به گزارش پارس به نقل از مهر، داود امیرحسینی از کاهش شدید چگالی برف و در پی آن آب معادل برف در تهران به ویژه در بخش های شرقی تهران خبر داد. مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب استان تهران اظهارداشت: در پی عملیات صحرایی برف سنجی که در زمستان ۹۲ انجام شد، با وجود افزایش میزان پوشش برف در دی و بهمن ماه سال ۹۲، به میزان قابل توجهی از چگالی و در نتیجه آب معادل برف در استان تهران به ویژه در شرق تهران کاسته شده است.

وی تصریح کرد: با مقایسه تحلیلی زمستان ۹۲ با مدت مشابه آن در سال ۹۱، مشخص شد که تغییرات وسعت پوشش برفی در حوضه آبریز سدهای استان تهران در دی ماه ۹۲ در مقایسه با دی ماه سال گذشته، ۸۳ درصد و بهمن ماه نیز ۳۸ درصد افزایش یافته و وسعت پوشش برفی در اسفندماه ۹۲ در مقایسه با سال قبل از آن ۳۷ درصد کاهش یافته است.

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب استان تهران افزود: با وجود این، آمار و ارقام نشان می دهد که کاهش شدید در بودجه برفی زمستان سال گذشته اتفاق افتاده و دلیل آن نیز کاهش چگالی پوشش برفی در ماه های دی و بهمن است که در نهایت به کاهش میزان پوشش برف در اسفندماه ۹۲ منجر شده است.

امیرحسینی با اشاره به کاهش میزان بارش ثبت شده در مقایسه با گذشته اظهارداشت: در طول زمستان سال ۹۲، فقط ۴۴ میلیمتر بارش ثبت شد که این میزان در مدت مشابه سال پیش از آن ۱۰۷ میلیمتر و در بلندمدت نیز ۱۳۰.۵ میلیمتر بوده است. به این ترتیب بارش های زمستانه سال ۹۲ به ترتیب ۵۹ و ۶۶ درصد کمتر از مدت زمان مشابه سال ۹۱ و دوره بلندمدت ۴۶ ساله است.

وی به افزایش میانگین دما در حوزه عملکرد شرکت آب منطقه ای تهران نسبت به بلندمدت نیز اشاره کرد و گفت: در زمستان ۹۲ به طور میانگین دما، مثبت ۶ درجه سانتیگراد بوده در حالی که متوسط دمای زمستان در دوره بلندمدت منهای یک درجه سانتیگراد بوده و این به معنای افزایش چشمگیر دما در سال های اخیر است.

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب استان تهران با اشاره به تهیه و تدوین گزارش سیمای منابع آب استان تهران در فصل زمستان ۹۲ که به همت گروه تلفیق و بیلان شرکت آب منطقه ای تهران تهیه شده است بیان داشت: این دسته از گزارش ها به منظور ارزیابی وضعیت کمی و کیفی محدوده مطالعاتی حوزه عملکرد آب تهران تهیه می شود تا علاوه بر تحلیل مواردی متعدد همچون آب و هواشناسی، آب های زیرزمینی، ‌ آب های سطحی و غیره به عنوان ابزار کارآمد برای برنامه های کارشناسی و مدیریتی استفاده شود.

وی با بیان اینکه برنامه ریزی واقع بینانه و جدی برای مدیریت منابع آب در منطقه، ضروری و اجتناب ناپذیر است گفت: جمعیت ۱۲ میلیونی استان تهران که سهمی ۱۶ درصدی از جمعیت کل کشور را به خود اختصاص داده، فقط یکهزار و ۶۵۰ میلیون متر مکعب ظرفیت آب های سطحی دارد که این میزان کمتر از دو درصد ظرفیت منابع آب در کل کشور محسوب می شود.

این مقام مسئول در آب منطقه ای تهران با یادآوری اینکه متوسط میزان بارندگی بلندمدت ۴۶ ساله در حوزه عملکرد آب منطقه ای تهران در حدود ۳۱۶ میلیمتر است تصریح کرد: ‌ این میزان در سال های اخیر به ویژه در سال جاری کاهش چشمگیری داشته و تاکنون فقط ۲۰۸ میلیمتر در محدوده عملکرد شرکت بارش باران ثبت شده است.

امیرحسینی با اشاره به اینکه شبکه های رفتارسنجی منابع آب که با استفاده از آن ها آب های سطحی و زیرزمینی به شکل مستمر و مداوم مورد کنترل و پایش کیفی و کمی قرار می گیرد، از اجزای مختلفی تشکیل شده بیان کرد: این شبکه های رفتارسنجی شامل ۵۷ ایستگاه هیدرومتری، ۵۴ ایستگاه باران سنجی معمولی، ۲۳ ایستگاه برف سنجی و ۱۶ ایستگاه تبخیرسنجی است که در بخش آب های سطحی استفاده می شود.

وی ادامه داد: همچنین تعداد ۳۶۴ حلقه چاه مشاهده ای، ۴۲۰ منبع انتخابی کمی و ۳۵۴ منبع انتخابی کیفی شبکه رفتار سنجی آب های زیرزمینی را شکل می دهد. مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب شرکت آب منطقه ای تهران خاطرنشان کرد: ‌ میزان برداشت سالانه از منابع آب های زیرزمینی در حدود دو میلیارد و ۷۲۷ میلیون متر مکعب است که توسط چاه ها، ‌ چشمه های موجود و قنوات سطح استان برداشت و تخلیه می شود.

مدیر دفتر مطالعات پایه منابع آب استان تهران افزود: میزان برداشت سالانه از منابع آب های سطحی نیز بیش از ۹۴۵ میلیون متر مکعب است که توسط انهار سنتی، موتور تلمبه های ثابت و سیار برداشت می شود. در واقع انهار سنتی سهم بسیار زیادی از برداشت‌های آب سطحی استان را به خود اختصاص می دهند که باید روش های جدید آبیاری جایگزین آنها شود.