به گزارش پارس،محمد علی زارعیان در گفت‌و‌گو با خبرنگار سلامت خبرگزاری تسنیم، اظهار داشت: برای درمان یبوست ابتدا باید تغییرات غذایی، فعالیت‌های بدنی و استفاده از ملین‌ها به صورت متناوب در دستور کار باشد، نه اینکه افراد مستقیماً مواد مسهل(اسهال آور) مصرف کنند.

به گفته وی از مواردی که در افراد سرد و تر منجر به اجابت مزاج ناکامل می‌شود، مصرف زیاد غذاهای با طبیعت سرد و تر، خوابیدن در طی روز به ویژه خواب بعد از اذان صبح، پرخوری، خوردن غذاها در حالت سیری یا به تعبیری روی هم خوردن غذاها و عدم تحرک است.

دبیر انجمن تحقیقات طب سنتی ایران افزود: گام اول ترک این عادات غلط و گام دوم استفاده از غذاهای فیبردار با طبیعت گرم است مثل اکثر سبزی خوردن‌ها. البته گشنیز از سبزی‌های سرد مزاج است و در روایات مصرف آن نهی شده است.

زارعیان ادامه داد: ریحان از سبزی‌های گرمی است که هم خاصیت تفتیح(بازکردن انسدادها) دارد و هم در روایات توصیه شده است. از دیگر مواردی که می‌توان استفاده کرد انجیر خشک به همراه مغز گردو، انجیر خیسانده در ماءالعسل، خاکشیر خیسانده در آب جوش و نبات است.

وی اضافه کرد: در مورد انجیر این نکته نیز گفتنی است که میل دهنده مواد به سمت پوست است و در سوء مزاج بلغمی گزینه مناسبی است. ضمناً انجیر غذائیت زیادی دارد و افراد دچار سوء مزاج بلغمی می‌توانند به عنوان یکی از وعده‌های خود، انجیر خشک خیسانده در ماءالعسل را مصرف کنند.

دبیر انجمن تحقیقات طب سنتی ایران خاطرنشان کرد: افرادی که به دردهای عضلانی و مفصلی گرفتارند در طول درمان از روغن مالی بدن و مناطق دردناک با روغن‌های گرم(سیاه دانه، بادام تلخ و..) مناسب طبع و ماساژ دادن بدن سود خواهند برد.