به گزارش پارس به نقل از تسنیم، احمد دنیا مالی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در پایان این بازدید، گفت: توسعه حرم مطهر بحثی بود که از چندین سال پیش مطرح و ساخت قسمت تشریفات بر عهده شهرداری نهاده شد.

دنیا مالی با اشاره به اینکه ساخت قسمت تشریفات به زمان معاونت وی در شهردرای بر می‌گردد، افزود: از نکاتی که باید در ساخت این قسمت از حرم مورد توجه قرار گیرد حفظ وحدت معماری مجموعه است که تا اینجای کار این مورد رعایت شده است.

وی با اشاره به پیشرفت فیزیکی این پروژه تصریح کرد: موردی که حاوی اهمیت است پیشرفت فیزیکی مجموعه به رغم عدم تامین اعتبار کافی است به گونه‌ای که پروژه تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته در حالی که ۴۵ درصد اعتبارات ریالی آن تأمین شده و این جای تشکر از سازندگان دارد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا خاطرنشان کرد: حرم مطهر حضرت امام(ره) جایگاهی است که علاقه مندان زیادی نه تنها در سراسر ایران بلکه از دنیا برای عرض ادب به بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران به آن وارد می‌شوند بنابراین این محل باید در شأن مقام حضرت امام ساخته شود.

وی افزود: البته در ساخت بناهای مربوط به مکان‌های متبرک باید در نظر داشت که از تجمل گرایی و اشرافیت به دور باشیم همچنانکه جایگاه و مقام امام حفظ شود. خوشبختانه این پروژه این ویژگی‌ها را داشته است.

وی همچنین با بیان اینکه نبود اعتبارات ریالی در سال‌های گذشته موجب وقفه در ساخت این قسمت از حرم شده بود، گفت: در تعاملی که بین وزارت راه و شهرداری به وجود آمده در صدد هستیم مجموعه حرم مطهر و مجموعه شهر آفتاب به عنوان یک مرکز نمایشگاهی را به عنوان مجموعه موفق ارائه دهیم که در این راه تمام معارضات ترافیکی را برطرف خواهیم کرد که انتقال عوارضی تهران قم از جمله این اقدامات خواهد بود.

دنیا مالی در پایان تاکید کرد: نکته مهم در ساخت این مجموعه حفظ وحدت رویه در آن است به گونه‌ای که در سال‌های آینده هیچ تغییری در آن رخ ندهد. از اینرو من از سازندگان این مجموعه می‌خواهم ضمن حفظ پلان موجود‌، مجموعه را به گونه‌ای به اتمام برسانند که از تغییر کاربری آن و دست بردن بر معماری آن در آینده جلوگیری کند.

رئیس کمیته عمران شورای شهر تهران نیز با ابرزا رضایت از روند ساخت شبستان جنوبی حضرت امام(ره) گفت: این پروژه از پروژه‌های مهم و بزرگ تولیت آستان مقدس حضرت امام است به طوری که تمام فعالیت‌های مدیریتی آستان در این ساختمان پوشش داده خواهد شد.

وی تصریح کرد: پیشرفت فیزیکی مجموعه بسیار مناسب بوده اما باید توجه داشت دقت و کیفیت فدای سرعت اجرا نشود.

اقبال شاکری همچنین افزود: یکی از مشکلاتی که در ساخت مجموعه‌های این چنینی به وجود می‌آید وقفه‌های متوالی و یا اتمام زودتر از موعد است که سبب می‌شود کیفیت متفاوت با آنچه خواسته شده ارائه شود و هزینه‌های نگهداری سنگینی برای بهره بردار به وجود می‌آورد که با گذشت زمان بر شدت فرسودگی بنا افزوده خواهد کرد.

وی ادامه داد: هماهنگی معماری مجموعه با دیگر مجموعه‌های حرم هم از جمله مواردی است که باید رعایت شود که خوشبختانه می‌توانیم بگوییم تا اینجای کار روند پروژه مطلوب بوده است.

شاکری با بیان اینکه ساخت این مجموعه که به عنوان ساختمان تشریفات و پذیرایی از میهمانان خارجی مطرح است باید در شأن مقام حضرت امام(ره) و نظام جمهوری اسلامی ایران باشد گفت: من پیشنهاد می‌کنم هم اکنون که شهرداری تهران توانسته این قسمت از مجموعه حرم را به خوبی و با سرعت مناسبی اجرا کند اگر مسئولان تولیت آستان بخواهند می‌توانند در اجرای نوسازی و بازسازی قسمت‌های دیگر حرم هم از شهرداری تهران کمک گرفته شود.

وی در پایان یاد آور شد: به هر روی بارگاه حضرت امام(ره) هر ساله پذیرای میلیون ها زائر است و برازنده نیست که ما همواره شاهد عملیات ساختمانی در آن باشیم. ما از همین جا اعلام آمادگی می کنیم که مجموعه مدیریت شهری از هیچ تلاشی برای اتمام ساخت مجموعه‌های حرم فرو گزار نخواهیم کرد تا امیدوارم سال آینده مراحل ساخت، نوسازی و مرمت مرقد مطهر امام تکمیل شود.

اسماعیل دوستی نایب رئیس کمیسیون عمران نیز بر ساخت مجموعه‌ای متناسب با حرمت بنیان گذار جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد و گفت: من خوشحالم از اینکه تلاش خوبی در ساخت این مجموعه حرم مطهر شده است. ما هر کاری برای امام خمینی انجام دهیم باز کم کرده‌ایم چرا که ما هر چه داریم حتی استنشاق هوای خوب وطن را از امام داریم.

ابوالفضل قناعتی سخنگوی کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا نیز گفت: ساخت این قسمت از حرم مطهر از جمله دغدغه‌های سید حسن خمینی یادگار امام بوده و ما با تلاش مجدانه‌ای پیگیر ساخت آن هستیم.

وی با اشاره به اهمیت ساخت مجموعه تشریفات برای حرم تصریح کرد: در ۲۰ سال گذشته شاهد بوده‌ایم که میهمانان خارجی زیادی هر ساله برای شرکت در مراسم ارتحال امام به این مکان می‌آمدند که تعداد آنان بالغ بر ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر می‌شود برای این منظور ساخت جایگاهی برای پذیرایی و اسکان آنان ضروری می‌کرد که خوشبختانه با همکاری شهرداری تهران در حال اجرا است.

وی افزود: ساخت این جایگاه باید به گونه‌ای باشد که در خور مقام بنیان گذار جمهوری اسلامی باشد همچنان که جلوه‌ای از فعالیت‌های سیاسی نظام هم در آن متبلور می‌شود.