به گزارش پارس به نقل از خبرانلاین بیماری ناگهانی آیت الله مهدوی کنی، بازهم پرونده فعالیت های دانشگاه امام صادق را برای محافل سیاسی و البته اقتصادی جدی کرده است. دانشگاه امام صادق در زمان تاسیس و سال های طولانی فعالیتش از حمایت جریان موسوم به «بازاریان مسلمان» بهره مند بوده است. جریان بازار پیش از انقلاب با تاسیس مدرسه رفاه و نیکان و حمایت از مدرسه علوی اولین قدم ها را برای حضور در عرصه های غیراقتصادی برداشته بود. در سال های پس از انقلاب هم همین گروه پیرامون آیت الله مهدوی کنی، به حمایت  جدی از دانشگاه امام صادق پرداختند. علاالدین میرمحمدصادقی، از سال های ابتدای تاسیس دانشگاه امام صادق در این نهاد حضور جدی داشته و سال ها عضویت در هیات امنا را تجربه کرده است. او به برخی جزئیات راه اندازی این دانشگاه اشاره می کند.

  شما در دهه 60 ارتباط ویژه ای با آیت الله مهدوی کنی پیدا کردید؟ دانشگاه امام صادق هم در همین دوران تاسیس شد. ایده اصلی راه اندازی این دانشگاه از کجا آمد؟

آیت الله مهدوی کنی را سال ها پیش از انقلاب می شناختم. ایشان در ابتدای انقلاب مسولیت کمیته های انقلاب اسلامی را برعهده گرفتند. به موازات حضور در کمیته های انقلاب اسلامی تصمیم گرفتند به همراهی جمعی از دوستان دانشگاه امام صادرق(ع) را نیز راه اندازی کنند. برادران خانیان، آقای مهدیان، آقای نوید، آقای معینی به همراه چند نفر از فرهیختگان حوزه علمیه قم به سفارش آیت الله مهدوی کنی موسسه

 «جامعه الصادق» را تاسیس کردند. دانشگاه امام صادق پس از موسسه «جامعه الصادق» راه اندازی شد. هدف این دانشگاه نیز مانند بسیاری دیگر از کارهای فرهنگی که پیش از انقلاب صورت داده بودیم، ترویج مفاهیم اسلامی بود. فارغ التحصیلان این دانشگاه در سال های میانه دهه 70 به عنوان مدیران برجسته کشوری مطرح شدند. آنها به دلیل نوع خاص تربیتی که داشتند در دسته شاخص ترین مدیران کشور قرار گرفتند.

 هیات موسس این دانشگاه از میان شخصیتهایی چون آیت الله خامنه ای  و حضرات آیات مشکینی، مهدوی کنی، امینی، امامی کاشانی و ... بودند.

مدیریت بسیار خوب و خلوص و تقوای آیت الله مهدوی کنی و ارادت طبقات مختلف به ایشان موجب جذب اساتید و مدیران سطح بالا برای دانشگاه امام صادق شد. بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق اکنون در سطوح بالای مدیریتی حضور دارند و این خود نتیجه فعالیت‌های آیت الله مهدوی کنی است.

هزینه های دانشگاه از کجا تامین می شد؟

در ابتدا، گروهی از بازرگانان و بازاریان هزینه های دانشگاه را تامین می کردند. آقای سعید امانی، علی حاج طرخانی، یوسف زمردیان، رضا اصفهانی ها، عزیز الله علاءالدینی، حسن تهرانی، خلیل طباطبایی، علینقی خاموشی، محمود لولاچیان، احمد کاشانی و من به عنوان گروه اقتصادی موسسه «جامعه الصادق» انتخاب شدیم و قرار شد پس از برگزاری یکسری جلسات برنامه های اقتصادی را برای دانشگاه و تامین هزینه های آن ارائه کنیم. قرار بود دانشگاه از دانشجویان شهریه اخذ نکند. بنابراین برای تامین منابع مالی رروی دانشجویان حساب نمی شد. دانشگاه در پایان هر ماه به دانشجویان کمک هزینه تحصیلی نیز پرداخت می​کند. باید به سرعت برای تامین منابع مالی چاره اندیشی صورت می گرفت. در یکی از جلسات آقای مهندس علینقی خاموشی پیشنهاد کردند یک واحد نساجی تاسیس کنیم. این کارخانه باید هزینه های دانشگاه را تامین می کرد ولی برای راه اندازی همین کارخانه نیز به بوجه ای نیاز بود. بنابراین جلسه ای با حضور آیت الله مهدوی کنی در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران تشکیل دادیم. در این جلسه گروهی از بازاریان سرشناس و متدین دعوت شده بودند. آنها تحت تاثیر بیانات آیت الله مهدوی کنی بخشی از هزینه های تاسیس کارخانه را پرداخت کردند.

همچنین هیئت مدیره‌ای برای کارخانه تعیین شد. آقای خاموشی، نوید، تهرانی و بنده به عنوان هیئت مدیره انتخاب شدیم و بعدها آقای زمردیان هم به عنوان بازرس دعوت شدند. 18 ماه پس از جلسه اولی که در اتاق بازرگانی برگزار شده بود، به همت آقای خاموشی کارخانه راه اندازی شد. هدف این کارخانه فعالیت های اقتصادی برای تامین هزینه های دانشگاه امام صادق بود و همچنان هم در همین راه گام برمی دارد

در اساسنامه ابتدای دانشگاه نامی هم از آیت الله منتظری آمده است. حضور ایشان در دانشگاه چگونه بود؟

اصل حرف این بود که قائم مقام، رهبری باید در دانشگاه حضور داشته باشند. برهمین اساس هم آقای منتظری به دلیل اینکه قائم مقام رهبری بودند در میان هیئت امناء بودند. اما پس از آنکه ایشان عزل شدند و عنوان قائم مقامی هم برداشته شد، اساسا موضوع حضور ایشان هم منتفی شد.

سال ها بعد بسیاری از مدیران کشور از میان فارغ التحصیلان این دانشگاه بیرون آمدند. شما هنگامی که برای راه اندازی دانشگاه امام صادق اقدام کردید، تصویری از تولید نیروی انسانی داشتید؟

وقتی پیشنهاد تاسیس دانشگاه امام صادق ارائه شد، همگی معتقد بودند با فضای سیاسی و اجتماعی جدید کشور باید به فکر تغییر در شرایط دانشگاهی کشور بود. تصور ما راه اندازی موسسه ای با تمام مشحصلات اسلامی و علمی بود. ارتقاء سطح علمی دانشجویان هم مقدماتی را مهیا کرد تا بدنه مدیران دولتی از میان فارغ التحصیلان دانشگاه امام صادق انتخاب شوند.