به گزارش پارس ، دکتر حسین بیگلری با اشاره به اینکه بیماری هاری بیماری ویروسی است که به دنبال گزش حیواناتی ماند گرگ، سگ، روباه و گربه قابل انتقال به انسان است، گفت: در صورتی که واکسیناسیون و اقدامات پیشگیری در خصوص این بیماری انجام نشده باشد، ویروس هاری به راحتی می‌تواند در مغز رسوخ کرده و موجب مرگ فرد شود.

او درصد مرگ و میر بیماری "هاری" را صد درصد عنوان کرد و گفت: تاکنون درمانی برای این بیماری کشف نشده است.

به گفته بیگلری در پی گزش توسط حیوان آلوده ویروس هاری وارد بدن فرد شده و پس از یک دوره کمون یک ماهه (سه تا شش هفته) بیماری خود را با علائمی همچون ترس از آب و نور، بی‌قراری شدید، پرخاشگری و فلج عضلات تنفسی نشان داده و در نهایت موجب مرگ فرد می‌شود.

او با بیان اینکه 80 درصد موارد حیوان گزیدگی کشور توسط سگ صورت می‌گیرد، بهترین راه پیشگیری از این بیماری را دوری از حیوان گزیدگی، قلاده و واکسینه‌کردن سگ‌های صاحب‌دار و اتلاف سگ‌های ولگرد عنوان کرد.

مسئول پیشگیری از بیماری‌های واگیر مرکز بهداشت استان کرمانشاه گفت: اولین اقدام در مواجه با فردی که مورد حیوان گزیدگی قرار گرفته شست وشوی محل گزش حیوان با آب و صابون است.

او گفت: در مرحله بعد باید فرد را به سرعت به مراکز پیشگیری و درمان هاری که بصورت 24 ساعته در مراکز بهداشت آماده انجام واکسیناسیون رایگان هستند، رساند.

به گفته بیگلری در صورت اقدام سریع و به موقع با شست و شوی محل گزش حیوان و انجام واکسیناسیون می‌توان جان فرد را نجات داد.

او با اشاره به وقوع 144 هزار مورد حیوان گزیدگی طی سال گذشته در سطح کشور، گفت: از این تعداد تنها چهار مورد، آن هم به علت سهل‌انگاری در انجام واکسیناسیون منجر به فوت شد.

به گفته بیگلری متاسفانه امسال و با گذشت تنها سه ماه از سال سه مورد مرگ ناشی از بیماری هاری در سطح کشور گزارش شده است.

او با بیان اینکه بیشترین موارد بیماری هاری در ماه‌های خرداد و شهریور است، گفت: با توجه به نزدیکی تعطیلات تابستانی و تردد بسیاری افراد به روستاها و دامنه طبیعت که بیشترین محل حضور سگ‌ها هستند، ضرورت دارد هشدارهای لازم در خصوص این بیماری جدی گرفته شود.

به گفته این مقام مسئول کودکان و نوجوانان روستایی بیش از سایران در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار دارند که باید علاوه بر انجام واکسیناسیون، به آنها آموزش داده شود تا از تحریک حیواناتی مانند سگ خودداری کنند.