به گزارش پارس به نقل از جام جم، هر خانم خانه داری تلاش می کند، خانه اش همیشه تمیز و عاری از هرگونه آلودگی باشد. جارو برقی کشیدن، گردگیری و شستن ظرف ها و لباس ها مجموعه کارهایی است که در طول هفته بارها تکرار می شود، اما اگر بدانید استفاده از وسایل الکتریکی برای برق انداختن خانه می تواند طول عمرتان را کاهش دهد، باز هم با خیال راحت از آنها استفاده می کنید؟ شاید تکنولوژی این روزها کار خانم های خانه را راحت تر کرده باشد، اما این به معنی زندگی سالم تر نیست، چرا که مطالعات مشترک متخصصان استرالیایی و کانادایی نشان می دهد، استفاده از وسایل برقی مثل جاروبرقی سلامت افراد را به خطر می اندازد.

بر اساس این بررسی ها جاروبرقی حاوی باکتری های خطرناک است و استفاده مداوم از این وسیله در محیط خانه احتمال ابتلا به بیماری های عفونی را افزایش می دهد.

همچنین کودکان، بیماران مبتلا به انواع آلرژی، سالمندان و افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند، بیشتر از دیگران در معرض این بیماری ها قرار می گیرند.

در عین حال باکتری های موجود در محفظه جاروبرقی نه تنها خطرناک است، بلکه حاوی ژن هایی است که در برابر انواع آنتی بیوتیک مقاوم و بوده و باعثمی شود این داروها در بدن کارآیی لازم را نداشته باشند.

با این حساب اگر به بیماری ای مبتلا شوید که به درمان آنتی بیوتیکی نیاز دارد، دچار مشکل خواهید شد حتی بر اساس بررسی پژوهشگران، در سال های اخیر نمونه هایی از سندرم ناگهانی مرگ نوزاد به واسطه انتشار گرد و غبار ناشی از جاروبرقی در محیط خانه گزارش شده است.

البته اگر فکر می کنید جاروبرقی تنها متهم این ماجراست، سخت در اشتباهید زیرا یافته های دانشمندان نشان می دهد استفاده از خشک کن ماشین لباسشویی هم باعثبه وجود آمدن باکتری های ریز و قارچ های بیماریزا در لباس ها می شود و علاوه بر این که می تواند زمینه بروز حساسیت پوستی را فراهم کند، روی ایمنی بدن هم تاثیرگذار است و قدرت مقابله با عوامل بیماریزا را تا حد زیادی کاهش می دهد بنابراین هنگام استفاده از ماشین لباسشویی از قسمت خشک کن آن استفاده نکنید و اجازه دهید لباس ها در آفتاب و با شرایط طبیعی خشک شوند.

مطمئنیم نمی توانید متهم بعدی را حدس بزنید چرا که باورش برای محققان هم کار راحتی نبود. متخصصان آمریکایی مدتی پیش در کمال ناباوری اعلام کردند ماشین های ظرفشویی خانگی که برای شستن ظروف و حتی شستن میوه و سبزی به کار می روند بستر مناسبی برای رشد قارچ های بیماریزا هستند.

به گفته این متخصصان، نگرانی نسبت به جرم های روی دیواره ماشین ظرفشویی کافی نیست و این قارچ های خطرناک داخل ماشین ظرفشویی هم در کمین سلامت شما نشسته اند.

به همین دلیل توصیه می شود بلافاصله پس از خشک شدن ظرف ها آنها را از ماشین ظرفشویی خارج کنید تا عوامل بیماریزا فرصت انتقال به ظروف را نداشته باشند.

حالا شاید این سوال برایتان پیش بیاید که این قارچ ها تا چه حد برای سلامت ما مضر هستند؟ بد نیست بدانید بروز خونریزی های گوارشی، آسیب های دستگاه گوارش و تحریک پذیری روده از جمله مهم ترین عوارض قارچ های بیماریزایی است که وارد بدن می شوند.

تصمیم با خود شما! فقط اگر می خواهید شمع صد سالگی تان را فوت کنید، بهتر است در تمیز کردن خانه وسواس به خرج ندهید و نکات گفته شده را جدی بگیرید.