به گزارش پارس به نقل از شبکه خبر، دکتر مجتبی صدیقی در نشست خبری گفت: شماری از دانشجویانی که از سال ۸۵ تا ۹۲ به خارج اعزام شده‌اند، شرایط اعلام شده در فراخوان را نداشتند مثلا حداقل معدل کارشناسی باید ۱۴ و کارشناسی ارشد ۱۶ می‌بود که معدل ۷۳ نفر در مقطع کارشناسی زیر ۱۴ و ۷۰ نفر در مقطع کارشناسی ارشد زیر ۱۶ بوده است.

وی با اشاره به تخلفات انجام شده در تبدیل وضعیت دانشجویان بورس خارج به داخل از سال ۸۹ به علت مشکلات ارزی افزود: از بین ۱۸۸۴ نفر تبدیلی، ۲۲۸ نفر معدل کارشناسی زیر ۱۴(شامل ۷ نفر زیر ۱۲-۷۰ نفر ۱۲تا۱۳ - ۱۵۱ نفر ۱۳ تا ۱۴) و ۳۰۵ نفر معدل کارشناسی ارشد زیر ۱۶(شامل ۱۴ نفر زیر ۱۴ - ۵۴ نفر ۱۴تا۱۵ - ۲۴۷ نفر ۱۵تا۱۶) داشتند و ۲۳۵ نفر هم اصلا معدل خود را اعلام نکرده‌ اند.

صدیقی گفت: شرط سنی برای تبدیل قبولی های خارج به داخل و پذیرش در دانشگاه های داخلی حداکثر ۳۳ سال پیش بینی شده بود که ۳۲۵ نفر موقع معرفی فاقد شرط سنی بودند و در پرونده‌های ۱۸۳ نفر نیز سند محضری برای خدمت سپرده نشده است.

وی دانشگاه علامه طباطبایی را با ۲۵۹ نفر بالاترین پذیرش(تبدیل) اعلام کرد و افزود: تقریبا در خصوص نیمی از این ۱۸۸۴ نفر هنوز نظر گزینش یا هیئت مرکزی جذب دانشجو را نداریم. رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم با بیان اینکه ۵۵۰ نفر از این افراد اکنون جایابی شده‌ اند و حکم بورس گرفته‌ اند، گفت: به ازای هر یک از رشته های علوم انسانی مبلغ ۳۰ میلیون تومان و غیر علوم انسانی ۴۰ میلیون تومان شهریه به دانشگاه ها پرداخت می شود که تا پایان ۹۲ را پرداخت کرده‌ ایم.

صدیقی افزود: در این مسیر حضور آقازاده ها و منسوبان هم دیده می شود و اسامی این عده هم وجود دارد. وی شمار مربیان استفاده کننده از شرایط بورس داخل را ۹۳۳ نفر اعلام کرد و گفت: در این حوزه خیلی شرایط کیفی پیش بینی نشده بود و مربیان با ارسال سابقه می‌توانستند به دانشگاه‌ها معرفی شوند.

وی با بیان این که با نظر وزیر علوم وارد بحثپرونده‌های گذشته نشده‌ ایم و برخلاف گفته یکی از روزنامه‌ها نبش قبری صورت نگرفته است گفت: در گزارشی که به کمیسیون علوم و تحقیقات مجلس داده شد اعضا تاکید بر برخورد داشتند.

صدیقی افزود: نهادهای نظارتی از جمله سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات از یکسال پیش با استقرار نماینده در سازمان امور دانشجویی به بررسی پرونده ها پرداخته و مواردی را اعلام کرده‌اند و منتظریم نظرشان را در ارتباط با موارد خلاف قانون و آیین نامه مشخص شود و تفسیرهای حقوقی هم معلوم شود. صدیقی در ادامه افزود: کار اعزام دانشجو به خارج بر اساس قانون ۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی و آیین نامه اجرایی آن به سال ۱۳۶۸ و از طریق آزمون صورت می‌گرفت.

معاون وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در سالهای اخیر این بند بیشترین متقاضی را داشت گفت: داوطلبان علاوه بر شرکت در فراخوان باید از سوی معاون فرهنگی وزارت علوم یا تشکلی دانشجویی یا مدیرکل بورس و اعزام و یا روسای دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی معرفی می‌شدند. صدیقی افزود: اگر داوطلب مستعدی در گوشه کشور بود ولی مورد شناسایی این چهار مرجع قرار نمی گرفت مورد پذیرش نهایی قرار نمی‌گرفت.

وی تعداد دانشجویان اعزامی به خارج از سال ۸۵ تا ۹۲ را ۷۲۹ نفر اعلام کرد. رئیس سازمان امور دانشجویان وزارت علوم با بیان اینکه امتیاز بورس خارج امتیاز بزرگی است افزود: برای هر بورس از ۶۰۰ میلیون یا یک میلیارد تومان هزینه می‌شود.

صدیقی گفت: از سال ۸۹ با توجه به مشکلات ارزی بحثتبدیل قبولی‌های خارج به داخل مطرح شد(دانشجویان اعزام نشده) که ۱۸۸۴ نفر تبدیل به داخل و به دانشگاه‌های داخل معرفی و با گرفتن پذیرش در مقطع دکترا مشغول به تحصیل شدند.

رئیس سازمان امور دانشجویان روند جدید برای تبدیل یا بورس خارج از کشور را همان دو مسیر آزمون و مربی اعلام کرد و افزود: ما اعلام کردیم دانشجویانی که خواستار اعزام به خارج هستند در آزمون دکترا شرکت کنند. صدیقی گفت: حدود ۱۱۰ ظرفیت بورس خارج برای سال ۹۳ در نظر گرفته‌ایم و به دانشگاه‌ها اعلام کرده‌ایم دو برابر آن یعنی ۲۲۰ نفر جذب داشته باشند تا پس از مصاحبه علمی و بررسی سوابق نیمی را انتخاب کنیم.

وی افزود: درباره قریب به اتفاق کشورها مشکل خاصی از جهت اعزام دانشجو نداریم. صدیقی گفت: در مورد بورس داخل هم که فراخوان جذب آن در اردیبهشت داده شده است ۲۰۰ نفر جذب خواهیم کرد و حداقل معدل تراز کارشناسی ۱۵ و کارشناسی ارشد ۱۷ است. وی افزود: اگر دانشجویان جزو ۲۰ درصد ممتاز دانشگاه های خودشان باشند می‌توانند تقاضای بورسیه دهند که این عدد قبلا ۱۰ درصد بود.

معاون وزیر علوم گفت: آئین‌نامه مربیان دانشگاه‌ها نیز بازنگری شده است و شرایط علمی و ۶۰ درصد نمره ارتقاء ضروری است و دانشگاه‌ها با داشتن سابقه خدمت و حداکثر سن و براساس ظرفیتی که تابستان اعلام خواهیم کرد جذب مربیان را انجام خواهند داد. صدیقی همچنین از اعزام ۴۰۰ نفر دانشجوی دکترا برای فرصت مطالعاتی در سال گذشته دو برابر آن برای امسال خبر داد.