به گزارش پارس به نقل از فارس، حسین ملک‌افضلی بعد از ظهر امروز در کنگره سراسری پژوهش‌های کاربردی در سرطان‌های شایع ایران که در سالن اجتماعات بیمارستان امید ارومیه برگزار شد، اظهار کرد: امروزه سرطان به یکی از عمده مشکلات جهان و به طبع آن ایران تبدیل شده است.

وی با اشاره به مشکلات افزایش جمعیت در کشور، افزود: با توجه به آمارگیری‌های موجود متوجه می‌شویم که ما در سیاست کنترل جمعیت تا به امروز موفق بوده‌ایم و آمار موجود جمعیت در ایران ۱.۲ درصد است که در تمام دنیا آمار چنینی است.

ملک‌افضلی تصریح کرد: در سال ۱۹۶۶ میلادی جمعیت ایران ۲۵ میلیون نفر بوده که در سال ۱۹۸۶ به ۵۰ میلیون نفر رسید و براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته بهداشت جهانی، با این روند جمعیت ایران در سال ۲۰۴۶ دو برابر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به سیاست‌های کنترل جمعیتی که اتخاذ شده بود توانستیم افزایش جمعیت را کنترل کنیم و از رشد آن بکاهیم.

ملک‌افضلی اظهار کرد: درست است که ایران از شرایط جمعیتی خوبی برخوردار است اما آمار دانش‌آموزان ابتدایی رو به کاهش است و تا چند سال آینده جمعیت ایران رو به میان‌سالی می رود و با گذشت زمان جامعه‌ای پیر خواهیم داشت که اگر به موقع در راستای کنترل جمعیت برنامه‌هایی اجرا نکنیم با مشکل مواجه خواهیم شد.

معاون پژوهش وزارت بهداشت با بیان اینکه با افزایش جمعیت شاهد افزایش مرگ و میر سرطانی نیز خواهیم بود، گفت: پنج عامل تشدید سرطان در مردم، چاقی، افزایش فشار خون، افزایش قند خون، نداشتن فعالیت فیزیکی مناسب و کلسترول بالاست.

وی افزود: درصد عوامل ابتلا به سرطان، ۱۱ درصد دخانیات، ۳۹ درصد فعالیت کم، ۸۵ درصد مصرف کمتر از میوه، ۴۴ درصد اضافه وزن، ۱۵ درصد چاقی و ۱۶ درصد فشار خون است.

ملک‌افضلی تصریح کرد: عوامل تعیین کننده اجتماعی بیماری‌های غیرواگیر از جمله عوامل اقتصادی، اجتماعی، رفتاری، نظام سلامت، جنسیتی، محیط و سیاسی است.

وی به اصلاح محیط اقتصادی و اجتماعی اشاره کرد و افزود: سرطان را نمی‌توان تنها در داخل مجموعه‌های خاص کنترل کرد بلکه همکاری غیر بخشی می‌طلبد و لازمه آن یک عزم سیاسی جهت‌دار و درست است.

ملک‌افضلی خاطرنشان کرد: منظور از داشتن عزم سیاسی هدف‌دار یعنی به سمت ریشه‌ها حرکت کنیم و تا بتوانیم به نتیجه ارزان‌تر و موثرتر دست یابیم.

وی اظهار داشت: برای شناخت راه‌های مقابله و کاهش درصد مبتلایان به بیماری سرطان باید در این حوزه به پژوهش پرداخته و تحقیقات در مسیر پاسخگویی به مشکلات و مسائل باشد.

ملک‌افضلی به درگیر کردن خود مردم در این گونه مسائل تاکید کرد و افزود: تدوین سیاست ملی به منظور ایجاد محیطی که در آن شیوه زندگی سالم اتخاذ می‌شود، باید توسط مردم میسر شود.

معاون پژوهش وزارت بهداشت به استراتژی‌های اصلی پیشگیری اشاره و خاطرنشان کرد: به کارگیری ارتباط جمعی، توانمندسازی جامعه در راستای تغییر اساسی و تقویت همکاری‌های بین بخشی می‌تواند عواملی تاثیرگذار در پیشگیری باشد.

وی تصریح کرد: اگر بخواهیم فرهنگ‌ها و سیاست‌های زمینه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر را نهادینه سازیم باید این پژوهش‌ها در داخل حوزه سیاسی وارد شده و آغاز شود.

ملک‌افضلی ایجاد و تقویت برنامه C. B. I و تهیه راهنماهای کلینیکی برای غربالگری، تشخیص، درمان و بازتوانی بیماری براساس هزینه و اثربخشی را از اقدامات موثر خواند.

وی به توجه جوانان در برنامه‌های پیشگیری تاکید کرد و افزود: توجه به برنامه‌های پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر در سال‌های اولیه زندگی و به‌طور کلی در واحدهای آموزشی جوانان اعم از آموزش و پرورش و آموزشگاه‌های عالی می‌تواند نقش به سزایی در کنترل افراد مبتلا به سرطان ایجاد کند.

ملک‌افضلی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم در مبارزه با سرطان و دیگر مشکلات شایع جامعه به نتیجه مطلوب دست یابیم باید مردم را نیز درگیر مسائل کنیم.