به گزارش پارس، آیت‌الله سید احمد علم‌الهدی در گفت‌وگوی تلفنی با برنامه تلویزیونی "ثریا" در شبکه یک صدا و سیمای جمهوری اسلامی، اظهار کرد: مسئله معماری شهری یا اصول شهرسازی در ارتباط با وضعیت فرهنگی جامعه دینی ما مسئله‌ای است که در جریان تداوم فرهنگی دینی ما اثر مثبت و مستقیمی دارد.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: بخش عمده‌ای از جریان فرهنگی ما که جزو اساس انقلاب اسلامی است، مسئله حفظ فرهنگ دینی و ضبغه دینی جامعه است و زمانی محفوظ می‌ماند که هویت زندگی خود را در وابستگی به جریان دینی حفظ کنیم.

آیت الله علم الهدی عنوان کرد: کشور ما مرکزیت خاصی در جهان اسلام دارد و نقش‌های مختلفی در این زمینه ایفا می‌کند و وقتی موفق هستیم که هویت مراکز و شهرهای مذهبی را حفظ کنیم و اگر در این زمینه موفق شویم فرهنگ ما نیز نهادینه می‌شود.

وی اظهار کرد: اصول معماری اسلامی در این شهر رعایت نمی‌شود و ما هم از نظر جریان فرهنگی و هم از نظر هویت دینی مسئله‌دار شدیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: وقتی بنا شد زائر ایرانی وارد هتل شود، اگر براساس یک سری اصول اسلامی ساخته شود، باید با سردری اسلامی به شکل محراب ساخته شود تا این روحیه و فرهنگ اسلامی در وی تاثیر بگذارد.

آیت الله علم الهدی عنوان کرد: ما امروز با توسعه مراکز تجاری در اطراف حرم مطهر رضوی و مراکز تفریحی در اطراف شهر مشهد هویت مذهبی این شهر را از دست می‌دهیم.

وی گفت: در همین مشهد و در باغ نادری یک ساختمانی را شهرداری ساخته بود و میراث فرهنگی بعد گفت این ساختمان باید تخریب شود زیرا دو طبقه آن از تبرزین نادر بالاتر رفته بود، آیا حفظ حرمت تبرزین نادر از حرمت امام رضا(ع) بالاتر است؟

امام جمعه مشهد مقدس تصریح کرد: در اطراف حرم مطهر رضوی با این ساخت و سازها مشخص است که شهر هویت زیارتی و مذهبی خود را از دست می‌دهد، البته ما مخالف این نیستیم که شهر توسعه پیدا کند.