی 703 بیمار مبتلا به کرونا تا به حال
 
معاون آموزش و پژوهش مرکز تحقیقات شفاء بیمارستان خاتم الانبیا(ع) در ادامه این نشست گفت: تا روز گذشته به طور کلی 703 نفر مبتلا به ویروس کرونا شناسایی شده اند که 45 نفر از آنها در حال درمان و 369 نفر نیز درمان شده اند.
 
درودی آخرین گزارش ابتلا به ویروس کرونا را در ایران مربوط به 12 روز پیش عنوان کرد که فرد مبتلا یک خانم پرستار 35 ساله است که بعد از درمان حال وی رو به بهبود است. وی تعداد موارد ابتلای قطعی به کرونا ویروس در ایران را تا به حال 2 مورد قطعی عنوان کرد که یک مورد منجر به مرگ فرد مبتلا در کرمان شده است.
 
به گزارش هلال احمر؛ شصت و یکمین نشست ماهانه علمی با موضوع «آشنایی با کرونا ویروس و راه‌های پیشگیری از آن» در موسسه آموزش عالی علمی کاربردی هلال ایران برگزار شد.