به گزارش پارس به نقل از فارس ، اسدالله درویش امیری ظهر امروز در مراسم تودیع و معارفه مدیران قدیم و جدید میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان ضمن تبریک روز جوان و گرامیداشت مقام شهید محمد بروجری اظهار داشت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سه بخش فرابخش است که مسئولیت خطیر و مهم دفاع، حفاظت و حراست از میراث گران‌قدر ملت تاریخ‌ساز ایران را در ده‌ها قرن گذشته را دارد و این سه بخش باید در خدمت یکدیگر باشند، نه در جهت خنثی کردن همدیگر به خصوص که باید میراث فرهنگی به جدیت در خدمت گردشگری باشد.

وی با بیان اینکه امروز ایران را از دریچه میراث گران‌بهای تاریخی می‌شناسند، افزود: ایران سرزمینی است که باید با افتخار از وجود آثار تاریخی ۷ هزار ساله آن یاد کرد و این آثار باید محور توسعه گردشگری باشد. درویش امیری بیان کرد: صنایع گردشگری صادرات نامرئی است که در دنیا حداکثر بهره‌برداری از آن صورت می‌گیرد.

وی عنوان کرد: یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون گردشگر در دنیا جابه‌جا می‌شود، در حالی که ایران با دارا بودن قابلیتی بیش از ۱۵ درصد تنها یک درصد از سهم گردشگری را دارا است. معاون امور مجلس، حقوقی و امور استان‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: لرستان با دارا بودن یکی از زیباترین نگین‌های میراث فرهنگی می‌تواند سالانه گردشگران زیادی را جذب کند، این‌ها ثروت‌های نامرئی ما هستند اما نمی‌توانیم از آنها استفاده کنیم.

از ۴۵۰ صنایع دستی شناخته شده در دنیا ۳۵۰ رشته آن متعلق به ایران است
درویش امیری با اشاره به ۲۰ خرداد روز صنایع دستی ادامه داد: ۴۵۰ صنایع دستی در دنیا شناخته شده است که ۳۵۰ رشته آن متعلق به ملت ایران است. وی اضافه کرد: صنایع دستی موقعیتی برای بخش اجرایی کشور است که می‌توان اشتغال دائمی و اشتغال موقت را برای قشری از جامعه فراهم کرد.

درویش امیری یادآور شد: بر اساس گزارش داده شده، ۱۳۵ رشته در حوزه صنایع دستی در استان لرستان وجود دارد، ۴۵۰ هزار نفر شاغل مستقل و ۸۰ هزار نفر شغل غیر مستقل در استان با صنایع دستی سر و کار دارند و ۲۰ هزار نفر آموزش صنایع دستی را فرا گرفته‌اند.

وی با بیان اینکه قلعه فلک‌الافلاک یکی از سندهای معتبر ایران است، عنوان کرد: با تمام ظرفیت به دنبال رهاسازی قلعه زیبا و کم نظیر فلک‌الافلاک هستیم که شناسنامه تاریخ و فرهنگ ملت ایران است و این اثر به همراه پل‌های تاریخی و دره خرم‌آباد در سازمان یونسکو در دست بررسی برای ثبت جهانی است.

معاون امور حقوقی مجلس و استان‌های سازمان میراث فرهنگی کشور افزود: بر اساس موادی از قانون برنامه پنجم توسعه اقتصادی، سازمان میراث فرهنگی اجازه دارد، اماکن تاریخی ثبت شده را با نظارت و طراحی سازمان میراث فرهنگی و حفظ ماهیت میراثی به منظور راه‌اندازی رستوران سنتی و اقامتگاه‌های تعریف شده، به صورت مزایده به اشخاص متقاضی و بخش خصوصی واگذار کند.

وی افزود: در لایحه بودجه سال ۹۳ بودجه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در بخش عمرانی حدود ۵۰ درصد و در بخش جاری حدود ۷۰ درصد افزایش داده شده است و البته این افزایش به دلیل پایین بودن سهم اعتبارات سازمان کافی نیست.

درویش‌پور با اشاره به انتخاب مهاجر‌نژاد به عنوان مدیرکل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان لرستان گفت: حمایت‌های همه جانبه این سازمان و دیگر ادارات زمینه موفقیت و توفیق یک مدیر را به دنبال دارد و در حال حاضر سازمان میراث فرهنگی دوران طلایی خود را در پیش دارد و مجلس از سیاست‌ها و قابلیت‌های سازمان دفاع می‌کند.