به گزارش پارس به نقل از خبرآنلاین ،  اداره نظارت بر مواد غذایی عربستان سعودی اعلام کرد  که شکلات‌های جنجالی مارک "Cadbury" که هم اینک در بازارهای این کشور موجود هستند، از مالزی خریداری نشده‌اند و مبدأ آنان مصر و بریتانیا بوده است.

مقامات سعودی با این حال دستور نمونه‌برداری از شکلات‌های موجود در بازار را صادر کرده‌اند.

اداره نظارت بر مواد غذایی اعلام کرده است، در صورتی که وجود دی‌ان‌ای خوک در محصولات این شرکت احراز شود، "گام‌های جدی" در این زمینه برداشته خواهد شد.

مسئولان این اداره همزمان شماره سریال ساخت شکلات‌های "مشکوک" را اعلام کرده‌اند و از مشتریان خواسته‌اند به محض دیدن محصولاتی با شماره‌های مذکور موضوع را به این اداره اطلاع دهند.

آغاز داستان

جنجال بر سر شکلات‌های "Cadbury" از آنجایی آغاز شد که هفته گذشته وزارت بهداشت مالزی دستور جمع‌آوری دو نوع از شکلات‌های این شرکت را به دلیل پیدا شدن دی‌ان‌ای خوک در آنها، صادر کرد. شکلات‌های مورد نظر، یک نوع شکلات شیری با فندق و نوع دیگری با بادام بوداده بودند. شکلات‌های این شرکت در چارچوب نظارت بر مواد غذایی در مالزی و اطمینان خاطر از حلال بودن آنها، به طور تصادفی مورد آزمایش قرار گرفته بودند.محصولات "Cadbury" در مالزی دارای برچسب حلال بوده‌اند.

اعلام این خبر موجی از نگرانی و تردید را در میان مسلمانان مالزی به همراه آورد. گروه‌های مختلف در این کشور فراخوانی را صادر کردند که در آن از مردم خواسته شده بود تا تمامی محصولات شرکت تولید مواد غذایی "کرفت" را تحریم کنند.

نگرانی مسلمانان اندونزی

مقامات اندونزی نیز اعلام کرده‌اند که کار بررسی شکلات‌های "Cadbury"، موجود در بازارهای این کشور آغاز شده است. این امر در حالی است که دو محصول جنجالی این شرکت در میان محصولاتی که "Cadbury" در اندونزی به فروش می‌رساند، نیستند.

اندونزی بزرگترین جمعیت مسلمان دنیا را در خود جای داده و تا کنون ده محصول شرکت "Cadbury" موفق به کسب مجوز حلال از شورای علمای اندونزی شده‌اند.