به گزارش پارس به نقل از ایرنا، حجت الاسلام ˈ سید علی قاضی عسگرˈ روز شنبه در نشست خبری مشترک با ˈ سعید اوحدی ˈ معاون وزیر و رییس سازمان حج و زیارت در مرز شلمچه، به دیدار اخیر خود با نوری المالکی نخست وزیر عراق و شماری از مقامات بلند پایه عراقی، و نیز مراجع تقلید اشاره کرد و گفت: در این دیدارها، موانع موجود در اعزام زائران ایرانی به عتبات بررسی، و مقامات عراقی متعهد شدند تا با برداشتن موانع موجود، امکان اعزام آسان زائران ایرانی را به عتبات فراهم کنند.

وی گفت: در مذاکرات با طرف عراقی مقرر شد هزینه اضافی از جمله هزینه ویزا کاهش یابد و امکانات رفاهی از جمله مسکن تامین شود.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در ادامه به روابط دوستانه و برادرانه ایران و عراق اشاره کرد و افزود: هم اکنون روابط دو کشور دوست و برادر ایران و عراق در بالاترین سطح قرار دارد و این موضوع می تواند موجب تسهیل اعزام زائران شود.

وی برخی از مشکلات موجود در اعزام زائران را یادآور شد و اظهار کرد: بدلیل کمبود امکانات رفاهی و بهداشتی و همچنین مسایل امنیتی، در اعزام زائران به عراق محدودیت هایی وجود دارد ولی تلاش می کنیم با تعامل و هماهنگی با مقامات عراقی این مشکلات را به حداقل برسانیم.

حجت الاسلام قاضی عسگر به اعزام بیش از یک میلیون زائر ایرانی در ایام اربعین حسینی اشاره کرد و افزود: امسال تلاش می کنیم اعزام زائران در اربعین حسینی به حداقل ممکن برسد.

وی با اشاره به ظرفیت ها و ارتباط فرهنگی و دینی دو کشور ایران و عراق گفت: روزانه یکهزار و ۵۰۰ زائر عراقی برای زیارت و توریسم درمانی وارد ایران می شوند.

وی افزود: برای ورود زائران عراقی به ایران هیچ محدودیتی وجود ندارد زیرا زیرساخت ها و امکانات رفاهی کشور جوابگوی خیل عظیم زائران عراقی است.

رییس سازمان حج و زیارت کشور نیز در این نشست خبری گفت: سیاست این سازمان، حفظ حقوق زائران عتبات عالیات، تسهیل اعزام و کاهش هزینه سفر زائران است.

ˈ سعید اوحدی ˈ افزود: در مذاکرات با طرف عراقی، موضوع کاهش هزینه ها بویژه در بخش صدور ویزا مطرح شد که، امیدواریم هزینه تمام شده زائران ایرانی با درجه بندی هتل ها کاهش یابند.

* هنوز برای ثبت نام جدید حج تمتع تصمیمی گرفته نشده است

رییس سازمان حج و زیارت کشور گفت: یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر ثبت نام شده حج تمتع داریم و ۱۰ سال برای اعزام این افراد زمان نیاز است.

وی افزود: سهمیه امسال حج تمتع ۶۴ هزار نفر است و نخستین پرواز امسال ۱۴ شهریور خواهد بود.

وی گفت: تا تکمیل توسعه حرم خانه خدا کعبه در دو تا سه سال آینده امکان افزایش سهمیه حج تمتع وجود ندارد. ک