پايگاه خبري تحليلي «پارس»- جلوگیری از هدر رفت هزینه و زمان صرف شده برای تصویب طرح‌ها و لوایح در شورای شهر، یکی از اقدامات مهمی است که باید در شورای شهر صورت بگیرد.

به گزارش پايگاه خبري تحليلي «پارس»، در حال حاضر اعضاي پارلمان شهر تلاش مي‌كنند با نظارت و پيگيري دقيق مانع از آن شوند كه انرژي و هزينه‌هايي كه صرف تصويب يك مصوبه در شوراي شهر مي‌شود، به هدر رود؛ امري كه از نظر متوليان مديريت شهري تقويت جايگاه شوراي شهر را به‌دنبال دارد. شوراي شهر تهران در دور چهارم فعاليت خود نيز اقدام به راه‌اندازي كميسيون جديدي به نام كميسيون نظارت و حقوقي كرد تا عزم خود را در اصلاح ساختارها، تقويت روح مطالبه‌گري، پاسخگويي مديريت شهري، شفاف‌سازي تكاليف، برخورد با متخلفان و... به مردم و حاكميت نشان دهد. محسن پيرهادي، سخنگوي كميسيون نظارت و حقوقي شوراي شهر از تهيه و آماده‌سازي سازوكار يا نظام‌نامه جامعي خبر مي‌دهد كه متعاقب آن نه‌تنها سرنوشت مصوبات شوراي شهر از دوره‌هاي قبل تاكنون مورد پيگيري قرار مي‌گيرد بلكه به‌وسيله آن روي نحوه اجراي مصوبات شوراي شهر هم به‌صورت دقيق نظارت‌ خواهد شد. اين رويكرد جديد باعث مي‌شود كه هم اصل مصوبه مورد بررسي قرار گيرد و به‌اصطلاح روي زمين نماند و هم اينكه از اتلاف وقت شوراي شهر بابت بررسي و تصميم‌گيري درباره موضوعاتي كه قبلا يك‌بار براي آنها قانون مصوب شده بود، جلوگيري شود.

از سوي ديگر براساس اين رويكرد جديد قرار است دستور جلسات شورا قبل از طرح در صحن علني به اداره مصوبات ارجاع و مستندات آن اخذ شود؛ اقدامي كه از نظر سخنگوي كميسيون نظارت شوراي شهر مبتني بر روح مطالبه‌گري و ‌شأن نظارتي شوراست. البته به‌نظر وي اكنون شوراي شهر با جايگاه واقعي اين مسئله فاصله بسيار دارد.

شورا بايد برنامه‌ريزي كند
پيرهادي كه به‌دنبال تهيه نظامات و فرايندهاي منظم و محكمي براي شهرداري است، به همشهري مي‌گويد: «برنامه‌ريزي براي مديريت اجرايي با شوراي اسلامي شهر تهران است، درحالي‌كه الان برعكس است و شهرداري برنامه‌ريزي مي‌كند و از شوراي شهر براي اجراي آن تأييديه مي‌گيرد. اين مسيري است كه بايد كاملا تغيير كند.» وي خواستار آن شد تا كميسيون نظارت شوراي شهر با برنامه‌ريزي لازم از شهرداري پايتخت بخواهد در مسير و مداري تعيين شده از سوي شوراي شهر تهران حركت كند. پيرهادي همچنين با ابراز تأسف بابت اينكه شوراي شهر تهران با خيلي از موضوعات به‌صورت ‌مصداقي برخورد مي‌كند، مي‌افزايد: «ما مصداق محوريم مثلا اگر اتفاقي افتاد مي‌پرسيم چرا و از شهرداري مي‌خواهيم كه بيايد پاسخ دهد. البته در بعضي موارد هم به‌صورت خيلي نازل‌تر دنبال اين هستيم كه فعلا مصداق را حل كنيم، درحالي‌كه اين روش با روح اصلي كار در شوراي شهر فاصله دارد چون ما بايد ابتدا برنامه‌ريزي كنيم و بعد براي اجرا سازوكار نشان دهيم و نظارت كنيم.» تأكيد مكرر وي به‌عنوان عضو كميسيون نظارت شوراي شهر اين است كه حل مسائل به‌صورت ريشه‌اي دنبال شود كه يك اتفاق بد دوباره تكرار نشود؛ نه اينكه با رخداد يك حادثه تلخ سريعا قضيه سؤال مطرح شود و در نهايت درحد سؤال هم باقي بماند.

حل ريشه‌اي مسائل با تدوين يك‌ نظام‌نامه جامع

محسن پيرهادي در مصاحبه با همشهري همچنين بر اهميت بازنگري در طراحي، ساختارها و فرايندها تأكيد مي‌كند؛ به‌نحوي كه مصوبات شوراي شهر داراي ضمانت اجرايي باشد. وي مي‌گويد: «بايد مشخص شود تلاش‌هاي 31عضو شوراي شهر راجع به موضوعاتي كه با هدف خير و براي منافع مردم از سوي آنها صورت گرفته، آيا به ثمر رسيده است يا خير؟ و اگر نه، علت كجاست؟» جمع‌بندي صحبت‌هاي اين عضو نظارتي شوراي شهر اين است كه نواقص بايد با سازوكار و امكاناتي كه در اختيار شوراست، برطرف شود و آنها به جاي دنبال‌كردن بحث‌هاي حاشيه‌‌اي در قالب يك نظام‌نامه جامع و كامل كه جغرافيا و جمعيت شهر را دربرمي‌گيرد به بررسي چيستي و چرايي موضوعات بپردازند تا مسائل به‌صورت ريشه‌اي حل شوند.