به گزارش پارس به نقل از مهر ؛ پایتخت معنوی امسال نیز همچون سال‌های گذشته شاهد حضور گسترده متکدیانی است که از کشورهای همسایه و یا شهرهای دور و نزدیک به پایتخت معنوی می‌آیند تا در 6 ماهه بهار و تابستان بار زندگی خویش را ببندند و در این مسیر گاه از ابزار کف‌بینی، رمالی، در دست گرفتن نسخه پزشک و یا دود کردن اسپند استفاده می‌کنند.

تکدی گری وصله‌ای ناجور بر دامن پایتخت معنوی است و این معضل اجتماعی هر سال به شکلی جدید در دومین کلانشهر مذهبی جهان ظهور و بروز می کند طوری که طی سالهای اخیر، کسانی که اسپند دود کرده، شیشه اتومبیل را پاک می‌کنند و یا نسخه پزشک در دست می‌گیرند به جمع متکدیان سبک جدید پیوسته اند.

امسال نیز همچون سالیان گذشته متکدیان با پیدا کردن جایگاهی ثابت و مشخص، کاسه گدایی در دست می‌گیرند و منظره اطراف حرم رضوی و پارک‌ها و فضاهای سبز را زشت و نازیبا می سازند. ماجرای شیوع و گسترش تکدی گری وقتی نگران کننده تر می شود که می بینیم این افراد از طریق به بازی گرفتن احساسات زائران سعی در دریافت وجه نقد دارند و در حقیقت با این کار خود وجهه فرهنگی و معنوی پایتخت معنوی ایران را تخریب می کنند.

مشهد همواره به عنوان یکی از قطب‌های مذهبی کشور همراه با گرم شدن هوا شاهد حضور گسترده متکدیان بیگانه است و به نظر می‌رسد اقدامات کافی و لازمی از سوی مسئولان امر در این زمینه انجام نشده زیرا اگر کوچکترین کاری برای مقابله با این آسیب اجتماعی انجام می گرفت امروز شاهد کاهش پدیده تکدی گری بودیم نه اینکه روز به روز بر دامنه این مشکل افزوده شود.

عباس محمدزاده کارشناس امور اجتماعی با تاکید بر اینکه تکدی‌گری هر روز وضعیت بدتری پیدا می‌کند گفت: این پدیده در شهرهای مذهبی گسترده تر است و متکدیان در شهرهای بزرگ اغلب ناشناس هستند و به همین دلیل هیچ اطلاعی از نیاز فرد متکی وجود ندارد و این امر زمینه سوء استفاده فراوانی را فراهم می کند.
او گفت: شهرهای زیاتی و بزرگ مقصد مسافران خارجی و باندهای کلاش است و آنچه در این خصوص بیشتر به چشم می خورد سوء استفاده از زنان و کودکان است.
او با اعلام اینکه امروز قبح تکدی گری در شهرهای مذهبی شکسته شده است، گفت: در حال حاضر فرهنگ کمک رسانی در جامعه ما باید تصحیح شود و در حقیقت این آسیب تنها یک معضل اقتصادی نیست بلکه مشکلی فرهنگی و اجتماعی است.
معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی نیز در این زمینه گفت: اغلب متکدیان در این شهر به صورت باندی فعالیت می کنند و معمولا به چند دسته و گروه تقسیم می شوند.
امیر مرتضوی گفت: گروه اول به دلیل نیاز و اعتیاد والدین، به گدایی روی می‌آورند و دسته دوم متکدیانی هستند که با وجود توان جسمی و تمکن مالی؛ نیازمندان واقعی را جمع کرده و با گذاشتن آنان بر سرچهارراه ها و پارکها و اطراف حرم، درآمد مناسبی را از این راه کسب می‌کنند.
معاون امور اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان رضوی با اعلام اینکه مشهد بعد از تهران دارای بیشترین متکدی است، گفت: امروز باید برخوردهای محکم و جدی با متکدیان صورت گیرد و در این راستا ماده ۷۱۲ قانون مجازاتهای اسلامی تا سه ماه حبس برای متکدیان پیش بینی کرده است.
مرتضوی گفت: قانون دست دستگاه قضایی را برای برخورد جدی تر با متکدیان بسته است و ضرورت دارد تا با راهکارهای بهتری زمینه مقابله با متکدیان فراهم شود.