به گزارش پارس به نقل از مهر، استان لرستان به علت قرارگیری بر روی منطقه لرزه از نواحی زلزله خیز کشور است که وقوع زمین لرزه های مخرب در دره سیمره، سیلاخور و بروجرد در ادوار گذشته بهترین گواه لرزه خیزی استان لرستان است.

مطابق نظر کارشناسان بخشهای شمالی استان لرستان در مجاورت راندگی اصلی زاگرس قرار دارند و شهرستان های دورود، بروجرد، مناطق مسکونی واقع در دشت سیلاخور و بخش های جنوبی الیگودرز و شول آباد در خطر بالای زلزله قرار دارند.

استان لرستان شاهد وقوع شش زمین لرزه زیر دو ریشتر بود

این در حالیست که در طول 24 ساعت گذشته استان لرستان و به ویژه شهرستان بروجرد شاهد وقوع شش زمین لرزه زیر دو ریشتر بوده اند، موضوعی که موجب نگرانی هایی شده است.

آخرین زمین لرزه با شدت 1.6 ریشتر در بروجرد از توابع استان لرستان به وقوع پیوست. زمان وقوع این زلزله ساعت 6 و 33 دقیقه و 51 ثانیه صبح امروز پنجشنبه بود که در عمق 10 کیلومتری زمین به طول و عرض جغرافیایی 48.79 و 33.87 به وقوع پیوست.

بنابر این گزارش علاوه بر زمین لرزه امروز طی 24 ساعت گذشته چهار زمین لرزه دیگر نیز بروجرد را تکان داد. در ساعت 3 و 19 دقیقه و 15 ثانیه بامداد امروز زمین لرزه ای با شدت 1.8 ریشتر در بروجرد به وقوع پیوست.

همچنین شب گذشته زمین لرزه هایی با شدت 1.6، 2 و 2 ریشتر در بروجرد به وقوع پیوست که زمان وقوع این زلزله ها از ساعت 22 و 5 دقیقه تا 23 و 32 دقیقه شامگاه گذشته ثبت شده است.

علاوه بر این روز چهارشنبه هفته جاری نیز زلزله ای به شدت 1.3 ریشتر در نورآباد ثبت شد. این زمین لرزه در ساعت 11 و 54 دقیقه و 13 ثانیه و با عمق 10 کیلومتر در نورآباد رخ داد.

وقوع زمین لرزه های خفیف در زاگرس طبیعی است

مدیر کل مدیریت بحران استان لرستان در مورد وقوع این زمین لرزه های خفیف به خبرنگار مهر گفت: یکی از خاصیت های محدوده زاگرس این است که به خاطر ویژگیهای زمین شناسی زمین انرژی خود را به مرور تخلیه می کند که این موضوع برای استان ما خوب است و اجازه نمی دهد انرژی ذخیره و یکباره در قالب زلزله های بزرگ بیرون داده شود.

رضا آریایی عنوان کرد: تخلیه متوالی انرژی زمین در قالب زلزله هایی با ریشترهای پایین می تواند شرایط را مهیا کند که ما شاهد وقوع زمین لرزه بزرگ در منطقه نباشیم.

وی با بیان اینکه وقوع این زمین لرزه های خفیف در زاگرس طبیعی است، بیان داشت: هر روز در زاگرس دهها مورد زمین لرزه اتفاق می افتد که لرستان هم چون در محدوده زاگرس واقع شده شاهد آن هستیم که ما هر روز در آن زلزله اتفاق می افتد.

آریایی در مورد ثبت این زلزله ها نیز گفت: خوشبختانه طی چند سال گذشته دستگاههای لرزه نگار در استان نصب و به موسسه ژئوفیزیک وصل شده است و این امر کمک می کند که حتی زلزله های زیر یک ریشتر را هم ثبت کنیم.

وی یادآور شد: در این راستا پایگاههای لرزه نگاری خرم آباد و بروجرد به طور مشترک با همکاری مدیریت بحران استان و موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران راه اندازی شده و همه زمین لرزه ها در استان ثبت دستگاهی می شوند.

زلزله هایی که باید هشداری برای مقاوم سازی خانه ها باشد

آریایی با بیان اینکه عمده زلزله های زیر سه ریشتر متناسب با عمق آنها توسط مردم احساس نمی شوند، افزود: وقوع زمین لرزه های خفیف جای نگرانی نیست هر چند که باید این گونه زلزله ها هشداری برای مردم برای مقاوم سازی خانه هایشان در مواجهه با حوادث احتمالی باشد.

مدیر کل مدیریت بحران استان لرستان لرستان عنوان کرد: از طرف دیگر همواره دستگاههای امداد و نجات استان همان گونه که در همه حوادث نشان داده اند پای کار هستند و در صورت وقوع حوادث احتمالی بلافاصله وارد عمل خواهند شد.

آریایی با بیان اینکه وقوع این زمین لرزه های خفیف باید مردم را به این مسئله برساند که اصول مقاوم سازی را رعایت کنند، یادآور شد: تجربه همه حوادث قبلی نشان داده واحدهای مسکونی شهری و روستایی که حداقل اصولی ایمنی در احداث آنها رعایت شده بهترین مقاومت را در زلزله داشته اند.

عمده خسارات زلزله در بخش مسکن مربوط به سازه های خشتی و گلی بوده است

وی عنوان کرد: این در حالیست که عمده خسارات زلزله در بخش مسکن و واحدهای اداری و خدماتی در واحدهایی رخ داده که اصول فنی در احداث آنها رعایت نشده و سازه های خشتی و گلی نامقاوم بوده اند.

مدیر کل مدیریت بحران استان لرستان با تاکید بر اینکه مردم باید بر اساس اصول مقاوم سازی اقدام به ساختمان سازی کنند و حساسیت لازم در زمینه اصول فنی و مهندسی را به خرج دهند، بیان داشت: اینکه زمین بلرزد چندان مهم نیست چرا که زمین لرزه در همه جای دنیا اتفاق می افتد، آنچه مهم بوده این است که در زمینه مقاوم سازی به گونه ای عمل کنیم که در مواجهه با حوادثی چون زلزله سازه های ما تخریب نشوند و شاهد کمترین خسارت باشیم.