به گزارش پارس به نقل از مهر، حمید فاضلی در حاشیه اختتامیه کارگاه بین المللی مدیریت برنامه های فضایی که با همکاری سازمان همکاری های فضایی آسیا - اقیانوسیه اپسکو با اشاره به برنامه های ایران برای مدیریت بلایای طبیعی با استفاده از دستاوردها و تکنولوژی های فضایی اظهار داشت: هم اکنون بیشتر نیازهایمان را از طریق مشارکت در برنامه های بین‌المللی تامین می کنیم، اما قصد داریم با برنامه ریزی های جدید و با ساخت ماهواره های تولید داخل خسارات و بلایای طبیعی را در این حوزه مدیریت کنیم.

وی با بیان اینکه قاره آسیا ۹۰ درصد سهم قربانیان بلایای طبیعی را در دنیا به خود اختصاص داده است، گفت: هم اکنون میزان خسارات، بلایای طبیعی همچون سیل، زلزله، سونامی و آتش سوزی حدود ۳۷۰ میلیارد دلار در جهان برآورد می شود که نیمی از آن متعلق به قاره آسیا است. بر این اساس، نیازمند اجرای صحیح برنامه های فضایی و مدیریت آنها برای کاهش قربانیان و خسارات ناشی از این وقایع هستیم.

فاضلی در پاسخ به مهر در مورد برنامه های سازمان فضایی برای مدیریت بلایای طبیعی اظهار داشت: هم اکنون ساخت سه ماهواره ظفر، طلوع و آت ست به عنوان ماهواره های سنجش از دور با دقت بالا در دستور کار قرار دارد که قرار است با حامل ماهواره‌بر پر توان «سیمرغ» به فضا اعزام شود. بر این اساس، سازمان صنایع هوافضا، ساخت ماهواره‌بر «سیمرغ» را در برنامه دارد که پیش بینی می شود در سال جاری محقق شود.

قائم مقام سازمان فضایی ایران با اشاره به اینکه ماهواره های متناظر با این ماهواره‌بر ایرانی پیشرفت های خوبی داشته و تقریبا آماده پرتاب هستند، گفت: علاوه بر سه ماهواره ظفر، طلوع و آت ست، ماهواره سنجش از دور «پارس» را در دست ساخت داریم که در فاصله زمانی چند ساله در پژوهشکده سامانه های ماهواره ای سازمان فضایی تولید خواهد شد و این ماهواره نیز می تواند بسیاری از نیازهای ایران را در این عرصه پاسخگو باشد.

فاضلی همچنین در مورد برنامه های سازمان فضایی برای ساخت ماهواره با کشورهای عضو اپسکو نیز به مهر گفت: پروژه کاربردی ماهواره سنجش از دور برای استفاده مشترک ظرفیت های عضو این سازمان را تعریف کرده ایم و پیشنهاداتی نیز به این سازمان از سوی ایران ارائه شده و تلاشمان این است که با مشارکت کشورهای عضو سازمان همکاری های فضایی آسیا - اقیانوسیه، ماهواره کاربردی و سنجش از دور با دقت بالا ساخته شود که در این زمینه هنوز به جمع بندی نهایی نرسیده ایم.

وی با اشاره به برگزاری کارگاه بین المللی مدیریت برنامه های فضایی در ایران بر اجماع ذهنی کشورها در این زمینه تاکید کرد و گفت: همگرایی و تعریف راهبردهای مدون در حوزه توانمندی های کشورهای عضو اپسکو و نیز توافق برای اجرای برنامه های مشترک از جمله الزامات برگزاری این کارگاه آموزشی بود. بر این اساس سازمان فضایی ایران با ایجاد ایستگاه زمینی پایش ماهواه ها و پایگاه ها و آزمایشگاه های فضایی توانمندی کامل برای اجرای پروژه های مشترک دارد و بر همکاری های بین المللی در جهت ارتقاء سطح زندگی بشر بدون لحاظ مرزهای جغرافیایی تاکید دارد.

به گزارش مهر، در این مراسم که با حضور جلال انور دبیرکل سازمان همکاری های فضایی آسیا - اقیانوسیه برگزار شد، مرکز آموزش از راه دور اپسکو در ایران افتتاح شد. این مرکز قرار است شبکه ای بین کشورهای عضو این سازمان برای برگزاری دوره های آموزشی فضایی به صورت مجازی و الکترونیکی برقرار کند.